Archivado en Documentacio, Dones i Igualtat

Les dones ja s贸n el 40% de les plantilles de les caixes catalanes

Insuficient promoci贸 de dones als c脿rrecs de major responsabilitat

A totes les caixes i en tots els trams per data d聮ingr茅s els homes han assolit nivells salarials m茅s alts i de m茅s responsabilitat, malgrat les exig猫ncies formatives i professionals demandades per les caixes, aix铆 com les aspiracions professionals del personal de nova incorporaci贸, s贸n iguals per a homes i dones.

Encara que la incorporaci贸 massiva de les dones a les caixes d'estalvis 茅s relativament recent, ja s贸n el 40% de les plantilles de les caixes catalanes.

Caja

TOTAL CAIXES

40%

60%

Font: Elaboraci贸 pr貌pia a partir de la informaci贸 facilitada per les entitats a la representaci贸 laboral (gener-mar莽 2006)

No obstant aquestes dades, la pres猫ncia de les dones en les categories de major responsabilitat est脿 lluny de normalitzar-se. Per fer aquesta afirmaci贸 hem considerat la distribuci贸 per g猫nere de les plantilles, des del nivell V fins al nivell I del Grup professional 1 (ja que aquests nivells s贸n els que han substitu茂t les antigues categories de Caps 聳 Cap 6陋 B fins a Cap 1陋 - ). Aix铆 ens trobem que mentre el 48% del total d'homes de les caixes catalanes est脿 en aquests nivells, nom茅s un 16% de les dones els ha assolit.

Distribuci贸 d'Hombres i Dones per nivells (del V al I)

Caixa

Percentatge*

39%

43%

53%

4%

44%

54%

TOTAL CAIXES

48%

* % sobre el total del seu sexe

A menudo las Direcciones argumentan que las mujeres a煤n no han tenido tiempo de desarrollar su carrera profesional porque hasta los a帽os 90 no se han incorporado masivamente a las cajas. Pero un an谩lisis m谩s detallado muestra que a igual fecha de ingreso en la entidad las mujeres no promocionan igual que sus compa帽eros, quedando relegadas en un mayor porcentaje en niveles salariales inferiores.

*Distribuci贸 d'Hombres i Dones per nivells (del V al I)

per data d'ingr茅s

62%

0%

2%

* Percentatge sobre el total del seu sexe ingressat en aquests per铆odes

Com es pot veure en el quadre, a totes les caixes i en tots els trams per data d'ingr茅s els homes han assolit nivells salarials m茅s alts i de m茅s responsabilitat, malgrat les exig猫ncies formatives i professionals demandades per les caixes, aix铆 com les aspiracions professionals del personal de nova incorporaci贸, s贸n iguals per a homes i dones.

Encara que q眉estions com la manca de transpar猫ncia i d'igualtat d'oportunitats en la promoci贸 professional o les dificultats per conciliar la vida laboral amb la personal i familiar tamb茅 afecten als homes, 茅s cert que tant la cultura organitzativa de les empreses com els estereotips i valors que imperen a la nostra societat penalitzen majorit脿riament a les dones.

Aconseguir m茅s objectivitat en els processos de promoci贸 professional, combatre les jornades laborals interminables, q眉estionar la distribuci贸 irracional del temps de treball, aix铆 com negociar plans d'igualtat capa莽os d'aprofitar tot el potencial professional de les dones, acabant amb aquesta segregaci贸 ocupacional, s贸n els objectius que ens hem fixat CCOO per pal路liar aquest desequilibri.

Estem conven莽uts, tamb茅, que aix貌 no nom茅s ajudar脿 a millorar la situaci贸 professional i personal de les dones, sin贸 la de tothom. La transpar猫ncia i objectivitat en la promoci贸 professional o una jornada de treball que permeti tenir vida personal i familiar aniran en benefici tant dels homes com de les dones.

Juny 2006