Archivado en Comunicados, Salario

Comunicat

SISTEMA D聮INCENTIUS

Els experts en creaci贸 de sistemes de retribuci贸 variable per incentius afirmen que la majoria dels sistemes vigents al nostre pa铆s s贸n inefica莽os. 脡s a dir, que les empreses s聮estan gastant els diners sense obtenir els resultats esperats: mantenir la plantilla il聲lusionada i encoratjada a assolir una fita de creixement indicada per la mateixa empresa.

No oblidem que els incentius pretenen incrementar el volum de vendes, per貌 tamb茅 fidelitzar a l聮empleat amb l聮empresa, i fer-lo treballar de manera proactiva, il聲lusionada i compromesa amb el futur. 脡s el que s聮anomena 聯salari emocional聰.

Per貌, anem a pams, analitzant les premisses d聮un sistema d聮incentius EFICA脟:

TRANSPAR脠NCIA: El funcionament del sistema ha de ser de domini p煤blic, i expressat amb claredat. Els objectius a realitzar, aix铆 com la contraprestaci贸, s聮han de con猫ixer amb antelaci贸 (haurien de ser negociables) i han de ser assolibles. Els treballadors han de tenir informaci贸 documental, peri貌dica i regular dels seus progressos.

OBJECTIVITAT: Ha de ser un sistema mesurable objectivament i contrastable. Que valori la professionalitat i el que aporta aquell treballador o grup a l聮empresa. En aquest punt interessen els resultats i la vinculaci贸, no la disponibilitat o la pres猫ncia, que s聮han de retribuir per altres mitjans. Tamb茅 ha de tenir mecanismes per resoldre discrep脿ncies.

UNIVERSALITAT: Si tots els treballadors s贸n necessaris pel funcionament d聮una empresa, tots tenen que participar d聮un sistema d聮incentius. Un sistema d聮incentius no pot ser discriminatori perqu猫 provoca la desmotivaci贸 dels col聲lectius exclosos.

EQUILIBRI: Ha de valorar tant el treball individual com el treball en equip. Els resultats obtinguts s聮han de recompensar tant a curt termini (salari) com a llarg termini (carrera) perqu猫 els esfor莽os no es realitzin nom茅s puntualment sin贸 que tinguin una continu茂tat.

SI UN SISTEMA DE RETRIBUCIONS VARIABLE COMPLEIX TOTES AQUESTES PREMISSES, GAUDIR脌 DE CREDIBILITAT, I SER脌 UN 脠XIT TANT PER L聮EMPRESA COM PELS TREBALLADORS.

LA SITUACI脫 A CAIXA SABADELL

Analitzem l聮exposici贸 anterior i comparem-ho amb el que tenim a casa nostra:

Quant a la transpar猫ncia, 茅s evident que si no es coneixen els objectius a realitzar anticipadament, el sistema perd tota credibilitat. Aquesta situaci贸 es produ茂a tradicionalment amb el concurs de punts. Aquest quatrimestre, per貌, no ha estat aix铆. Esperem que es mantingui aquesta l铆nia d聮informaci贸 pr猫via. Quant als objectius, si s贸n assolibles o no, cada oficina pensar脿 una cosa diferent, o cada any la situaci贸 canviar脿. El que est脿 clar 茅s que si no s贸n assolibles provoquen l聮efecte contrari al pret猫s: la desmotivaci贸. En aquest sentit, CS encara t茅 molt a treballar ja que cada any la corba de 聯gauss聰 de les oficines que han assolit els objectius i les que no, surt a l聮inrev茅s del que seria 聯normal聰.

Respecte de l聮objectivitat, podr铆em dir que el nostre sistema acompleix bastant aquesta premissa, almenys a oficines. Nom茅s quedaria pendent el mecanisme de resolucions de discrep脿ncies.

Universalitat. Tothom coneix la situaci贸: discriminaci贸 total. Est脿 clar el que pensa l聮empresa dels treballadors de Serveis Centrals. Per貌 qu猫 s聮espera d聮ells? 脡s que no tenen dret a demostrar la seva professionalitat, el seu valor afegit, el seu comprom铆s amb l聮empresa i amb el seu futur? S贸n m脿quines o n煤meros, potser?

Si entrem a analitzar l聮equilibri, est脿 clar que a Serveis Centrals no 茅s d贸na, ja que es valora el treball d聮un equip com si el realitz茅s una sola persona, el director de la unitat. La compensaci贸 a llarg termini tampoc existeix a casa nostra. Es podria instaurar mitjan莽ant la consecuci贸 d聮objectius a llarg termini (per exemple, el pla estrat猫gic) o compensant els resultats obtinguts anualment, a m茅s del bonus, amb compensacions acumulables amb resultats a m茅s llarg termini (promoci贸 professional...)

Esperem que la Direcci贸 de la Caixa prengui nota i corregeixi les mancances del nostre sistema, perqu猫 sin贸 ja sap el que t茅: un sistema d聮incentius que li costa diners, per貌 que genera desmotivaci贸 i descontent en bona part de la plantilla.

Sabadell, 30 de juny de 2005.

CC.OO. 30 ANYS TREBALLANT PER A TU