Archivado en Comunicats, Salut Laboral

Banc Sabadell: Avaluació dels factors de risc psicosocials

Província de Barcelona

11-04-2013 És important que es contesti l'enquesta de manera massiva i sincera, ja que és l'única manera que la realitat del banc aparegui en els resultats i així puguem reclamar de manera contundent una millora de les condicions de treball.

Este artículo se publicó originalmente en Banco Sabadell (CCOO Grupo Banco Sabadell) ,

Avaluació dels factors de risc psicosocials

En aquests últims dies els empleats de la xarxa d'oficines de Barcelona i província estem rebent indicacions per connectar-nos a un enllaç extern per fer una enquesta per a l'avaluació dels riscos psicosocials.

Aquesta iniciativa no està presa voluntàriament per l'empresa, sinó que és el fruit de la denúncia de Comfia-CCOO a la Inspecció de Treball i el requeriment que aquesta li fa a Banc de Sabadell, en el qual l’obliga a realitzar-la.

Què són els factors de riscos psicosocials? Són les característiques de les condicions de treball i la seva organització que poden afectar la salut de les persones a través de mecanismes psicològics o fisiològics, als quals també denominem estrès.

Què mesura l'avaluació? Els factors que s'estudien són:

• Temps de treball

• Autonomia

• Càrrega de treball

• Demandes psicològiques

• Varietat / contingut de les tasques

• Participació / supervisió

• Acompliment de rol

• Interès pel treballador / compensació

• Relacions personals

Quins van ser els motius de la nostra denúncia a la Inspecció de Treball? En les visites que els delegats de Comfia-CCOO fem a les oficines, la majoria de les qüestions que més inquieten la plantilla són l'excés de càrregues de treball, el no reconeixement de l'esforç, l’organització descompensada en el repartiment de tasques, etc. Les conseqüències per a la salut de treballar amb una organització nociva, porten a situacions d'ansietat, depressió, dolors musculars, gastrointestinals, etc. Hi ha companys que ens manifesten que s'automediquen per poder suportar una situació laboral que no millora, que continua igual i que amb el temps pot comportar repercussions greus per a la salut.

Hem plantejat aquestes qüestions a l'empresa en tots els fòrums on ens ha estat possible, intentant consensuar solucions per eliminar-les o minorar-les, però el banc mai ha estat receptiu a les nostres demandes.

Què hem de fer? Considerem que és important que es contesti aquest qüestionari de forma massiva i sincera, ja que és l'única manera que la realitat d'aquesta empresa aparegui en els resultats i puguem reclamar de manera contundent una millora de les condicions de treball.

Com que l'empresa està obligada per requeriment de la Inspecció a realitzar-la, també ho està a donar a conèixer els resultats i a negociar les mesures correctores (solucions) als riscos que es detectin com nocius per a la salut dels treballadors.

Abril de 2013