Arquivado en Comunicados, Salario
SISTEMA DINCENTIUS
Comunicat
Els experts en creació de sistemes de retribució variable per incentius afirmen que la majoria dels sistemes vigents al nostre país són ineficaços. És a dir, que les empreses sestan gastant els diners sense obtenir els resultats esperats: mantenir la plantilla illusionada i encoratjada a assolir una fita de creixement indicada per la mateixa empresa.
No oblidem que els incentius pretenen incrementar el volum de vendes, però també fidelitzar a lempleat amb lempresa, i fer-lo treballar de manera proactiva, illusionada i compromesa amb el futur. És el que sanomena salari emocional.
Però, anem a pams, analitzant les premisses dun sistema dincentius EFICAÇ:
TRANSPARÈNCIA: El funcionament del sistema ha de ser de domini públic, i expressat amb claredat. Els objectius a realitzar, així com la contraprestació, shan de conèixer amb antelació (haurien de ser negociables) i han de ser assolibles. Els treballadors han de tenir informació documental, periòdica i regular dels seus progressos.
OBJECTIVITAT: Ha de ser un sistema mesurable objectivament i contrastable. Que valori la professionalitat i el que aporta aquell treballador o grup a lempresa. En aquest punt interessen els resultats i la vinculació, no la disponibilitat o la presència, que shan de retribuir per altres mitjans. També ha de tenir mecanismes per resoldre discrepàncies.
UNIVERSALITAT: Si tots els treballadors són necessaris pel funcionament duna empresa, tots tenen que participar dun sistema dincentius. Un sistema dincentius no pot ser discriminatori perquè provoca la desmotivació dels collectius exclosos.
EQUILIBRI: Ha de valorar tant el treball individual com el treball en equip. Els resultats obtinguts shan de recompensar tant a curt termini (salari) com a llarg termini (carrera) perquè els esforços no es realitzin només puntualment sinó que tinguin una continuïtat.
SI UN SISTEMA DE RETRIBUCIONS VARIABLE COMPLEIX TOTES AQUESTES PREMISSES, GAUDIRÀ DE CREDIBILITAT, I SERÀ UN ÈXIT TANT PER LEMPRESA COM PELS TREBALLADORS.
LA SITUACIÓ A CAIXA SABADELL
Analitzem lexposició anterior i comparem-ho amb el que tenim a casa nostra:
Quant a la transparència, és evident que si no es coneixen els objectius a realitzar anticipadament, el sistema perd tota credibilitat. Aquesta situació es produïa tradicionalment amb el concurs de punts. Aquest quatrimestre, però, no ha estat així. Esperem que es mantingui aquesta línia dinformació prèvia. Quant als objectius, si són assolibles o no, cada oficina pensarà una cosa diferent, o cada any la situació canviarà. El que està clar és que si no són assolibles provoquen lefecte contrari al pretès: la desmotivació. En aquest sentit, CS encara té molt a treballar ja que cada any la corba de gauss de les oficines que han assolit els objectius i les que no, surt a linrevés del que seria normal.
Respecte de lobjectivitat, podríem dir que el nostre sistema acompleix bastant aquesta premissa, almenys a oficines. Només quedaria pendent el mecanisme de resolucions de discrepàncies.
Universalitat. Tothom coneix la situació: discriminació total. Està clar el que pensa lempresa dels treballadors de Serveis Centrals. Però què sespera dells? És que no tenen dret a demostrar la seva professionalitat, el seu valor afegit, el seu compromís amb lempresa i amb el seu futur? Són màquines o números, potser?
Si entrem a analitzar lequilibri, està clar que a Serveis Centrals no és dóna, ja que es valora el treball dun equip com si el realitzés una sola persona, el director de la unitat. La compensació a llarg termini tampoc existeix a casa nostra. Es podria instaurar mitjançant la consecució dobjectius a llarg termini (per exemple, el pla estratègic) o compensant els resultats obtinguts anualment, a més del bonus, amb compensacions acumulables amb resultats a més llarg termini (promoció professional...)
Esperem que la Direcció de la Caixa prengui nota i corregeixi les mancances del nostre sistema, perquè sinó ja sap el que té: un sistema dincentius que li costa diners, però que genera desmotivació i descontent en bona part de la plantilla.
Sabadell, 30 de juny de 2005.
Modelo de carta de Baja Voluntaria en la empresa
Calendario Laboral 2025. Publicado en el BOE
Alcanzado ACUERDO en el proceso de integración de Targobank y Cemcice en Abanca
Ciberamenazas y fraudes. ¿Los conoces?
Plan de Igualdad Grupo Alsea
Acuerdo Laboral de ámbito Estatal para el sector de Hostelería (ALEH)