Respecte al tema de les guà rdies a desenvolupar internament a BSIS,
volem recordar-vos dos aspectes bà sics, però que convé
tenir molt presents:
· És imprescindible tenir el coneixement dels processos per poder
intervenir amb seguretat davant de les incidències.
· El fet de fer guà rdies és totalment voluntari i ha d'estar
regulat per unes condicions i compensacions que cal pactar amb la representació
sindical.
Ja ho varem remarcar en el nostre escrit (https://www.ccoo-servicios.es/bs/html/12472.html) de febrer passat. Posteriorment varem tornar a parlar amb representants de la Direcció de BSIS per tal de consensuar un acord, i ens van dir que "en breu" (i d'això ja fa varies setmanes) ens farien arribar alguna proposta a considerar. Fins ara no n'hem sabut res més.
Mentrestant, l'empresa està portant a terme el que és el seu
objectiu principal per enguany: la reducció de costos. I pel que fa a
Tecnologia això impacta en que el que es pagava fins ara a empreses externes
per fer un servei de guà rdies que garantia l'atenció i resolució
dels problemes dels processos informà tics que transcorren un cop finalitzada
la "jornada laboral", és a dir, els processos nocturns, els
dissabtes i els festius, i que ara s'assumiran per personal intern.
Creiem que l'empresa té el dret a voler-ho fer. Ara bé, i ja que
parlem de drets, el que no ens agrada és la manera com estan plantejant
cobrir la necessitat de continuar disposant d'un servei de guà rdies i
alhora estalviar-se tot el cost. Si això es aixÃ, és evident
que s'estan vulnerant els drets dels treballadors.
"Bé, en tot cas, que s'agafin algun dia de festa..." Aquesta és fins ara la única proposta que hem sentit per boca d'algun director de departament, i de manera "no oficial", aplicada com a mesura graciable i de diferent manera depenent de cadascun dels responsables.
Alerta, perquè de ben segur que hi haurà qui vindrà amb l'argument de que el salari voluntari (B50) i/o el variable (la famosa CVUFA) ja inclouen una compensació per aquests sobreesforços. Però això no és aixÃ, o no té perquè ser-ho... Els conceptes variables o voluntaris del salari els paguen -al menys en teoria- per la funció que desenvolupa el treballador i el seu grau d'acompliment, no pas a canvi d'hores extraordinà ries, ja siguin diürnes, nocturnes o festives.
Pensem que la Direcció de Tecnologia hauria d'actuar quan abans millor
amb claredat i eficà cia en aquest tema, tot fent explÃcita la
necessitat que té de que en aquest context de retallada de la despesa
les guà rdies informà tiques cal que les assumeixi personal intern.
Però paral·lelament hauria de ser capaç d'oferir fórmules
de compensació per la realització d'aquest sobreesforç:
retribucions monetà ries, descansos complementaris o fórmules mixtes
que contemplin ambdues coses.
I per descomptat, cal que qualsevol fórmula que es vulgui aplicar sigui
pactada amb la representació sindical.
Propostes clares, amb casuÃstiques i/o dedicacions tipificades, que tinguin en compte aspectes psicosocials tan importants com la disponibilitat i el sacrifici que a nivell personal i familiar suposen per al treballador aquests treballs extraordinaris, el que referma que no es pugui permetre administrar-ho sense cap mena de regulació.
Per això des de CCOO no deixarem d'exigir que cal arribar a un acord
que ho compensi de forma adequada, a més de poder donar garanties que
això no es converteixi en una cà rrega crònica per alguns,
i que no tinguin més remei que suportar-ho com a una fatalitat del destÃ.
Per constatar que no estem parlant de res que no estigui ja inventat, exposem
a manera d'exemple algunes variables de models actualment en vigor en altres
empreses i que han estat pactades entre empresa y sindicats.
|
COMPENSACIÓ DE GUARDIES I ACTUACIONS A. Es consideraran d'aplicació aquest tipus de compensacions quan calgui realitzar-les fora de l'horari estipulat en els diferents convenis a que estigui adscrit el personal. B. Aquests serveis seran prestats de forma voluntà ria per part dels empleats i l'empresa haurà de procurar la rotació del personal afectat, aixà com facilitar la formació necessà ria en cada moment per que es disposi dels coneixements suficients per la realització de les actuacions que calgui. C. Per la realització d'aquests serveis l'empresa posarà a disposició dels empleats que hi participin el material necessari per la realització preferentment des del domicili, evitant en el possible els desplaçaments a SSCC. Es facilitarà un portà til configurat amb les eines suficients, incloent telèfon mòbil per la connexió, i/o ADSL. En cas de ser necessari el desplaçament al centre de treball, aquest es considerarà com hores d'intervenció i a banda s'abonarà l'import estipulat en cada moment per als desplaçaments. D. Les guà rdies seran setmanals, i es retribuiran per setmanes naturals (de dilluns a diumenge). S'establirà un calendari creat per al personal afectat i ratificat per el responsable de l'à mbit afectat. E. El sistema de compensació constarà de dues
dimensions: a. Retribució fixa setmanal per servei de guà rdia de 350€, o 75€ per dia en cas de ser perÃodes inferiors a la setmana. b. Compensació de la intervenció segons els següents parà metres: 1. Hores realitzades en dies laborables, des de la finalització
de la jornada i fins les 22h
|
Sabadell, març de 2009
Mès informació:https://www.ccoo-servicios.es/bs/html/12471.html







