Archivado en

25 Novembre: Dia internacional per a la eliminació de la violència contra les dones

En tot el món, les dones han estat i són les principals víctimes de diferents formes de violència. No s’agredeix a un igual, només des de l’òptica de la desigualtat és possible comprendre la violència exercida contra les dones.

Fins fa poc es considerava la viol√®ncia exercida contra les dones com quelcom privat que succe√Įa dins la fam√≠lia i sobre el que la societat no tenia capacitat d¬íactuaci√≥, subscrivint el no veure, no escoltar i callar. Per√≤ cada vegada que ¬ďno veiem els cops als rostres de les dones, no sentim els seus crits d¬íauxili i callem¬Ē estem contribuint a perpetuar aquesta xacra social que atempta contra la vida de les dones. A Espanya, en el que portem d¬íany, 59 dones han estat assassinades per les seves parelles o ex parelles (dades de l¬íInstituto de la Mujer, a 31/10/2006). Elles, les mortes, s√≥n les nostres germanes, filles, amigues, ve√Įnes, companyes de feina... Entre totes i tots hem de trencar el cercle de la por, el mur de silenci. La viol√®ncia de g√®nere segueix sent una amena√ßa quotidiana per a les vides i el benestar de les dones. La viol√®ncia contra les dones es presenta de maneres for√ßa diverses: viol√®ncia dom√®stica a la intimitat de la llar (cops, ab√ļs sexual de les nenes, privaci√≥ d¬íaliments, violaci√≥ per part del c√≤njuge); viol√®ncia al lloc de feina (assetjament sexual), i arriba fins la viol√®ncia com arma de guerra en situacions b√®l¬∑liques, on es cometen violacions i altres formes d¬íexplotaci√≥ sexual contra les dones. No coneix l√≠mits. La viol√®ncia en l¬í√†mbit de la llar deriva en serioses conseq√ľ√®ncies per a la salut f√≠sica i mental de les dones. Des del m√©s visible, com fractures, p√®rdues de visi√≥ o d¬íaudici√≥ i assassinats, fins all√≤ invisible, com la baixa autoestima, alta incid√®ncia d¬íestr√®s, atacs de p√†nic, alcoholisme, depressi√≥ i su√Įcidi. Tot plegat s√≥n conseq√ľ√®ncies fatals derivades de la viol√®ncia que pateixen les dones i que repercuteixen tamb√© a la seva vida laboral. A m√©s, la viol√®ncia de g√®nere fa que les dones que la pateixen siguin menys productives, i que en moltes ocasions no s¬íatreveixin, o directament no puguin anar al lloc de feina, per les seves lesions f√≠siques. En tots els casos, els agressors impedeixen i dificulten el desenvolupament personal i professional de l¬íagredida. Si est√†s patint una situaci√≥ de viol√®ncia a la teva llar, has de saber que t¬íemparen una s√®rie de drets laborals que emanen de la Llei Org√†nica de Mesures de Protecci√≥ Integral Contra la Viol√®ncia de G√®nere: Reducci√≥ de la jornada de treball. Reordenaci√≥ del temps de treball (adaptaci√≥ hor√†ria o horari flexible). Canvi de centre de treball a la mateixa localitat o trasllat a una altra de diferent. Possibilitat de suspensi√≥ volunt√†ria del contracte de treball amb dret a prestaci√≥ per desocupaci√≥. Extinci√≥ volunt√†ria del contracte de treball amb dret a prestaci√≥ de desocupaci√≥ Reconeixement de causa justificada les abs√®ncies o faltes de puntualitat motivades per situacions f√≠siques o psicol√≤giques, acreditades pels serveis socials o de salut. Protecci√≥ davant l¬íatur. L¬íassetjament sexual a la feina √©s una forma m√©s de viol√®ncia contra les dones, que hist√≤ricament s¬íha silenciat. Pot comprendre una √†mplia gamma de conductes, que van des de les bromes o comentaris degradants envers les dones fins l¬íatac sexual. Les dones en situaci√≥ m√©s vulnerable (sotmeses a una precaritzaci√≥ m√©s gran a la feina, mares solteres, dones divorciades, v√≠dues, etc.) s√≥n m√©s proclius a ser assetjades sexualment, per√≤ l¬íassetjament sexual a la feina es produeix tamb√© en sectors laborals no precaritzats, com ara banca, sanitat, ensenyament, etc., i afecta tamb√© a dones amb una alta preparaci√≥ acad√®mica i, fins i tot, a dones que ocupen llocs de responsabilitat. En l¬í√†mbit laboral, la taxa d¬íabsentisme entre les v√≠ctimes d¬íassetjament sexual √©s molt elevada, i √©s imprescindible que les empreses es comprometin a garantir a la feina un ambient lliure de viol√®ncia. L¬íassetjament sexual a la feina est√† penalitzat per la llei, i no hem de ser testimonis muts del patiment de les campanyes que el pateixen. A COMFIA-CCOO, reforcem el nostre comprom√≠s implicant-nos en la defensa de les dones v√≠ctimes de viol√®ncia de g√®nere, des del nostre √†mbit, garantint i millorant els drets relatius a les condicions laborals de les v√≠ctimes d¬íaquesta xacra social. A m√©s, estem abordant a les empreses la negociaci√≥ de protocols d¬íassetjament sexual des de l¬í√≤ptica de la prevenci√≥ d¬íaquestes conductes, ja que produeixen greus conseq√ľ√®ncies per a la salut i, per tant, han de prevenir-se com qualsevol altre risc. A COMFIA-CCOO treballem, dia a dia, per no haver de commemorar un altre 25 de novembre. Avan√ßar en la igualtat entre homes i dones √©s l¬í√ļnic cam√≠ per aconseguir eradicar la viol√®ncia de g√®nere. √Čs un repte dif√≠cil, per√≤ no impossible. Secretaria de la dona Comfia, novembre 2006