Archivado en Comunicats, Salut Laboral

La lipoatr貌fia una enfermetat laboral

13 07 07 La lipoatr貌fia 茅s una atr貌fia del teixit adip贸s situada en el teixit subcutani, que ha estat descrita en diferents parts del cos com ara les cuixes o l聮avantbra莽. 脡s reversible en tots els casos quan finalitza l聮exposici贸 als factors de risc que la causen. L聮empresa ens informa que hi ha 23 casos de lipoatr貌fia semicircular. (PDF:Cat / Cas /)

La lipoatr貌fia una enfermetat laboral

Des del mes d聮abril que van comen莽ar a apar猫ixer els primers casos de lipoatr貌fia a Banc Sabadell, hi ha hagut un degoteig de casos. Aix铆, amb data 16 de juliol, l聮empresa ens informa que hi ha 23 casos de lipoatr貌fia semicircular. La lipoatr貌fia 茅s una atr貌fia del teixit adip贸s situada en el teixit subcutani, que ha estat descrita en diferents parts del cos com ara les cuixes o l聮avantbra莽. 脡s reversible en tots els casos quan finalitza l聮exposici贸 als factors de risc que la causen. El seguiment m茅s llarg (11 anys) i amb m茅s nombre d聮afectats aix铆 es confirma. En aquest seguiment, les dones embarassades no han mostrat cap tipus d聮alteraci贸, fora de la pr貌pia lesi贸 si han estat afectades per lipoatr貌fia. Aix铆 ho manifesten tant els departaments de Treball i de Sanitat de la Generalitat de Catalunya com l聮Ag猫ncia de Salut P煤blica, en un protocol d聮actuaci贸 que van fer p煤blic el 4 de juliol passat en una jornada que va organitzar el Centre de Seguretat i Condicions de Treball. En aquest protocol d聮actuaci贸, es determinen quines han de ser les actuacions que les empreses han de portar a la pr脿ctica. Les resumim a continuaci贸: 路 Revisi贸 m猫dica inicial i control m猫dic cada mes o mes i mig als afectats i afectades. 路 Seguiment dels afectats i afectades. 路 Comunicaci贸 a les diferents empreses que puguin compartir edificis. 路 Comunicaci贸 a la m煤tua pertinent com a accident de treball. 路 Comunicaci贸 a l聮autoritat sanit脿ria si hi ha m茅s de 4 casos en un mateix edifici. 路 Visita a cada un dels llocs de treball dels afectats i afectades per poder con猫ixer les caracter铆stiques de les instal路lacions, del mobiliari i dels equips de treball. 路 Realitzaci贸 de mesuraments sobre temperatura, humitat relativa, camps electromagn猫tics, c脿rregues d聮electricitat est脿tica i estudi de la instal路laci贸 el猫ctrica de la taula. 路 Mesures preventives o informaci贸 a tota la plantilla o evitar cantells vius i prims a les taules o modificar els h脿bits de treball o revisar el disseny dels llocs de treball, la distribuci贸 dels equips i les eines de treball per evitar moviments que impliquin contacte amb les vores de la taula o garantir uns valors d聮humitat de l聮aire de l聮ordre del 50% en aquells casos en qu猫 hi hagi problemes de c脿rregues electrost脿tiques o evitar la influencia de les instal路lacions el猫ctriques sobre l聮estructura met脿l路lica de la taula i connectar la taula a la presa de terra Per tant, despr茅s d聮analitzar aquest protocol d聮actuacions i de fer la pertinent comparaci贸 amb el que l聮empresa est脿 fent, considerem que tot i que hi ha hagut actuacions, encara som a mig cam铆. 路 L聮empresa hauria d聮assumir com a propi aquest protocol com a forma d聮actuaci贸 en totes les oficines de l聮Estat. 路 脡s important铆ssima la informaci贸 flu茂da i transparent amb tota la plantilla. Hem de poder con猫ixer de primera m脿 a quins riscos estem exposats en els nostres llocs de treball. 路 Si les autoritats sanit脿ries recomanen informar els treballadors que 茅s necessari el canvi d聮h脿bits, s聮han d聮explicar de manera clara, per tal de no donar a entendre (informaci贸 del servei de prevenci贸 del 13 de juliol) que la soluci贸 dep猫n exclusivament dels treballadors, com si l聮empresa no hi tingu茅s les seves responsabilitats, com per exemple l聮aplicaci贸 de les mesures correctores determinades al mateix protocol. Una vegada m茅s, desgraciadament, la realitat ens torna a reafirmar que la nostra negativa a la firma del Pla de Prevenci贸 era totalment fonamentada i que no 茅s suficient tenir nom茅s una declaraci贸 d聮intencions purament te貌rica. De totes maneres, des de CCOO continuem reivindicant que amb aquests temes 茅s necessari un treball conjunt entre empresa, servei de prevenci贸 i sindicats, per tal d聮afrontar amb rigor les actuacions m茅s adequades davant de qualsevol dubte que es pugui plantejar. Us en continuarem informant. Juliol de 2007