Salut Laboral: Guies


 Accident de treball

 

Què he de saber d'’un accident de treball?

 

Què és un accident de treball?

Qualsevol accident o malaltia que es produeixi dintre del centre de treball, així com els accidents in itinere, tant si comporta baixa com si no. La mútua gestiona les qüestions mèdiques i les econòmiques. És a dir, és qui dona la baixa i l'’alta.

Què és un accident in itinere?

El que es produeix pel desplaçament entre el domicili i el centre de treball. Si l'’accident in itinere esdevé fora de l'’horari establert per conveni (per fer horaris diferents al que estableix el Conveni Col·lectiu), no hauria d'’haver cap problema perquè sigui reconegut com a accident laboral, però caldrà la conformitat de l’'empresa.Si l'’accident es produeix pel desplaçament que es pugui fer per motius de treball dintre de l'’horari laboral (visites a clients, assistir a sessions de formació...), també es considera accident de treball.

Per què és important que un accident de treball sigui considerat com a tal i no com Incapacitat Temporal comuna?

1.       Perquè en cas de necessitar medicació, si la causa és accident de treball, la mútua sÂ’'ha de fer càrrec del cost total dels medicaments; en canvi, per malaltia comuna, ja sabem com està el tema del  Â“«medicamentazo»”.

2.       Perquè si hi ha seqüeles, en cas d'Â’accident de treball la mútua haurà de seguir fent-se càrrec dels danys i de la possible rehabilitació.

3.       Perquè en cas que després de l'Â’accident quedi limitada la capacitat de poder treballar, hom té dret a una indemnització (segons l'Â’article 150 de la Ley General de la Seg. Social, RDL 1/1994 de 20 de juny).

4.       Perquè, si és accident de treball, no ens afecta la reforma laboral respecte a que et puguin acomiadar per estar 9 dies de baixa en dos mesos consecutius.

Què fer en cas d’'accident laboral?

El primer que cal saber és quina mútua ens correspon. Després, posar-ho en coneixement del servei de prevenció. L'’enllaç a la normativa BS sobre els accidents de treball està a Proteo > Àrea de l’empleat > Prevenció de riscos laborals > Què fer en cas d’accident.

1r supòsit: a continuació s'’ha d'’imprimir el document de “sol·licitud d'’assistència” i portar-lo a la mútua segellat i signat per l'’oficina. Hom suposa que com “accident de treball” anirem a la mútua en horari laboral. El transport, que el lògic és que sigui un taxi, haurà d’anar per compte de la mútua, però és més pràctic que ho pagui el banc.

2n supòsit: que no portem el document segellat per l'’oficina. En principi, només s’'hauria de donar en el cas d'’accident in itinere. Se li diu a la mútua que reclami el document per fax a la nostra oficina.

3r supòsit: hem anat a la seguretat social i aquesta ens ha donat la baixa encara que el motiu fos laboral (ens hem fet mal a l’oficina, caigut de camí a casa, un atac d'’ansietat, etc.) El correcte i normal és que qui ens ha atès de la seguretat social (després d'’atendre'’ns) derivi el cas a la mútua d'’accidents, però això no passa sempre. Si el metge ens diu que el que tenim és per causa de la nostra feina, li hem de demanar que ens faci un informe en aquest sentit i anar amb això a la mútua d’accidents. És possible que la mútua no ho vulgui assumir, en aquest cas us aconsellem que us poseu en contacte amb nosaltres perquè ho reclamem.

4t supòsit: hem anat a la mútua i allí no reconeixen el que ens passa com a accident de treball (a més a més es nega a donar-nos la baixa). El primer és la nostra salut i anirem a la seguretat social i que allí ens donin la baixa, si ho veuen convenient. El següent seria el mateix que en el cas anterior, posar-se en contacte amb nosaltres per gestionar-lo.

Per a qualsevol dubte, poseu-vos en contacte amb nosaltres.