Archivado en Noticias

Reunió OVTD

Hostaleria

CCOO PV: "Urgeix actuar en les condicions laborals del sector de l'hostaleria"

L'Informe sobre l'Ocupació en el sector de l'hostaleria, presentat en l'Observatori Valencià del Treball Decent (OVTD), constata les deficiències del sector prèvies a la pandèmia amb l’interés de complir l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 8, relatiu al treball decent i al creixement econòmic.

Este artículo se publicó originalmente en PAIS VALENCIANO (Servicios CCOO País Valencià) ,

L’OVTD, constituït el passat 23 de juny, naix fruit del diàleg social com a òrgan amb caràcter consultiu, de participació i de propostes que puga dur a terme la Generalitat en l'àmbit laboral. En aquesta ocasió, s'ha presentat el primer informe realitzat per l'IVIE que analitza les característiques de l'ocupació en el sector de l'hostaleria, predominant en el nostre territori, amb dades estadístiques actualitzades fins al tercer trimestre de 2020.

L'informe constata algunes de les deficiències, que des de CCOO PV denunciem reiteradament, com que la taxa de temporalitat respecte a la resta de sectors és d’uns 15 punts superior (17,1 en les dones); la parcialitat en les jornades, 13 punts superior, 10 punts més de manera involuntària (7 en les dones); o que els salaris mitjans són un 45 % inferiors a la resta de sectors del País Valencià i un 16,2 % inferior que la mitjana nacional en el propi sector. Respecte a la jornada, un 11,7 % de les persones treballadores d'hostaleria realitzen hores extraordinàries, més del doble que en la resta del sector a Espanya.

La situació prèvia a la pandèmia també era desfavorable, amb una taxa de cobertura de la negociació col·lectiva molt inferior a la resta de sectors. CCOO PV denúncia en aquest sentit el bloqueig permanent de les associacions empresarials en la negociació dels convenis col·lectius de la província de Castelló, que porta sense revisió des de 2011, i la de València, sense fer-ho des de 2014.

Les característiques generals de l'hostaleria són una concentració d'empreses d'escassa grandària, amb un pes preponderant del subsector de menjars i begudes, fet que ressalta la sobrequalificació de les categories professionals amb major nombre de contractes com són cambrers i cambreres, i els seus ajudants.

A més, l'impacte de la Covid-19 ha estat majoritària en el sector serveis, a causa de les restriccions de mobilitat, aforament i distància social. Compta amb un amortiment de la caiguda molt important en les dades d'ocupació, originada pel mecanisme de protecció dels expedients de regulació temporal d'ocupació. No obstant això, des de CCOO PV volem destacar que el grau de protecció no ha sigut total a causa de la precarietat existent en la contractació realitzada, el gran pes del treball no declarat i del desviament molt utilitzat cap a l'economia informal.

El sindicat considera que l'eixida de la crisi per al sector ha de dur-se a terme amb un objectiu diferent del de tornar a la situació anterior de precarietat i baixos salaris. En molts casos és l'única via d'accés de les persones treballadores a l'ocupació, especialment en les comarques de les dues Marines i el Baix Segura, on hi ha les taxes més elevades de persones en risc de pobresa. CCOO PV valora les mesures de protecció social, però insta a la Generalitat que lidere els espais de diàleg social per recompondre unes relacions laborals francament desiguals, que comprometen mesures que no sols vagen en la direcció d'actuar sobre la demanda, sinó que establisquen requisits, mecanismes de vigilància i control destinats a la creació i manteniment de treball decent.

El sindicat considera que dignificar les condicions laborals del sector i afavorir de manera àgil la transició cap a un turisme més sostenible requereix de la cooperació necessària de les polítiques públiques, on es defense l'interés general, i no solament de mesures encaminades a afavorir sectors que molt demanen i poc han contribuït al treball decent i a la cohesió social.

Informe de l'IVIE: L'Ocupació en el sector de l'hostaleria a la Comunitat Valenciana