Archivado en Publicaciones, Socio Economico, Divulgacion

Ponència

Les causes de la crisi econòmica actual

Dimecres 30 de març es va celebrar una taula redona sobre economia, al saló d’actes de  l’Extensió Universitària/UNED d’Ontinyent, en la qual va participar el nostre company Vicent Guerola. Presentem la seua ponència “Les causes de la crisi econòmica actual i alternatives per reeixir-se'n” en PDF.

Este artículo se publicó originalmente en Caixa Ontinyent (Comfia CCOO en Caixa Ontinyent) ,

En esta ponència, Vicent Guerola exposa els antecedents que ens han portat a la greu crisi actual:

• La manca de regulació del sistema financer, que ha provocat els excessos dels anys precedents.
  • Les polítiques monetàries laxes, la falta de control de capitals, els baixos tipus d’interés, la derogació –sobretot als Estats Units- de determinades lleis que actuaven de fre a les bambolles financers, han provocat un creixement exponencial que no s’ha sustentat en un creixement real.
  • Això ha portat l’endeutament públic, però sobre tot el privat, a nivells sense precedents (el 2009, l’endeutament espanyol era de quasi 400% del PIB, la majoria deute privat de famílies, empreses i institucions financeres).

A Espanya, l’excés monetari s’ha destinat principalment a finançar el boom immobiliari. Per exemple, els actius de les Caixes s’han multiplicat per 4,1 de 1997 a 2007, període en el qual el preu dels habitatges es va multiplicar quasi per 3.

Quan el sistema ha col·lapsat, s’han produït les conseqüències que coneixem: destrucció d’ocupació i brutal increment de l’atur, ensorrament del preu dels actius immobles –baixada que no vol ser assumida pels bancs-, excés d’oferta i davallada de la demanda, etc.

Planteja algunes alternatives per a reeixir-se de la crisi: regular el sistema financer; incrementar els ingressos de l’Estat via lluita contra el frau fiscal i l’economia submergida, recuperar impostos com el de Patrimoni i Successions –allà on s’ha eliminat-, augmentar la transparència de les institucions i revisar en profunditat què s’està ensenyant a les Universitats, entre altres.