Archivado en Comunicats, Ocupacio

Quina és la jornada habitual de treball?


08 07 2004 Segur que si adapteu els horaris al vostre contracte de treball, disposareu de temps per atendre les vostres necessitats particulars des d¬īon no incompliu cap normativa que comporti una sanci√≥. (PDF:Cat. / Cast.)


pdf
print
pmail

QUINA √ČS LA JORNADA HABITUAL DE TREBALL ?


Tal dia es rep al Servei d¬íAtenci√≥ al Client una queixa en contra d¬íun empleat. El SAC inicia les gestions que li pertoquen i s¬íacaba comprovant que la den√ļncia del client √©s falsa, per√≤ es detecta que l¬íempleat en q√ľesti√≥ s¬íha connectat des del banc a planes web que no tenen res a veure amb la seva tasca laboral. Aquest empleat, en Jou, va ser acomiadat el 20 de maig passat. En Jou creia que fer b√© la seva feina era el que se li demanava en la seva relaci√≥ amb el banc, concretament en la tasca inform√†tica que ell hi desenvolupava des de l¬íempresa filial E-xtendforce. Per aix√≤ va anar entrant en algunes din√†miques que l¬īempresa ha est√®s a molts empleats que es senten ¬ďespecialment¬Ē implicats en la seva tasca. Li van facilitar un m√≤bil per estar localitzable sempre que calgu√©s. Tamb√© un ordinador port√†til perqu√® des de qualsevol lloc i a qualsevol hora del dia pogu√©s atendre tasques inform√†tiques. Tant se val si l¬īhora era nocturna o festiva, ni si estava o no de vacances. Amb el m√≤bil i el port√†til, conjuntament amb la seva disponibilitat, hi havia tot el que calia perqu√® el banc continu√©s produint a un "preu just". Concretament feia, a m√©s de les moltes hores de pres√®ncia f√≠sica en el seu lloc de treball, una quantitat important d¬íhores des de casa amb aquest sistema, tal com consta en la seva factura telef√≤nica. Era l¬īencarregat del correu integrat del grup i els seus processos requerien fer actuacions en horaris "especials", molts cops en cap de setmana per conveni√®ncia del servei per assegurar que tots els clients del grup rebessin els extractes puntualment. Arran de la sol¬∑licitud per part de recursos humans d¬īun informe d¬īen Jou, els seus responsables al banc nom√©s van poder referenciar aspectes positius quant a l¬ī√†mbit professional. Com pot ser, doncs, que en Jou reb√©s una carta d¬īacomiadament amb el motiu seg√ľent: "... se ha constatado que Ud., desde el 9 de enero hasta el 15 de abril de 2004, y abusando de la confianza depositada en su d√≠a por la Compa√Ī√≠a, ha venido accediendo y navegando por numerosas p√°ginas web cuyo contenido es totalmente ajeno a las funciones que Ud. desempe√Īa en la Compa√Ī√≠a, realizando dicha actividad durante su jornada habitual de trabajo y utilizando los medios puestos a su disposici√≥n ..." √Čs que aquesta poderosa empresa no t√© -o no vol tenir- mecanismes que ajudin a detectar a temps conductes que portades a extrems condueixen a situacions com la d¬íen Jou? D¬īentrada cal dir que cal qualificar com a m√≠nim de c√≠nica la part de la carta d¬íacomiadament que diu textualment "¬Ödurante su jornada habitual de trabajo..." I quina era la jornada habitual de treball en el cas del Jou? Al Jou, com pot ser el cas d¬īaltres, li costava diferenciar la part professional de la part privada. Treballava moltes hores i s¬īhavia cregut que, si a casa feia coses de la feina, tamb√© podia fer-ho a l¬īinrev√©s. Aquest ha estat el seu error. Com es pot acudir a ning√ļ que el banc permeti, mentre s¬íest√† dins els seus locals (aquest √©s el l√≠mit de jornada habitual de trabajo que cal considerar), que es pugui fer res de caire particular? Si faciliteu total flexibilitat hor√†ria al banc, compliu plenament amb els vostres objectius professionals i, fins i tot, si feu munts d¬íhores extres ¬ďgratu√Įtes¬Ē com feia en Jou, no espereu pas que ¬ďpassin per alt¬Ē quan els convingui una incursi√≥ vostra per Internet o qualsevol altra ¬ďtaca¬Ē a judici del banc. Segur que si adapteu els horaris al vostre contracte de treball, disposareu de temps per atendre les vostres necessitats particulars des d¬īon no incompliu cap normativa que comporti una sanci√≥. No voldr√≠em que ning√ļ caigu√©s en l¬īerror de pensar res de l¬īestil: "Com m¬īhan de dir res a mi, despr√©s de les hores que dedico al banc, per connectar-me a Internet? M√©s encara si aquest fet no √©s pas excepcional entre la resta de companys." Si qui us ha de defensar s¬īoblida de tot all√≤ que feu b√© (encara que sigui per damunt del que √©s habitual) i nom√©s considera all√≤ que no est√† tan b√©, estareu en una situaci√≥ similar. Des de la secci√≥ sindical de CCOO hem establert converses amb la seva anterior Direcci√≥ d¬īInform√†tica per tal d¬íexhaurir totes les possibilitats de negociaci√≥. La percepci√≥ que en tenim √©s que la sanci√≥ ha estat del tot desproporcionada, podr√≠em qualificar-ho d¬íuna manca total de sensibilitat, cosa que tampoc ens sorpr√®n. √Čs dins de les noves formes de ¬ďla Companyia¬Ē. En aquest moment estem assessorant en Jou en els litigis judicials que ha d¬íafrontar: un per acomiadament improcedent i un altre per cessi√≥ il¬∑legal de treballadors. Aquest darrer √©s especialment significatiu perqu√® s√≥n molts els treballadors d¬íempreses externes (siguin o no filials del banc), que si ho denunciessin tindrien possibilitats de guanyar el litigi, at√®s que la seva col¬∑laboraci√≥ professional amb el banc es mou dins de l¬í√†mbit de formar part d¬íun departament o de col¬∑laboracions molt prolongades en el temps amb una mateixa tasca. Us en continuarem informant.


Sabadell, juliol 2004