Archivado en Comunicados, Negociacion Colectiva

Pol铆tica Disciplin脿ria - BBVA Catalunya

CLIMA, crisis i pol铆tica disciplin脿ria

El r猫gim disciplinari establert al Conveni de Banca (articles 50 a 56) est脿 previst per a determinar quines conductes poden considerar-se faltes, quina 茅s la seva qualificaci贸 (lleus, greus o molt greus) i quines poden ser les sancions aplicables a cadascuna d聮elles

El procediment habitual 茅s la incoaci贸 d聮un expedient contra la persona imputada, on el banc relaciona els fets que, a parer seu, poden ser constitutius de falta. Tant la persona com el seu sindicat (cas d聮estar afiliat/da) presenten les al路legacions que consideren oportunes i la resoluci贸 definitiva la pren la comissi贸 de disciplina del banc, determinant la qualificaci贸 de la falta i, en el seu cas, la sanci贸 que s聮aplica.

Crida l聮atenci贸, d聮entrada, la tend猫ncia del banc a qualificar majorit脿riament les faltes com a greus o molt greus. Les sancions aplicades, quan aquest 茅s el resultat de l聮expedient, s贸n diverses per貌 es concentren principalment en dos grups: amonestaci贸 (que correspon a faltes lleus) i acomiadament (molt greus). Encara m茅s cridanera 茅s la pr脿ctica, en alguns casos, d聮imposar sancions sense que s聮hagi demostrat la veracitat de les faltes imputades, pr脿ctica arbitr脿ria que en certes ocasions ha provocat conflictes sindicals importants.

Aquesta ha estat la realitat que hem conegut durant molts anys. Recentment, per貌, s聮han produ茂t tres canvis que pronostiquen un empitjorament de la pol铆tica disciplin脿ria. De fet, els expedients de finals del 2008 i gener d聮enguany estan confirmant aquest pron貌stic. Els tres canvis i les seves conseq眉猫ncies s贸n:

1. La situaci贸 de crisi econ貌mica. En un  context de recessi贸 i, particularment, d聮increment de la mora, el banc penalitza les mateixes conductes que fins fa poc alentava, tot i estar fora de norma. L聮exemple m茅s clar ha estat el d聮un director posat com a model d聮empenta i efic脿cia, amb la seva oficina com a n煤mero 1 de la Zona, castigat ara per haver contractat operacions amb un exc茅s d聮alegria.

1. El projecte Clima. Aquesta meravella de reestructuraci贸 聯centrada en el client聰, a m茅s de provocar el greu empitjorament de condicions laborals que tothom coneixem i patim (i que CCOO hem denunciat reiteradament), ha tingut la virtut afegida de deteriorar not貌riament l聮atenci贸 a la clientela. Aix貌 s聮ha tradu茂t en un fort increment de les queixes dels clients, injustament adre莽ades, en alguns casos, contra les mateixes persones (els treballadors/es) que intentem atendre聮ls correctament, malgrat les mancances de plantilla. 脡s comprensible que vint o m茅s minuts de cua per entrar al despatx del director/a, per arribar a caixa o per seure a la taula de gesti贸 no creen el millor 聯clima聰 per a la relaci贸 client-empleat/da.

1. Les noves atribucions de banca comercial. Si, anteriorment, el punt de partida de molts expedients era un informe d聮auditoria relacionant les suposades irregularitats detectades, aquest paper iniciador s聮est脿 traspassant als CBCs. Per si sol, amb la situaci贸 de disbauxa provocada pel propi Clima, aix貌 s聮ha tradu茂t en un irracional increment del nombre d聮expedients. A m茅s, carrega als CBCs amb funcions disciplin脿ries que no s贸n les seves. I, finalment, banca comercial desconeix la base de les relacions laborals i 茅s f脿cil que es comporti com un elefant en una catxarreria, mentre Recursos Humans, que cada cop perd m茅s atribucions, 茅s m茅s conscient de la conveni猫ncia d聮intentar evitar conflictes.

Davant d聮aquesta situaci贸, CCOO tenim propostes: la cobertura de les vacants i abs猫ncies (amb les contractacions que calguin), l聮assignaci贸 de la plantilla necess脿ria per atendre adequadament la clientela, l聮eliminaci贸 de tota funci贸 relacionada amb pol铆tica disciplin脿ria per part dels CBCs i banca comercial, la participaci贸 sindical que impedeixi els excessos sancionadors. I, 茅s clar, el compliment de les normes, malgrat la dificultat de combinar aquest compliment amb les continues pressions per objectius i la situaci贸 dram脿tica de moltes oficines. 脡s dif铆cil, pot fer perdre algun momio, per貌 tamb茅 pot salvar alguns llocs de treball.

I CCOO tamb茅 tenim compromisos. El primer de tots, el de fer front als expedients oberts per motius completament irrellevants, i m茅s quan aquests expedients comportin la possibilitat de sancions extremes. Perqu猫 treballem per modificar el conjunt de la pol铆tica disciplin脿ria, per貌 anirem molt m茅s enll脿 cas que s聮arribin a aplicar mesures palm脿riament injustes. Esperem que aquest cas no es produeixi.

Seguim treballant, seguirem informant.

Catalunya, 11 de febrer de 2009

llegir Comunicat en pdf