Archivado en Comunicats, Ocupacio, beneficis socials

Nova normativa de llicències

30 06 03 Retalls i canvis en la normativa de vacances i llicències publicada a People. (PDF:Cat. / Cast.)

NOVA NORMATIVA DE LLIC√ąNCIES

Fa alguns mesos es va publicar la nova normativa de vacances i llic√®ncies, que actualment es pot consultar en el People. Un cop publicada, des de la secci√≥ sindical de CCOO se¬íns varen plantejar alguns dubtes que v√†rem fer seguir a l¬íempresa. Ara disposem ja d¬íuna informaci√≥ que volem comunicar a tots els treballadors i les treballadores:  Pel que fa a les parelles de fet inscrites en el registre civil del seu ajuntament, cal que s√†piguen que podran gaudir de totes les llic√®ncies incloses a la normativa, amb l¬íexcepci√≥ de la llic√®ncia per matrimoni.  Tant les llic√®ncies com les abs√®ncies justificades, cal validar-les mitjan√ßant document acreditatiu.  Naixement de fills, mort del c√≤njuge, i malaltia greu o mort de parents fins al segon grau de consanguinitat i afinitat: tot i que no s¬íindica en el quadre general de la normativa, cal que sapigueu que la llic√®ncia s¬íamplia en dos dies m√©s quan la persona treballadora hagi de fer un despla√ßament que l¬íobligui a passar la nit fora de la seva localitat.  Naixement de fills: la llic√®ncia en cas de ces√†ria, que en l¬íanterior normativa era de tres dies, en la nova normativa es redueix a dos.  Tamb√© v√†rem preguntar a l¬íempresa si, quant a la llic√®ncia per ¬ďpreparaci√≥ al part¬Ē o ¬ďex√†mens prenatals¬Ē, en podia gaudir la parella de la persona embarassada. Aquesta q√ľesti√≥ l¬íemmarc√†vem dins de l¬íavan√ß que es demana des de totes les institucions i des de la societat en general pel que fa a la conciliaci√≥ de la vida familiar i laboral. La resposta de l¬íempresa ha estat, evidentment, negativa.  En els casos en qu√®, pel que fa a alguna llic√®ncia, no es parli de manera espec√≠fica del c√≤njuge (p.e. ¬ďmalaltia greu de familiars¬Ē), cal tenir en compte que la parella t√© la consideraci√≥ de primer grau pel que fa al parentiu.  Tamb√© √©s molt important que sapigueu que alguns dels drets que recollia la normativa anterior sobre aquest tema han desaparegut: pel que fa al casament d¬íascendents, descendents o col¬∑laterals, les defuncions i les malalties greus, ja no hi ha la llic√®ncia que es concedia pel que fa als parentius de quart grau; com s¬íha dit abans, la llic√®ncia per ces√†ria (de tres dies en l¬íantiga normativa) ja no hi √©s, i, per √ļltim, ha desaparegut la llic√®ncia de dos dies per tramitaci√≥ de divorci, separaci√≥ o nul¬∑litat matrimonial. Respecte a aquests canvis, fets de manera unilateral per l¬íorganitzaci√≥, s¬íestan estudiant possibles accions jur√≠diques. En qualsevol cas, us recomanem que llegiu detingudament la nova normativa publicada al People. Amb aquest, com en altres temes, cal que tots coneguem els nostres drets. Tamb√© cal dir que, un cop m√©s, l¬íempresa opta per la via coercitiva, tot i que aix√≤ signifiqui caure en contradiccions evidents. El fet d¬íhaver de justificar totes les llic√®ncies i abs√®ncies ¬Ėfins i tot haurem de perdre mig mat√≠ anant al metge perqu√® la nit anterior ens hem trobat malament i no hem pogut anar a treballar l¬íendem√†-, significa un augment de la burocr√†cia i de papers amunt i avall. Un cop m√©s ens preguntem¬Ö quin grau de confian√ßa li mereixen a l¬íempresa els seus directius quan els fiscalitza fins a aquests extrems? Com sempre, restem a disposici√≥ vostra per a qualsevol dubte o pregunta que ens vulgueu fer arribar (CCOO901@bancsabadell.com) Sabadell, 30 de juny de 2003