Archivado en Documentacion, Socio Economico

脪rgans de Govern

REFLEXIONS I PROPOSTES SOBRE L'OBS I FUNDACIO CAIXA SABADELL (11-2004)

Despr茅s de 20 anys on l聮脿rea cultural ha estat la gran benefici脿ria de l聮Obra Social, les caixes s聮han de plantejar un retorn als seus or铆gens i la necessitat de dotar d聮autenticitat les seves obres socials prestant molta m茅s atenci贸 a la 聯inclusi贸 financera聰 i al recolzament dels sector socials m茅s desfavorits.

Les vies per aquesta inclusi贸 s贸n:
路 Increment de les dotacions pressupost脿ries en l'activitat assistencial social en detriment de l'activitat cultural.
路 Atenci贸 vers els col路lectius m茅s desfavorits : gent gran sola, disminu茂ts f铆sics i ps铆quics, nens i joves en risc d'exclusi贸 social聟
路 Increment de la col路laboraci贸 amb entitats especialitzades en el treball amb aquests col路lectius.
路 Incorporaci贸 d'aquesta 芦 sensibilitat social 禄 en el mateix cor del negoci financer, 脿dhuc fora de l'obra social, amb la creaci贸 de productes financers solidaris (fons 猫tics, microcr猫dits, dip貌sits聟).

Objectius Estrat猫gics
路 Recuperar l'OBS per a Caixa Sabadell
路 Donar car脿cter i personalitat tant a l'activitat pr貌pia com a la patrocinada, de tal manera que pugui ser reconeguda com a caracter铆stica de Caixa Sabadell

Principis d'actuaci贸
L'Obra Social hauria de treballar els seg眉ents dos objectius:
路 Accentuar el "comprom铆s social".

路 Dotar de personalitat pr貌pia la seva activitat, especialment en l'脿rea cultural.

Per a la consecuci贸 d'aquests objectius es proposen una s猫rie de reflexions que dividim segons les actuals 脿rees d'actuaci贸 de l'Obra Social.

脌REA ASSISTENCIAL, SOCIAL
路 Detectar quines s贸n les l铆nies d'atenci贸 priorit脿ries (col路lectius m茅s marginats i amb m茅s mancances) i focalitzar el pressupost en elles.
路 Pressupost d'Atencions Socials d'Oficines. Actual 300.000 聙. Incrementar-lo i treure l'activitat publicit脿ria que hauria d'assumir-se des de CS.
路 Programes Socials dels Premis Fundaci贸. Incrementar les dotacions per projecte i vincular-les a per铆odes m茅s llargs en el temps (2-3 anys).
路 Incrementar els cicles i confer猫ncies vinculats amb les problem脿tiques m茅s punyents de la societat.
路 El recolzament a entitats i projectes ha de ser decidit amb aportacions econ貌miques de qualitat que permetin donar seguretat al projecte i capitalitzar-ne el reconeixement vers l'Obra Social de Caixa Sabadell.

脌REA CULTURAL
路 Transformar el conjunt arquitect貌nic dels edificis modernistes (Oficina Principal, edifici Obra Social, sales modernistes) en la refer猫ncia s貌lida de l'activitat cultural de l'Obra Social Un cop definits aquests espais, es tractaria de recuperar per a l'Obra Social molta activitat de la que es realitza en col路laboraci贸.
路 Considerar la clausura de la biblioteca central de CS, at猫s que no aporta res a l'oferta en aquest 脿mbit i incorporar aquest espai als nous usos dels edificis modernistes.
路 Analitzar la petjada del Premi St. Joan en la literatura catalana. Considerar seriosament la cloenda d'aquest premi.

脌REA EDUCACI脫 I INVESTIGACI脫
路 Reconsiderar el sistema de beques d'interessos actual ja que s'est脿 premiant estudiants amb recursos. Es podria identificar estudiants amb potencial i recursos escassos i ampliar l'ajuda, a m茅s d'estudis universitaris, a secund脿ria, cursos a l'estranger o projectes d'investigaci贸.

路 Projecte d'investigaci贸 aplicada en l'脿mbit de la medicina i la salut (Consorci Hospitalari Parc Taul铆). 脡s necessari incorporar la participaci贸 i recolzament d'altres institucions de l'脿mbit de la universitat, de l'脿mbit de l'economia i de l'脿mbit de l'empresa.

Activitat financera solid脿ria.

路 Dip貌sit solidari. Per canalitzar l'estalvi de persones i entitats que vulguin invertir en projectes d'acci贸 solid脿ria. Aquests dip貌sits serviran en part per dotar el fons destinat a microcr猫dits.
路 Microcr猫dits. Dirigits a persones en risc o situaci贸 d'exclusi贸 social. Sense b茅ns econ貌mics i que no poden accedir al sistema financer tradicional. 脡s necessari el treball conjunt amb els instituts d'ocupaci贸 dels ajuntaments i altres entitats socials.
路 Pr茅stecs. Dirigits a finan莽ar empreses d'economia social.
路 Trobar recolzament actiu amb les altres caixes mitjanes i petites per desenvolupar un fons 猫tic, que tenen i tindran mercat per cr茅ixer. El darrer any el patrimoni gestionat sota par脿metres d'猫tica i responsabilitat ha crescut un 33%.

De moment, tenim el comprom铆s per part de la Direcci贸 de crear properament productes financers solidaris i 猫tics que es comercialitzarien a trav茅s de la xarxa d'oficines de la Caixa.

Els pressupostos de l'OBS pel 2005 han experimentat un canvi significatiu cap els criteris defensats pels representants del personal, tot i que encara queda molt cam铆 per rec贸rrer.

Veure el document presentat al Consell