Archivado en Comunicats, socio economic

Anem b猫?

L'ag猫ncia Fitch Ratings ha rebaixat la qualificaci贸 de la Caixa, la qual cosa no 茅s una bona noticia

L聮ag猫ncia Fitch Ratings ha rebaixat la qualificaci贸 de la Caixa. No 茅s una bona noticia. S聮argumenta, entre d聮altres motius, l聮increment del risc de la Caixa en el sector de la promoci贸 immobili脿ria i en el sector de la construcci贸.

Es evident que, des de sempre, la Caixa ha prioritzat la inversi贸 de pr茅stecs amb garantia immobili脿ria. No ens sembla pas mala garantia, i creiem que la Caixa fa una gran funci贸 social en el manteniment del finan莽ament a les fam铆lies per l聮adquisici贸 de l聮habitatge.

El que no sabem de l聮informe de Fitch 茅s que diu sobre la morositat, (a CCOO darrerament ens t茅 preocupats). Morositat provocada, en gran part, per les ganes de cr茅ixer a qualsevol preu. Tamb茅 ens preocupa la inversi贸 directa de la Caixa en el m贸n immobiliari mitjan莽ant societats interposades, no solament en promocions, sin贸 tamb茅 en negocis molt lligats al m贸n immobiliari com son la inversi贸 en Hotels i Resid猫ncies Geri脿triques.

La Direcci贸, pel que ha deixat anar en m茅s d聮una reuni贸, sembla que intenta culpabilitzar de la morositat a la xarxa d聮oficines. Per貌 a ning煤 se li escapa que, a casa nostra, tot s聮aprova i/o es ratifica en les m茅s altes inst脿ncies. Per tant, no ens sembla acceptable aquesta postura.

Tamb茅 sospitem, que les inversions directes potser no estan sent tan rendibles com es preveia. Aix铆 semblen indicar-ho els resultats provisionals donats a con猫ixer per la Caixa a nivell consolidat.

Ara, la Caixa modifica substancialment, no solament els criteris de concessi贸 dels cr猫dits sin贸 tamb茅 la pr貌pia operativa interna, concentrant en el Departament de Pr茅stecs la decisi贸 de les concessions.

Possiblement sigui hora que es prioritzi la capacitat de pagament com a element determinant per a la concessi贸 o no d聮un pr茅stec, per damunt d聮altres consideracions com les de tipus comercial, o b茅 aquella de 聯la taxaci贸 aguanta聰.

Aquest canvi organitzatiu, que en principi podria semblar encertat, ens planteja una s猫rie de dubtes i q眉estions.

En primer lloc, saber si la Direcci贸 de la Caixa ha previst un increment de plantilla en el Departament de Pr茅stecs per poder assumir aquestes noves tasques. O b茅 espera que la feina surti a base de fer hores extres i tenir el personal treballant r脿pid, sense temps per fer les an脿lisis adients per decidir la conveni猫ncia d聮aprovar els pr茅stecs, amb el risc que aix貌 comporta.

Perqu猫 pot succeir, que si no es posen els mitjans i s聮allunya el poder de decisi贸 de les oficines, es perdi la poca agilitat que ens pugui quedar. I aix铆, pot passar que ens quedem amb aquells clients que no tinguin un altre lloc on anar.

En segon lloc, la formaci贸. Encara que en el Departament de Pr茅stecs hi ha molt bons professionals en les diferents 脿rees, no 茅s menys cert que un canvi tant substancial de feines com la que es planteja, hauria de comportar, primer formar a les persones, i despr猫s donar les responsabilitats. Q眉esti贸 aquesta que afectar脿 en primer lloc a aquelles persones que fins ara no feien d聮analistes. I 茅s que la formaci贸 no pot anar darrera de l聮obligaci贸.

En tercer lloc, pel qu猫 fa al personal que haur脿 d聮assumir noves responsabilitats i obligacions, s聮ha previst un increment de la seva remuneraci贸 per aquestes noves tasques? O b茅, primer demostra el que vals i despr猫s ja veurem qu猫 podem fer, (marca de la casa) I tot aix貌 sense cap pla de carrera definida ni cap comprom铆s per part de Direcci贸.

Tamb茅 ens preocupa el que passar脿 dem脿. Si com d猫iem abans, avui la Direcci贸 culpabilitza la xarxa d聮oficines, la futura morositat ser脿 responsabilitat dels empleats del Departament de Pr茅stecs, empleats no oblidem, sobrecarregats de feina, i mal pagats?

Per nosaltres, la responsabilitat passada, present i futura 茅s fonamentalment de qui en cada moment est脿 al front de la Direcci贸 de la Caixa, i en aquest cas concret dels m脿xims directius amb responsabilitats sobre la concessi贸 de pr茅stecs