Archivado en Comunicados, Negociacion Colectiva, Prevision Social

Comunicat

JUBILACI脫 O ACOMIADAMENT?

EL NOU SECTOR FINANCER

En els darrers anys les plantilles del sector financer hem viscut un daltabaix: els plans de jubilacions massius aplicats per Bancs (sobretot) i Caixes, han fet sortir del mercat laboral a milers de treballadors i han donat entrada a nous treballadors joves, m茅s a les Caixes per la forta expansi贸, per貌 tamb茅 a la Banca. Eliminar personal a base de jubilacions anticipades i pagaments complementaris i contractar nou personal sembla un contrasentit.

Per貌 el motiu 茅s ben senzill: renovar les plantilles. L聮evoluci贸 del sector financer en les 煤ltimes dues d猫cades ha sofert un canvi vertigin贸s.

- Per una banda, hem passat d聮escriure les anotacions en bol铆graf i portar els rebuts a m脿 d聮una entitat a l聮altre, a l聮intercanvi de fitxers, la instal聲laci贸 de PC聮s a tots els llocs de treball i la banca electr貌nica. La inform脿tica ha esdevingut imprescindible en el nostre treball.

- D聮altra banda, l聮obertura del mercat Espanyol a les entitats estrangeres, va ser el detonant de l聮actual batalla per la quota de mercat. Aqu铆 s聮hi ha apuntat tothom, les Caixes amb uns plans d聮expansi贸 molt agosarats, i els Bancs que no volen perdre la supremacia del mercat, i han trobat en les fusions la soluci贸. Per acabar-ho d聮adobar, s聮han implantat els Bancs que operen a trav茅s d聮internet.

El que se li demana a un treballador financer tamb茅 ha sofert una profunda transformaci贸. Ja no hi ha prou amb atendre correctament les peticions dels clients. Ja no som caixers, sin贸 comercials proactius i, per tant, a m茅s d聮atendre el client el millor possible, se li han de vendre tots els productes que tinguem.

Tot aquest canvi d聮aptitud i actitud necessari en les plantilles de les entitats financeres, ha suposat que molts treballadors s聮hagin desactualitzat r脿pidament. La soluci贸 triada, enlloc de la formaci贸 i reciclatge d聮aquest personal per adaptar-lo a les noves necessitats, ha estat la substituci贸 per persones noves, acostumades a fer servir els ordinadors, i sense el costum de treballar de determinada manera. 脡s una soluci贸 m茅s rendible (no sabem si m茅s econ貌mica) i que costa menys esfor莽. Al fi i a la cap, el que compta s贸n els resultats i no pas les persones (per molt que ens vulguin fer creure el contrari, mentre els hi som 煤tils). 脡s com quan se t聮espatlla un electrodom猫stic: surt m茅s a compte comprar-te un de nou, que reparar-lo. La difer猫ncia 茅s que no som electrodom猫stics.

JUBILACI脫 O ACOMIADAMENT?

A Caixa Sabadell, potser per l聮expansi贸 tardana, aquesta situaci贸 de renovaci贸 de la plantilla no s聮ha plantejat. Tret d聮un petit grup d聮empleats que es van prejubilar en unes condicions que podem qualificar d聮extraordin脿ries (amb una motivaci贸 m茅s pol铆tica que no pas econ貌mica o t猫cnica), de moment el fort creixement de la plantilla dels darrers anys, est脿 solventant la situaci贸, tot i que com a contrapartida, cada cop m茅s companys arriben a edats pr貌ximes a la jubilaci贸.

Alguns d聮aquests empleats creuen que ja ha arribat l聮hora de deixar de treballar: volten els 60 anys, 茅s troben cansats, desfasats o malalts i decideixen posar en coneixement de l聮entitat aquest fet. La Caixa, comprensiva, sospesa l聮oportunitat de fer un canvi generacional i, de pas, tenir un estalvi econ貌mic i accepta de bon grat l聮oferiment de l聮empleat. Fruit de la seva generositat, li ofereix una compensaci贸 econ貌mica i el carnet d聮atur, perqu猫 tingui una retirada m茅s dol莽a.

Aquesta opci贸 que planteja la Caixa 茅s il聲legal. Ning煤 pot accedir a cobrar la prestaci贸 d聮atur quan 茅s ell qui ha demanat la rescissi贸 del contracte. 脡s m茅s, si l聮OTG s聮assabenta que un empleat ha pactat el seu acomiadament, li retirar脿 la prestaci贸 econ貌mica i li far脿 retornar tot el que hagi percebut.

Aix铆 ho vam comunicar a la Direcci贸 l聮any passat, i els hi vam oferir altres solucions, com la jubilaci贸 parcial o la jubilaci贸 anticipada, via pacte amb la RLT. La aparici贸 de nous casos segueix i la Caixa pret茅n continuar amb les mateixes.

La Direcci贸 ha de ser conscient que hi ha un conjunt d聮empleats als quals els hi pot ser dif铆cil reorientar la seva manera de treballar. Aquests canvis, els ha indu茂t l聮empresa (necessaris sens dubte) per貌, en canvi, no ha estat capa莽 d聮adaptar la seva plantilla de la mateixa manera que ho ha fet amb els mitjans t猫cnics. No s聮ha fet un programa espec铆fic de reciclatge per persones m茅s grans, tant d聮adaptaci贸 a noves tecnologies com d聮orientaci贸 comercial.

Si la Caixa ara vol prescindir d聮aquest col聲lectiu, ha d聮assumir el cost com ho han fet la resta d聮entitats, i no carregar-ho al sistema social p煤blic, que financem entre tots amb les nostres aportacions. El que s聮han estalviat en formaci贸, que ho inverteixin en jubilacions.

Aviat el col聲lectiu que arribar脿 als 60 anys comen莽ar脿 a ser important i amb un creixement d聮entre 30 i 50 persones cada any. La Secci贸 Sindical de CCOO est脿 presionant la Direcci贸 per tal d聮arribar a un acord col聲lectiu que doni una sortida a aquells treballadors que vulguin avan莽ar el final de la seva vida professional. De moment per貌, la Direcci贸 apunta que 聯per un cas no cal arribar a un acord聰. No es volen donar compte que aquests casos aviat seran molts. Les solucions individuals sempre s贸n injustes i discriminat貌ries, perqu猫 el treballador est脿 en desavantatge, i l聮empresa negocia en funci贸 de les seves necessitats. Per aix貌 apostem per un acord col聲lectiu on s聮hi pugui adherir tothom.

Com sempre, manca previsi贸 al departament de RRHH i s贸n incapa莽os d聮adaptar amb antelaci贸 els recursos humans a les necessitats de la Caixa. A m茅s del reciclatge de persones grans vers la nova orientaci贸 comercial de la Caixa, tenim el cas de la manca de plantilla, tant Directors com Apoderats o Administratius pel fort pla d聮expansi贸 contemplat al pla estrat猫gic 2004-2006, i com no, la omnipresent manca d聮equip volant.

La Secci贸 Sindical de CCOO no acceptar脿 m茅s acomiadaments irregulars. Si no hi ha una sortida legal per aquells treballadors que volen finalitzar la seva vida laboral, 茅s per qu猫 a la Caixa no li interessa.

Sabadell a 15 d聮abril de 2005.

CC.OO. 30 ANYS TREBALLANT PER A TU