Archivado en Comunicats, socio economic

Preu de la gasolina (traducció automatica)

Catalunya, al front del preu de la gasolina després de la pujada d'avui


Entra en vigor l'increment de 2,4 c√®ntims per litre en la s√ļper i en el gasoli d'automoci√≥

Madrid, Gal√≠cia i Ast√ļries ja apliquen l'impost per a finan√ßar la sanitat, i Arag√≥ ho estudia


pdf
print
pmail




Catalunya és des d'avui una de
les quatre comunitats
autònomes
espanyoles amb
els carburants més
cars, després de l'entrada en vigor del recàrrec de
2,40 cèntims (quatre pessetes) en el preu de les
gasolines i els

*ga
-sóleos,
destinat a finançar la sanitat.
La gasolina sense plom
costarà uns 92 cèntims (153 pessetes) i el gasoli
uns 79 (131).

Gal√≠cia i Ast√ļries, que eren territoris amb
els carburants amb preus per sota de
la mitjana nacional, van passar al gener, quan van
començar a aplicar el mateix tipus de gravamen, a
encapçalar la classificació dels preus.
El mateix va succeir
amb Madrid, que ho
aplica des del 2003, encara que en
aquest cas
la comunitat ja era
igualment la més
cara. Aragó té en estudi
la implantació d'aquest
gravamen per al pròxim exercici.

El tram autonòmic de l'impost
sobre vendes minoristes
d'hidrocarburs aportarà a les arques de la
Generalitat entre 60 i 65 milions d'euros (entre
10.000 i 10.800 milions de pessetes) en el
que queda d'any,
segons les previsions de la
Conselleria d'*Economia.
El recàrrec s'aplicarà també en el 2005 i permetrà
recaptar altres 150 milions. Aquesta és
una de les mesures de
caràcter immediat que s'han
aprovat
per a reduir el
desfasament entre
el pressupostat i
l'efectivament
gastat en la sanitat
catalana, que
arrossega un dèficit de 2.100 milions.

El Govern central va
ser el primer a
aplicar el recàrrec en el 2002, en el
tram que li
correspon a l'Estat.
Madrid també va ser la
primera comunitat autònoma
que
, un any despr√©s, va decidir fer √ļs del
tram autonòmic d'aquest
tribut
creat precisament per a finançar
la sanitat. El Govern
actual de la comunitat de Madrid (PP) ha afirmat
que pretén suprimir
aquest gravamen abans del 2007. De
fet, aquest any ha
mantingut congelat en 1,70 cèntims el
recàrrec per a evitar
que arribés fins el màxim legal de 2,40 cèntims.




PREVISIONS ERRÒNIES



Inicialment, en el 2002, estava previst
que les petrolieres
absorbissin una part
d'aquest recàrrec a
costa dels seus marges, però la realitat ha estat
ben distinta. Des del començament,
ho han repercutit en els
preus i així ho han
notat les comunitats en les quals s'aplica.
Les companyies del sector van deixar
clar des del principi que
repercutirien aquest tribut
en el preu final.

Catalunya, que al juny passat
ja es trobava entre les
comunitats amb els carburants
més
cars, situarà a partir d'avui el preu de la
gasolina sense plom entorn dels 92 o
els 93 cèntims i el gasoli d'automoció, en
uns 79. En ambdós casos, pot
ser fins i tot l'autonomia
més cara.

L'aplicació del gravamen es
produeix
en un moment en el qual la
cotització del petroli ha arribat a nivells màxims.
El

*Brent
, la qualitat de
cru
de referència a Europa, ha arribat a
superar els 40 dòlars, una
cota que no es veia des de la
guerra del golf Pèrsic fa 14 anys. Aquest
encariment de la matèria
primera
s'ha traslladat als preus de les
gasolines, que s'han encarit
més del 13% en el
que va d'any, i del gasoli,
que
ha pujat el seu preu per sobre d'un 10%.



El
Periodico











VISITANOS SI QUIERES ESTAR INFORMADO


SECCI√ďN SINDICAL FRATERNIDAD
MUPRESPA