Archivado en Comunicats, Dones i Igualtat

CC.OO. Caixa Ontinyent- Comunicat

LES DONES, DOS NIVELLS PER BAIX

La categoria professional mitjana de les dones 茅s dos nivells inferior a la mitjana dels h貌mens, segons un estudi de Comfia-CCOO en el sector financer.

Segons l'estudi realitzat per COMFIA-CCOO en un total de 43 empreses del sector (bancs, caixes i companyies d'assegurances) les dones del sector tenen, generalment, dos categories professionals menys que els h貌mens amb la mateixa formaci贸 i amb la mateixa antiguitat. Tamb茅 s'han analitzat cinc empreses del sector de Tecnologies d'Informaci贸 i Comunicaci贸.

Este 茅s una de les principals conclusions de l'estudi realitzat pel Sindicat en qu猫 s'han analitzat les generacions laborals ingressades en les empreses en els anys 1995 i 2000. S'ha establit l'inici de la comparaci贸 de les carreres professionals d'h貌mens i dones en 1995 per considerar que 茅s a partir d'eixe any quan es produ茂x una aut猫ntica igualtat en els ingressos de nous treballadors en el sector, tant en termes de g猫nere com de nivells de formaci贸 i estudis.

COMFIA-CCOO ha desenvolupat un 铆ndex din脿mic, l'脥ndex de Desenvolupament Professional (IDP), que posa en relaci贸 la categoria d'entrada d'eixos treballadors i treballadores i la que detenen a 31/12/2006. L'脥ndex t茅 valors entre 0 i 1.

L'aplicaci贸 de l'IDP demostra que la diverg猫ncia de carrera professional entre home i dona comen莽a als cinc anys d'ingr茅s en l'entitat i creix a partir d'eixe moment.

L'EFIC脌CIA DE LES MESURES DE CONCILIACI脫 I IGUALTAT.

L'estudi pret茅n tamb茅 avaluar els resultats pr脿ctics de les pol铆tiques de conciliaci贸 i igualtat implantades durant estos anys en les empreses, arribant a la conclusi贸 que els plans de conciliaci贸 s贸n mecanismes necessaris, sempre que siguen utilitzats tamb茅 pels h貌mens, per貌 no suficients.

S贸n els Plans d'Igualtat i Oportunitats els fonamentals per a la promoci贸 de les dones als llocs de major responsabilitat com ho demostren les dades de les caixes andaluses el Monte i San Fernando o les basques Vital i BBK.

En l'altre extrem es trobaria Caixa de Catalunya i en una situaci贸 interm猫dia es troben Caixa Madrid, donada l'absorci贸 de dos empreses m茅s "desiguals": Banca Jover i Banc Mapfre, i la Caixa, que ha millorat els seues r脿tios d'igualtat.

D'entre els bancs estudiats, on majors desigualtats es produ茂xen en el desenvolupament de la carrera professional s贸n: Citibank i Santander, estant lleugerament millor posicionats, Sabadell, Popular, Banesto i Pastor.

Les mateixes conclusions s贸n aplicables a les empreses del sector assegurador. Mapfre i Catalana d'Occident han sigut triades com mostra en este estudi.

SENSE NEGOCIACI脫 SINDICAL EL PLA 脪PTIMA NO SERVIX.

L'estudi tampoc detecta millores en aquelles empreses que, comptant amb el reconeixement del Pla 脪ptima del Ministeri de Treball, han establit algun tipus de mesures sense pactar-les amb els representants dels treballadors.

COMFIA-CCOO exigir脿 al Ministeri de Treball que realitze una avaluaci贸 anual dels avan莽os que es produ茂squen i que retire el distintiu d'entitat col路laboradora del Pla 脪ptima a aquelles empreses del sector financer que no demostren l'efic脿cia de les mesures implantades i que exigisca, d'acord amb la nova Llei d'Igualtat, la negociaci贸 d'accions positives amb la representaci贸 dels treballadors per a corregir estes desigualtats.

LA SITUACI脫 A CAIXA ONTINYENT

A la nostra Entitat hem elaborat una estad铆stica d'empleats/ades per any d'incorporaci贸, sexe i nivell retributiu. L'an脿lisi que resulta de la simple visualitzaci贸 d'estes dades 茅s immediata: a Caixa Ontinyent tamb茅 hi ha difer猫ncies significatives en la promoci贸 professional dels h貌mens comparat amb les dones.

En les dades adjuntes no estan incloses les persones incorporades de l'煤ltima oposici贸 (2006), i tampoc els qui a data 01/02/2007 estaven en exced猫ncia. Els nivells estan referits a 01/02/2007, i es consideren els nivells consolidats (no els complements).

Estad铆stica d聮empleats per g猫nere, any d聮alta i nivell retributiu