Archivado en Comunicats, Salut Laboral

Pressió Laboral - BBVA Catalunya

Qui fa les normes en aquest banc?


L’allau de fraus que s’estan produint al nostre Banc en l’operativa de disposicions d’efectiu en Oficines distintes a la del titular del compte, ha provocat que darrerament s’estiguin donant algunes situacions que creen confusió entre bona part de la plantilla, que ja no sabem com hem d’actuar en aquests casos, ni com hem d’interpretar la normativa que els regula.


pdf
print
pmail

Aquest tipus d’operacions sempre han estat complexes per la multitud de variants que es poden presentar. Per això, ara fa dos anys,  CCOO vam decidir editar una fitxa resum de la normativa, la qual sabem ha servit de guia de consulta a molts companys i companyes de les Oficines del BBVA a Catalunya.

 

Ara, però, sembla que, de sobte, aquesta normativa  té diferents interpretacions en funció de qui les fa, i que fins i tot algun cap de zona, es permet corregir-les i “emetre” les seves pròpies instruccions.

 

CCOO davant d’aquesta disbauxa volem exposar  quina és la situació i aclarir alguns conceptes al respecte.

 

1.- Pel que fa a la verificació de les signatures, la Norma 30.10.008 específica detalladament quins criteris s’han de seguir en el pagament de disposicions d’efectiu d’altres Oficines, en funció de les característiques de cada cas: xecs o reintegraments, nominatius o al portador, amb o sense llibreta, de particular o d’empreses, nivell d’imports, etc.

 

2.- Malgrat això, el departament de Seguretat DAR Catalunya, a consulta feta per CCOO, considera que pel que fa a la verificació de signatures, tot el text de la norma queda reduït,  pràcticament, al punt 3.4, que diu: “La Oficina comparará la firma del documento y la del DNI o documento identificativo válido para la identificación correcta, con la que figura en su registro de firmas”. És a dir, segons Seguretat, la comprovació de les firmes s’ha de realitzar sempre, independentment de l’import de la disposició.  Així doncs, fins i tot pel pagament d’un xec o reintegrament de 30 euros, quan aquest sigui d’una altra Oficina, haurem de demanar fax de la cartulina de firmes, o bé passar nosaltres fax del document a pagar.

 

3.- CCOO el passat 28 de Març vam demanar per escrit un aclariment sobre aquest tema al “Centro de Consultas Legales C.C.L.” del BBVA, i la seva resposta ha estat que, a banda del que determina la norma 30.10.008, “aconsejamos verificar igualmente en cuantías inferiores a 600 euros” .

 

4.- El dia 10 d’Abril, el cap de Zona de Barcelona-Centre, envia un correu a tots els Directors, Directors Comercials, JGAC i JGO de les seves Oficines, en el qual dona instruccions de que no es pagui cap reintegrament ni xec d’altres Oficines de més de 300 euros, sense demanar conformitat de la signatura, passar DNI per l’espectroline i recollir signatura d’un apoderat.

 

Davant d’aquest desgavell, que hem de fer doncs? La resposta, al nostre entendre és molt clara:

 

1.- Els empleats, mentre siguin per escrit, no hem de tenir cap problema en  seguir les instruccions dels nostres caps, fins i tot quan aquests “s’inventin”, com en el cas de la Zona abans esmentada, noves normatives d’organització comercial i seguretat operativa. Aquesta serà la “seva” responsabilitat davant qui correspongui.

 

2.- Per a la resta de casos, queda clar que la màxima autoritat a l’hora d’interpretar la normativa de Seguretat, és, justament, el Departament de Seguretat. Per tant, aconsellem es segueixi al peu de la lletra les seves instruccions. És a dir, que no es pagui cap xec ni reintegrament d’altres oficines sense prèviament haver comprovat la signatura.

 

3.- Molt probablement això reduirà els casos de frau, però provocarà a la vegada nombroses queixes de clients, incrementarà les cues i dificultarà l’activitat comercial. La nostra obligació és respectar estrictament les normes del Departament de Seguretat per evitar futures conseqüències disciplinàries, i si la normativa  no és prou clara, és al Banc a qui li correspon unificar i aclarir criteris.

 

CCOO demanarem al Banc l’edició d’una nova versió de la normativa, que de forma clara, concreta (sense diferents interpretacions possibles), i fàcil de consultar, ens proporcioni les indicacions a seguir a l’hora de fer els pagaments per caixa, a fi d’evitar en el futur situacions no desitjades per ningú.

 

Si tens qualsevol dubte o incidència relacionada amb aquest tema els nostres delegats i delegades estan a la teva disposició. Pots dirigir-te també a nosaltres mitjançant el telèfon, fax o correu electrònic indicats al peu.

 

CCOO el teu Sindicat útil i eficaç.

 

 

Abril de 2007 

Veure Comunicat en pdf