Archivado en

Comunicat / 25 Novembre 2006 - Sogeti

25 Novembre - Dia internacional per a la eliminació de la violència contra les dones

En tot el món, les dones han estat i són les principals víctimes de diferents formes de violència. No s’agredeix a un igual, només des de l’òptica de la desigualtat és possible comprendre la violència exercida contra les dones.

Fins fa poc es considerava la viol√®ncia exercida contra les dones com quelcom privat que succe√Įa dins la fam√≠lia i sobre el que la societat no tenia capacitat d¬íactuaci√≥, subscrivint el no veure, no escoltar i callar. Per√≤ cada vegada que ¬ďno veiem els cops als rostres de les dones, no sentim els seus crits d¬íauxili i callem¬Ē estem contribuint a perpetuar aquesta xacra social que atempta contra la vida de les dones. A Espanya, en el que portem d¬íany, 59 dones han estat assassinades per les seves parelles o ex parelles (dades de l¬íInstituto de la Mujer, a 31/10/2006). Elles, les mortes, s√≥n les nostres germanes, filles, amigues, ve√Įnes, companyes de feina... Entre totes i tots hem de trencar el cercle de la por, el mur de silenci. La viol√®ncia de g√®nere segueix sent una amena√ßa quotidiana per a les vides i el benestar de les dones.

La viol√®ncia contra les dones es presenta de maneres for√ßa diverses: viol√®ncia dom√®stica a la intimitat de la llar (cops, ab√ļs sexual de les nenes, privaci√≥ d¬íaliments, violaci√≥ per part del c√≤njuge); viol√®ncia al lloc de feina (assetjament sexual), i arriba fins la viol√®ncia com arma de guerra en situacions b√®l¬∑liques, on es cometen violacions i altres formes d¬íexplotaci√≥ sexual contra les dones. No coneix l√≠mits.

La viol√®ncia en l¬í√†mbit de la llar deriva en serioses conseq√ľ√®ncies per a la salut f√≠sica i mental de les dones. Des del m√©s visible, com fractures, p√®rdues de visi√≥ o d¬íaudici√≥ i assassinats, fins all√≤ invisible, com la baixa autoestima, alta incid√®ncia d¬íestr√®s, atacs de p√†nic, alcoholisme, depressi√≥ i su√Įcidi. Tot plegat s√≥n conseq√ľ√®ncies fatals derivades de la viol√®ncia que pateixen les dones i que repercuteixen tamb√© a la seva vida laboral. A m√©s, la viol√®ncia de g√®nere fa que les dones que la pateixen siguin menys productives, i que en moltes ocasions no s¬íatreveixin, o directament no puguin anar al lloc de feina, per les seves lesions f√≠siques. En tots els casos, els agressors impedeixen i dificulten el desenvolupament personal i professional de l¬íagredida.

Si estàs patint una situació de violència a la teva llar, has de saber que t’emparen una sèrie de drets laborals que emanen de la Llei Orgànica de Mesures de Protecció Integral Contra la Violència de Gènere:

* Reducció de la jornada de treball.
* Reordenació del temps de treball (adaptació horària o horari flexible).
* Canvi de centre de treball a la mateixa localitat o trasllat a una altra de diferent.
* Possibilitat de suspensió voluntària del contracte de treball amb dret a prestació per desocupació.
* Extinció voluntària del contracte de treball amb dret a prestació de desocupació
* Reconeixement de causa justificada les absències o faltes de puntualitat motivades per situacions físiques o psicològiques, acreditades pels serveis socials o de salut.
* Protecció davant l’atur.

L’assetjament sexual a la feina és una forma més de violència contra les dones, que històricament s’ha silenciat. Pot comprendre una àmplia gamma de conductes, que van des de les bromes o comentaris degradants envers les dones fins l’atac sexual. Les dones en situació més vulnerable (sotmeses a una precarització més gran a la feina, mares solteres, dones divorciades, vídues, etc.) són més proclius a ser assetjades sexualment, però l’assetjament sexual a la feina es produeix també en sectors laborals no precaritzats, com ara banca, sanitat, ensenyament, etc., i afecta també a dones amb una alta preparació acadèmica i, fins i tot, a dones que ocupen llocs de responsabilitat. En l’àmbit laboral, la taxa d’absentisme entre les víctimes d’assetjament sexual és molt elevada, i és imprescindible que les empreses es comprometin a garantir a la feina un ambient lliure de violència. L’assetjament sexual a la feina està penalitzat per la llei, i no hem de ser testimonis muts del patiment de les campanyes que el pateixen.

A COMFIA-CCOO, reforcem el nostre compromís implicant-nos en la defensa de les dones víctimes de violència de gènere, des del nostre àmbit, garantint i millorant els drets relatius a les condicions laborals de les víctimes d’aquesta xacra social.

A m√©s, estem abordant a les empreses la negociaci√≥ de protocols d¬íassetjament sexual des de l¬í√≤ptica de la prevenci√≥ d¬íaquestes conductes, ja que produeixen greus conseq√ľ√®ncies per a la salut i, per tant, han de prevenir-se com qualsevol altre risc.

A COMFIA-CCOO treballem, dia a dia, per no haver de commemorar un altre 25 de novembre. Avan√ßar en la igualtat entre homes i dones √©s l¬í√ļnic cam√≠ per aconseguir eradicar la viol√®ncia de g√®nere.

√Čs un repte dif√≠cil, per√≤ no impossible.

Secretaria de la dona Comfia, novembre 2006

Afilia't a CC.OO.!