Archivado en Comunicats

El cost de la igualtat

17 04 07 Que Banc Sabadell ens demostri, d聮una vegada, la seva voluntat real d聮afavorir la conciliaci贸 i la no-discriminaci贸, mitjan莽ant mesures d聮acci贸 positiva. (PDF:Cat / Cas / Gal)

El cost de la igualtat

Transcrivim la carta que hem enviat el dia 13 d聮abril a Juan Cruz Alcalde Merino, Director General Adjunt:
芦Aquest 煤ltim any el govern, amb les seves actuacions, ens ha volgut fer respirar aires de pa铆s capdavanter en pol铆tiques de benestar, d聮igualtat i de conciliaci贸 de la vida familiar amb la laboral. Aix铆 hem vist els primers pares emocionats, agra茂ts per la recent Llei d聮igualtat i pel fet de poder gaudir de 13 dies m茅s de perm铆s de paternitat, a c脿rrec de la Seguretat Social.
Per貌, quin cost tenen la igualtat i la conciliaci贸 a la nostra empresa? I sobre tot, qui la paga?
Tenim un acord de conciliaci贸 des de desembre del 2005, on hi ha uns permisos especials no retribu茂ts, una reducci贸 de jornada no retribu茂da, exced猫ncies per tenir cura de fills i familiars fins a segon grau no retribu茂des, permisos de maternitat a c脿rrec de l聮SS (en qu猫 les despeses de Seguretat Social del contracte de substituci贸 s贸n gratu茂tes, si s聮utilitzen).
Tamb茅 tenim una reducci贸 de jornada retribu茂da de dues hores durant dos mesos, tan espec铆fica, que no s聮ha utilitzat. L聮acumulaci贸 de l聮hora de lact脿ncia en tres setmanes va a c脿rrec de l聮empresa, per貌 la realitat ens diu que, per falta de supl猫ncies, es converteix en una c脿rrega per a la resta de la plantilla.
No tenim ex脿mens de capacitaci贸 per passar a un nivell superior, mesura d聮igualtat que consta al nostre CCB, ni formaci贸 sobre aquestes q眉estions, com es constata en una recent enquesta feta per aquesta secci贸 sindical el dia 8 de mar莽, en la qual pocs sab铆em qu猫 era un Pla d聮igualtat, ni si n聮hi ha o se聮n fa un a Banc Sabadell. De fet, CCOO, igual que la resta de la plantilla, ens vam assabentar de l聮inter猫s de l聮empresa per tenir un Pla d聮igualtat, sense la col聲laboraci贸 dels representants dels treballadors, pel Banc de not铆cies del mes d聮octubre del 2006. Est脿 demostrat que el Pla 脪ptima, sense pres猫ncia sindical, nom茅s serveix per millorar la imatge corporativa de l聮empresa. 脡s aquesta la intenci贸 de la nostra empresa?
Tampoc veiem que s聮estableixin, i coincidim amb la majoria de la plantilla, principis d聮igualtat de tracte en la promoci贸 i la retribuci贸 salarial. Les treballadores tenen, com a mitjana, dues categories professionals menys que els homes amb igual formaci贸 i amb la mateixa antiguitat. A Banc Sabadell, la maternitat, el fet d聮acollir-se a una exced猫ncia per tenir cura de fills i/o familiars i/o el fet de reduir la jornada passa factura. No tan sols parlem del fet que a la tornada es troben amb canvis de lloc de treball, de funci贸 (un 27% d聮empleades amb categoria de t猫cnic que redueixen la seva jornada fan funcions administratives), sin贸 tamb茅 d聮estancament de la carrera professional i absorci贸 dels augments de conveni, com ens consta que acaba de succeir en alguns casos.
Tenint en compte la gravetat d聮aquests fets, sol聲licitem a l聮empresa que ens demostri, d聮una vegada, la seva voluntat real d聮afavorir la conciliaci贸 i la no-discriminaci贸, mitjan莽ant mesures d聮acci贸 positiva, com 茅s assegurar-se que absolutament ning煤 que s聮aculli o s聮hagi acollit al pacte de conciliaci贸 pateixi discriminaci贸 professional o salarial i, molt menys, congelaci贸 salarial. Tamb茅 li sol聲licitem l聮elaboraci贸 d聮un Pla d聮igualtat amb la presencia i col聲laboraci贸 dels sindicats, tal com especifica la vigent Llei d聮igualtat.
No poden continuar considerant l聮脿mbit de responsabilitat social corporativa com una assignaci贸 pressupost脿ria espec铆fica per millorar la imatge corporativa. La igualtat no sols 茅s q眉esti贸 de just铆cia social, sin贸 tamb茅 d聮economia i creixement. Es tracta d聮optimitzar la sostenibilitat de la companyia amb la plena satisfacci贸 dels seus treballadors i treballadores. No fer-ho penalitza la nostra empresa i la situa en desavantatge competitiu.禄

Sabadell, abril de 2007