Archivado en Comunicats, Salari

1/4 de paga de beneficis i 125è aniversari:una altra vegada un càstig com a premi

07 06 06 Amb tanta not√≠cia d¬ī√®xit, tanta felicitaci√≥, tant de creixement, qu√® b√© que va Banc Sabadell, la celebraci√≥ del 125√® aniversari i el ¬ďmagn√≠fic¬Ē regal del 25% d¬īuna paga¬Ö Tenint tants i tants motius de alegria, resulta paradoxal la resposta que rebem quan preguntem a les persones que treballen en aquesta empresa que va tant b√© quina opini√≥ tenen sobre l¬ī√ļltima n√≤mina rebuda (la del mes de maig): la resposta √©s d¬īenuig i, sobretot, decepci√≥. (PDF:Cat. / Cast.)

1/4 de paga de beneficis i 125è aniversari:

una altra vegada un càstig com a premi

Tanta not√≠cia d¬í√®xit, tanta felicitaci√≥, tant creixement i tanta enhorabona perqu√® l¬íempresa va b√©; amb la celebraci√≥ del 125√® aniversari i el ¬ďmagn√≠fic¬Ē regal del 25% d¬íuna paga de salari base i antiguitat¬Ö Amb tants i tants motius d¬íalegria, resulta paradoxal la resposta que rebem quan preguntem a les persones que treballen en aquesta empresa que va tant b√© la seva opini√≥ sobre l¬í√ļltima n√≤mina rebuda (la del mes de maig) que incorporava el regal d¬íaniversari.

La resposta, sense cap excepci√≥, de persones de diferent categoria i territori √©s d¬íenuig i, sobretot, de decepci√≥. Enuig perqu√® una n√≤mina amb imports negatius no √©s del gust de ning√ļ, enuig perqu√® no entenen qu√® cobren, enuig perqu√® pensen que treballen en una empresa que sempre els retalla el salari, enuig perqu√® perceben que se¬íls castiga quan se¬íls diu que els estan premiant. Enuig, finalment, perqu√® la idea dels responsables de Recursos Humans de dissimular l¬íabsorci√≥ del 1/4 de paga de beneficis de conveni i pagar en la mateixa n√≤mina el premi d¬íaniversari del banc, no ha funcionat. Les persones estan disgustades i, encara √©s m√©s greu, la possible intenci√≥ de fer part√≠cips els empleats de la celebraci√≥ del 125√® aniversari, ha fracassat. La plantilla sent una gran decepci√≥.

Aquest sentiment de frustraci√≥ i decepci√≥ √©s l√≤gic. En un moment en qu√® hem d¬íafrontar una altra vegada una fusi√≥ en uns terminis molt curts, quan encara no s¬íha digerit l¬íanterior fusi√≥ de l¬íAtl√°ntico, quan encara estem en el proc√©s d¬íimplantaci√≥ del SIBIS i amb una plantilla ofegada de c√†rregues de treball, aquesta dada √ļltima ha estat reconeguda pels gestors de Recursos Humans, no es pot defraudar ni enganyar les persones que pateixen totes aquestes situacions.

L¬íabsorci√≥ d¬íaquest 1/4 de paga de beneficis significa que aquesta empresa continua sense voler compartir els seus bons resultats amb els treballadors (nom√©s comparteix els sacrificis). No √©s la primera vegada que ho fan. No obstant aix√≤, les dues vegades anteriors ho van poder dissimular millor. La plantilla de Banc Sabadell portem gaireb√© 20 anys (des del 1987) cobrant 5/4 de paga de beneficis el mes de mar√ß que, fins al 2000, es repartien en 3/4 de dret i 2/4 voluntaris. A partir de l¬íany 2000, els alts beneficis obtinguts per l¬íempresa ha provocat l¬íincrement de quarts de paga de beneficis, per√≤ l¬íempresa ens ho absorbeix. Primer va ser dels 2/4 voluntaris de mar√ß i ara que ja no poden, ho fan directament del B-50. Fins ara ho han camuflat d¬íaquesta manera, en aquesta n√≤mina han intentat dissimular-lo amb l¬íabonament del 25% d¬íuna paga de salari base i antiguitat com a premi pel 125√® aniversari. No nom√©s √©s pobre aquesta manera d¬īactuar, sin√≥ que tamb√© ha estat un error i sembla un insult a la intel¬∑lig√®ncia.

Tots pensem que, si s’han pogut pagar 760 milions d’euros per l’Urquijo, era possible gastar 3 milions en els 9.500 empleats del grup i no absorvir el 1/4 de paga.

La direcci√≥ de l¬íempresa hauria de prendre¬ís seriosament, d¬íuna vegada per totes, les pol√≠tiques de Recursos Humans. Per molt que els responsables de les gestions que afecten els treballadors pensin que ho fan molt b√©, si la gran majoria de les persones que treballen en aquesta empresa no entenen la seva n√≤mina, els desagrada profundament una pol√≠tica retributiva que absorbeix autom√†ticament qualsevol aplicaci√≥ de conveni, inclosos els triennis i els increments de beneficis (vegeu els resultats de l¬íenquesta de clima laboral) i, conseq√ľentment, tampoc poden valorar positivament all√≤ que pretenia ser un premi, haurien d¬íacceptar que no ho estant fent b√©. Aquesta √©s la conclusi√≥ l√≤gica, i el qu√® es pot esperar √©s que modifiquin les seves pol√≠tiques equivocades.

Ja ho vam dir a la Junta d’Accionistes: comparteixin amb tots els treballadors i les treballadores els resultats obtinguts i deixin d’absorbir els triennis i els increments de beneficis per l’aplicació de conveni.

També els suggerim que si la seva intenció és que la plantilla percebem que volen donar-nos un premi pel 125è aniversari de l’entitat, que ho facin de veritat. Podrien posar en pràctica qualsevol de totes les propostes que els hem presentat els representants dels treballadors. Segurament que no els aniria malament atendre les nostres peticions.

Sabadell, juny del 2006