Archivado en Comunicados, Negociacion Colectiva, Formacion

Comunicat

FORMACI脫: EL PACTE IMPOSSIBLE

Despr茅s d聮un any i mig d聮haver iniciat el proc茅s de negociaci贸, hem decidit no signar la darrera proposta del pacte de formaci贸 que ha presentat la Direcci贸 i donem per tancades les negociacions sobre aquest tema.

El nostre principi negociador sempre ha estat que la formaci贸 afavoreix tant l聮empresa com al treballador i, en aquest sentit, la nostra aspiraci贸 茅s compartir a parts iguals el temps invertit en l聮aprenentatge. La situaci贸 actual 茅s prou coneguda: la formaci贸 va 铆ntegrament a c脿rrec de l聮empleat per la m铆nima incid猫ncia de la formaci贸 presencial (茅s l聮煤nica compensat貌ria) i l聮absorci贸 de les 15 hores de formaci贸 regulades al conveni i que haurien de formar part de la jornada laboral anual.

Segons aix貌, el cor del pacte de formaci贸 era la compensaci贸 hor脿ria. En aquest sentit, per貌 sense descuidar-ne d聮altres, la nostra proposta era:

• Prioritzar la formaci贸 dins l聮horari laboral, com fan altres Caixes.
  • Formaci贸 presencial fora d聮horari laboral. Compensaci贸 directa del 50% del temps.
  • Formaci贸 a dist脿ncia fora d聮horari laboral. Compensaci贸 directa del 35% del temps.
  • Formaci贸 no estructurada fora d聮horari laboral (sessions informatives, comit猫s de risc, etc.). Considerar-la a l聮expedient formatiu i compensar-la igual que la formaci贸 presencial.
  • Reactivar i dotar de m茅s contingut la comissi贸 parit脿ria de formaci贸 per:

o聽聽聽聽聽聽 Con猫ixer les necessitats reals de formaci贸 de la plantilla.

o聽聽聽聽聽聽 Valorar les accions formatives existents.

o聽聽聽聽聽聽 Concretar els col路lectius a formar i els criteris de selecci贸.

o聽聽聽聽聽聽 Revisi贸 i seguiment del Pla de Formaci贸.

o聽聽 Impulsar programes formatius destinats al reciclatge i/o desenvolupament professional dels empleats que ho necessitin, especialment en mat猫ria de noves tecnologies i pla estrat猫gic de CS.

La proposta final de la Direcci贸 ha consistit en:

• Computaci贸 del 100% del temps de formaci贸 presencial i 40% del temps de formaci贸 a dist脿ncia.
    • No computen la formaci贸 vestibular, la de jornada completa, les sessions formatives, les estades de risc, els comit猫s de cr猫dit, etc.

• Les primeres 15 hores computades son a c脿rrec del treballador. L聮escreix es compensa a ra贸 del 50%, entre empresa i el treballador.

• Es podran compensar un m脿xim de 3 dies per any.

En tota negociaci贸 ha d聮haver un proc茅s d聮aproximaci贸 de les parts la qual cosa significa ren煤ncies als prop貌sits inicials. En aquest sentit, el Comit猫 d聮Empresa ha fet diferents gests, per貌 aquesta proposta final no arriba al que nosaltres considerem com un acord de m铆nims que consistia en: per realitzar tres cursos d聮autoestudi de 20 hores, una compensaci贸 de 7 hores, 茅s a dir, 1 dia de vacances. Segons la proposta de Direcci贸, caldria fer un m铆nim de quatre cursos per poder compensar alguna hora.

Per un costat la Caixa diu que creu fermament en la formaci贸 per貌 els fets s贸n:

• La pr脿ctica totalitat de la formaci贸 茅s en horari extralaboral i, aquest fet, 茅s assumit amb tota naturalitat per part de la Direcci贸 sense oferir cap contraprestaci贸.
    • La realitzaci贸 de la formaci贸 en horari extralaboral dificulta la igualtat d聮oportunitats d聮aquells empleats amb obligacions familiars concretes i que no poden conciliar l聮atenci贸 familiar amb el desenvolupament professional.
    • Proliferen noves f贸rmules formatives (sessions informatives, comit猫s de cr猫dit, cercles d聮intercanvi de coneixement) en horari extralaboral sense cap contraprestaci贸 ni reconeixement per part de la Caixa.
    • La Caixa proposa un pacte de pobre ja que de les hores computades (no de les hores fetes) dedueix les 15 hores que el conveni estableix dins de la jornada.
    • El cat脿leg de cursos 茅s extens, per貌 inadequat a les necessitats de la plantilla.
    • La qualitat dels cursos 茅s deficit脿ria, hi ha manca d聮actualitzaci贸 i informaci贸 excessiva que no aporta valor.
    • La Caixa considera err貌niament que la formaci贸 dels dos primers anys dels empleats nous 茅s obligat貌ria. Recordem que aix貌 茅s manifestament incert i que si cap empleat es troba amb alguna problem脿tica en aquest sentit li recomanem que es dirigeixi a nosaltres.
    • La Caixa ha intentat condicionar la negociaci贸 d聮aquest pacte amb un pacte sense garanties sobre un nou sistema de control de pres猫ncia.

Tot aix貌 demostra la import脿ncia estrat猫gica que la Direcci贸 atorga a la formaci贸: tenir-nos ocupats tot el dia, durant la jornada laboral per fer cr茅ixer l'entitat, i dedicant el temps particular (sense cap mena de contraprestaci贸) a la formaci贸 per poder, de retruc, cobrar el Forcem. No ens estranya que a la Direcci贸 no li interessi arribar a un acord en aquest 脿mbit, ja que li va b茅 que les coses continu茂n com estan.

Lamentem novament l聮actitud de la Direcci贸 i convidem a tota la plantilla a revisar la seva posici贸 respecte aquest tema.

Des de la Secci贸 Sindical de CCOO farem una an脿lisi cr铆tica de diferents cursos que us farem arribar i estem oberts a totes les opinions que ens pogueu facilitar ja que el nostre prop貌sit continua sent MILLORAR LA FORMACI脫 A CAIXA SABADELL i PROCURAR UNA COMPENSACI脫 JUSTA ALS QUI EN FAN.

Sabadell, 10 de novembre de 2005