CCOO demostra amb dades que a l´Hostaleria de Catalunya no li falta personal sinó millors salaris i condicions de treball dignes

Per a CCOO Federació de Serveis, a Catalunya hi ha suficient i qualificada mà d'obra al sector d'Hostaleria, les dificultats esgrimides per les patronals són degudes a la precarietat, els baixos salaris i les condicions laborals deficients (torns partits, dificultat conciliació vida laboral i  familiar, ni tan sols un cap de setmana de descans al mes), hi ha moltes persones que abandonen la professió i opten per treballar en altres sectors.

- - - - - - -

CCOO demuestra con datos que a la Hostelería de Catalunya no le falta personal sinó mejores salarios y condiciones de trabajo dignas

Para CCOO Federació de Serveis, en Catalunya hay suficiente y cualificada mano de obra en el sector de Hostelería, las dificultades esgrimidas por las patronales son debidas a la precariedad, los bajos salarios y las deficientes condiciones laborales (turnos partidos, dificultad conciliación vida laboral y familiar, ni tan siquiera un fin de semana de descanso al mes), hay muchos personas que abandonan la profesión y optan por trabajar en otros sectores

El que està passant és que les patronals Hostaleres han optat per buscar mà d'obra barata (“esclava”) d'altres països abans que millorar les condicions laborals de les plantilles, sense tenir en compte que, l'escassetat de personal, de manera puntual, es deu a les condicions laborals precàries del sector.  Personal per treballar a Hostalería hi ha, però cal que se li ofereixi seguretat laboral i bones condicions salarials i de treball.

Segons les dades d'afiliació a la Seguretat Social, el 2022 hi ha hagut 202.938 persones treballadores per compte aliè contractades al sector, cosa que supera en un 0,32% l'afiliació mitjana del 2019 (202.290).  D'altra banda, analitzant les dades d'afiliació a la Seguretat Social de l'Hostaleria a Catalunya veiem que aquesta ha tingut un increment de llocs de treball respecte a l'any anterior (+9,82%).  Per tant, queda clar que totes les ofertes d'ocupació es van cobrir, contradient aquestes dades, una vegada més, les que critiquen la manca de personal a l'Hostaleria i evidenciant que les places de treball que no es cobreixen són les que ofereixen condicions  inacceptables i en molts casos fraudulentes.

Per tant, la nostra resposta a les queixes de la patronal sobre la manca de persones qualificades, volem recomanar-los que inverteixin en condicions dignes treball i en formació de la seva plantilla (la formació no és una despesa, és una inversió) i millori les seves condicions salarials  i de treball, que és l'única forma de retenir els professionals del sector, i que no vegin la professió de Cambrer/a, Cuiner/a o Cambrer/a de Pisos com una ocupació temporal, sinó com una professió amb recorregut professional que els  permet viure dignament i conciliant la vida laboral i familiar.

Un greu problema afegit a la manca de personal a Hostaleria en algunes zones turístiques, és la urgent falta d'habitatges i l'encariment dels preus de lloguers, cosa que provoca que, en molts casos, més de la meitat de salari se'n va al  pagament del lloguer d´una habitació.  Per tant, aquests són problemes que les patronals han d'assumir si volen que les persones que es desplacen a l'estiu d'altres comunitats;  i el mateix passaria als treballadors que vinguessin d'altres països.

Una altra de les qüestions a resoldre al sector és l'aposta per l'estabilitat a l'ocupació, ja que tot i que s'ha millorat com a conseqüència de la darrera Reforma Laboral, es constata que la taxa de temporalitat i parcialitat, en molts casos  indesitjada, encara és molt superior al conjunt dels sectors de l'economia espanyola.

Finalment, dir que, de cara al futur immediat (que presenta signes de fort creixement al sector), és fonamental crear les condicions per fer que l'Hostaleria i el Turisme sigui atractiu per a joves i mitjançant la formació posar en valor les diferents professions  del sector, per a això, és prioritari donar-li un impuls a l'Acord Laboral d'Hostaleria d'Àmbit Estatal amb més continguts per millorar les condicions laborals en conceptes com salaris, horaris, conciliació, salut laboral i també aconseguir que, mitjançant una bona formació sectorial,  es pugui apreciar que hi ha grans oportunitats de treball estable i de futur;  així com fer efectiu el recent acord sobre el Compromís d'un Turisme Sostenible a Catalunya.

Lo que está ocurriendo , es que las patronales Hosteleras han optado por buscar mano de obra barata (“esclava”) de otros países antes que mejorar las condiciones laborales de las plantillas, sin tener en cuenta que, la escasez de personal, de forma puntual, se debe a las  condiciones laborales precarias del sector. Personal para trabajar en Hostelería hay, pero es necesario que se le ofrezca seguridad laboral y buenas condiciones salariales y de trabajo.

Según los datos de afiliación a la Seguridad Social, en 2022 ha habido 202.938 personas trabajadoras por cuenta ajena contratadas en el sector, lo que supera en un 0.32% la afiliación media de 2019 (202.290). Por otro lado, analizando los datos de afiliación a la Seguridad Social de la Hostelería en Cataluñavemos que ésta ha tenido un incremento de  empleos con respecto al año anterior (+9,82%). Por lo tanto, queda claro que todas las ofertas de empleo se cubrieron, contradiciendo  estos datos, una vez más, a los que critican la falta de personal en la Hostelería y evidenciando que las plazas de trabajo que no se cubren son las que ofertan condiciones inaceptables y en muchos casos fraudulentas.

Por lo tanto, nuestra respuesta a las quejas de la patronal sobre la falta de personas cualificadas, queremos recomendarles que inviertan en condiciones dignas trabajo y en formación de su plantilla (la formación no es un gasto, es una inversión) y mejore sus condiciones salariales y de trabajo, que es la única forma de retener a los profesionales del sector, y que no vean la profesión de Camarero/a, Cocinero/a o Camarero/a de Pisos como una ocupación temporal, sino como una profesión con recorrido profesional que les permite vivir dignamente y conciliando su vida laboral y familiar.

Un grave problema añadido a la falta de personal en Hostelería en algunas zonas turísticas, es la acuciante falta de viviendas y el encarecimiento de los precios de alquileres, lo que provoca que, en muchos casos, más de la mitad de salario se va en el pago del alquiler de una habitación. Por lo tanto, estos son problemas que las patronales deben asumir si quieren que las personas que se desplazan en verano de otras comunidades ; y lo mismo ocurriría a los trabajadores que vinieran de otros países.

Otra de las cuestiones a resolver en el sector, es la apuesta por la estabilidad en el empleo, ya que a pesar de que se ha mejorado como consecuencia de la última Reforma Laboral, se constata que la tasa de temporalidad y parcialidad, en muchos casos indeseada, es todavía muy superior al conjunto de los sectores de la economía española.

Por último, decir que, de cara al futuro inmediato (que presenta signos de fuerte crecimiento en el sector), es fundamental crear las condiciones para hacer que la Hostelería y el Turismo sea atractivo para jóvenes y mediante la formación poner en valor las distintas profesiones del sector, para lo cual, es prioritario  darle un impulso al Acuerdo Laboral de Hostelería de Ámbito Estatal con mas contenidos para mejorar las condiciones laborales en conceptos como salarios, horarios, conciliación, salud laboral y también conseguir que, mediante una buena formación sectorial, se pueda apreciar que existen grandes oportunidades de trabajo estable y de futuro ; así como hacer efectivo el recién acuerdo sobre el Compromiso de un Turismo Sostenible en Catalunya.

CCOO Serveis