Obligacions i drets a Banc Sabadell

Formació fora de l’horari laboral? Obligatòria?

16-10-2013 Com cada any, quan comença la tardor, a més de caure les fulles, comencen les pressions contínues amb la finalitat d’allargar la jornada. Part d’aquesta pressió consisteix en un nombre infinit de cursos, tallers i audioconferències que s’acostumen a fer fora de l’horari laboral.

Com diu la Conferència Internacional del Treball, a Comfia-CCOO també pensem que l’educació, la formació i l’aprenentatge permanent contribueixen de manera significativa a promoure els interessos de les persones, les empreses, l’economia i la societat en conjunt, especialment per la importància que té assolir l’ocupació plena i el creixement econòmic sostingut en una economia globalitzada.

Per tant, volem deixar clar que estem d’acord amb el fet que s’imparteixi la formació, però no pas que es faci fora de la jornada laboral de manera sistemàtica i que no s’ofereixi als empleats que porten a terme aquesta formació el mecanisme adequat per compensar el seu esforç.

Sembla un contrasentit que si sobra plantilla, com es desprèn del plantejament per part de la direcció del banc d’un ERTO, tot aquest tipus d’activitats formatives s’hagin de fer fora de la jornada laboral i, a més a més, sense compensació.

L'acord de formació vigent i que el banc recull en la seva normativa interna (Manual de Recursos Humans, 7213) és clar, no dóna peu a interpretacions i és d'aplicació a totes les accions formatives internes, sense excepció, incloent les obligatòries. Aquest acord diu textualment:

- El banc adquireix el compromís que la formació sigui dins de la jornada laboral legalment establerta.

- En cas que es faci fora de la jornada laboral, serà voluntària per part de l'empleat i es compensarà cada hora de formació amb una hora de llicència retribuïda.

- El banc es farà càrrec de les despeses de l'allotjament i la manutenció en cas que la formació sigui de caràcter presencial i impliqui extensió de la jornada laboral. Les despeses de desplaçament per assistir als cursos de formació seran en tot cas a càrrec del banc.

D’altra banda, una bona part de la formació que ens assigna la direcció és de caràcter obligatori i no es pot deixar de fer. A molts empleats, especialment els que accedeixen a una funció nova i els que acaben d’entrar a l’entitat, se’ls assignen una quantitat enorme de cursos en línia.

Queda clar que en cas de tenir molts cursos pendents, no es poden deixar de fer i ja està. Cal sol·licitar, per exemple per mitjà d’un correu electrònic, que la direcció indiqui quan podem fer aquests cursos. Ha de ser la direcció qui ens ha de dir el moment concret en què podem tenir temps per dedicar-nos-hi.

Per tant, si decidiu fer el curs fora de la vostra jornada laboral, teniu dret a compensar les despeses de dinar, de desplaçament i el temps de durada de la formació per l'equivalent en llicència retribuïda. És recomanable que abans de començar el curs comuniqueu al vostre superior les condicions amb les quals assistireu a la sessió de formació.

Heu de gravar les despeses a través de People i els límits per cada concepte seran els mateixos que s'apliquin com a norma general dins de la normativa de despeses (Manual de Recursos Humans, 7362).

Les direccions de zona coneixen aquesta normativa i són els principals responsables del compliment o no de l’acord. Recordem a la direcció que estem vigilant que es compleixin els acords.

Octubre de 2013