Archivado en Comunicats, Condicions de Treball

Sector financer

Per la intransigència d'AEB i laCECA: Finalitza sense acord la negociació sobre el registre de la jornada

La manifesta falta de voluntat negociadora, tant de l'AEB com de la CECA, per adquirir un mínim de compromís per eradicar les prolongacions de jornada en el sector financer ha estat el cop definitiu a aquesta negociació.

Este artículo se publicó originalmente en CATALUNYA (CCOO Serveis Catalunya) ,
Una vegada que el Tribunal Suprem, mitjançant dues sentències que ja han generat jurisprudència, ha exonerat a les empreses de l'obligació de portar un registre de la jornada de les seves plantilles, la negociació s'ha desequilibrat -encara més- en favor de les patronals, que han aprofitat la circumstància per donar diversos passos enrere i reduir l'abast i continguts d'un possible acord, deixant-ho reduït a meres declaracions d'intencions.

CCOO hem fet una contraproposta al document sobre "bones pràctiques" que van presentar l'AEB i la CECA en la reunió del passat 9 de maig, amb la intenció que, en haver-se truncat la possibilitat d'establir un registre de la jornada, almenys es prenguessin mesures tendents a evitar les prolongacions. En resum, hem proposat:

-Que les reunions per a qualsevol activitat es convoquin dins dels límits de la jornada ordinària, menys les excepcions justificades, i sempre amb caràcter voluntari.

-Que les convocatòries per a qualsevol activitat (cursos presencials, reunions, livemeeting, presentacions, etcètera) en horari fora dels límits de la jornada ordinària hagin de convocar-se per escrit, amb indicació expressa de la voluntarietat d'assistir, i amb horari d'inici i finalització de les mateixes.

-Que les convocatòries per a qualsevol activitat fora dels límits de la jornada ordinària no puguin realitzar-se mai:
  • En dies o tardes no laborables o festius.
  • En vespres de dies no laborables ni festius.
  • Durant els dies de jornades reduïdes per festa major i similars.
  • Durant el mes d'agost (o durant el període en què la jornada ordinària de conveni sigui en horari continu de 8:00 a 15:00 o jornada similar pactada).
-Que les reunions per a la realització de qualsevol activitat, inclosa la formació, fora dels límits de la jornada ordinària, siguin sempre voluntàries i no puguin sobrepassar el llindar de les 19:00 hores.

-Que el contacte telefònic entre les persones superiors jeràrquiques i el personal al seu càrrec, així com l'enviament de correus electrònics o de missatgeria de qualsevol tipus, per a assumptes que no puguin esperar al principi de la jornada laboral de l'endemà, es redueixi al mínim imprescindible, i en cap cas podrà contenir mandats, exigències o requeriments per realitzar qualsevol tipus d'activitat laboral fora de la jornada ordinària.

-Que, en tot cas, es respectarà el dret a la desconnexió pel que, excepte excepcions justificades des de les 19:00 hores fins a les 7:30 del següent dia laboral, s'instrumentarà una apagada generalitzada de llums als centres de treball, i de missatges en telèfons, ordinadors portàtils o tàblets corporatives.

-Que les empreses traslladaran el contingut del present acord a tota la plantilla i molt expressament al personal directiu, amb indicacions d'obligat compliment.

-Que les entitats informaran, amb periodicitat trimestral, als sindicats signataris del present acord que tinguin presència en els òrgans de representació unitària de l'empresa, de totes les convocatòries efectuades a les plantilles fora de l'horari de treball establert per a cada persona, així com les causes que les motiven.

L'AEB i la CECA s'han negat a assumir aquests compromisos concrets, amb el que ha quedat de manifest que el seu únic interès és continuar com fins ara, mirant cap a un altre costat perquè tenen unes plantilles que realitzen jornades extres per el preu d'una ordinària, sense importar-los un àpex que les persones puguin compatibilitzar la feina amb la seva vida personal i familiar.

CCOO no ens rendim i seguirem explorant totes les vies per donar-li la volta a aquesta situació.