Archivado en Comunicats, Salari

Pagues volunt脿ries. Apla莽ada la vista

Per decisi贸 de l'Audi猫ncia Nacional, per tal d'unificar la vista dels dos Conflictes Col路lectius presentats (per la Caixa i per CC.OO.), ha quedat apla莽at fins al 13 de desembre, l'acte previst per dem脿, dijous.

脡s un proc茅s que hem portat des del primer moment des de Comissions Obreres.

En funci贸 d'algunes sent猫ncies que v脿rem con猫ixer, els nostres serveis jur铆dics van fer unes an脿lisis que determinaven que el Pacte del 86, sobre prorrateig de pagues, havia quedat obsolet en les limitacions que establia tant per data d'entrada com per tipus de contracte.

Per explorar les possibilitats reals, el company Manel Luna va presentar demanda individual davant els Jutjats de Matar贸 per vulneraci贸 de dret fonamental.

Paral路lelament, v脿rem intentar aconseguir que la Direcci贸 de la Caixa reconegu茅s el problema i poder arribar a un acord per superar la discriminaci贸 que establia el pacte, a la vista de la doctrina m茅s recent del Tribunal Constitucional.

Malauradament, la Direcci贸, ni en un principi ni a hores d'ara, mai, no ha volgut negociar la questi贸.

Quan es va veure la demanda, la Direcci贸 de la Caixa, a plantejaments de CC.OO., havia reconegut la concatenaci贸 de contractes amb fins a 20 dies d'interval.

La sent猫ncia del Jutjat N煤mero 1 de Matar贸 va tenir en compte que el company Luna, en la nova situaci贸, tenia una antiguitat anterior al 31 de desembre del 1986 i va fallar que es produ茂a una discriminaci贸 per tipus de contracte.

A m茅s a m茅s, en els fonaments jur铆dics, manifestava que tampoc per la data d'entrada es podia establir una limitaci贸 en el dret dels treballadors.

A banda del dret a cobrar les dues pagues volunt脿ries, el jutge establia una indemnitzaci贸 per danys morals i econ貌mics que valorava en l'import de les pagues deixades de cobrar al llarg dels anys.

La Direcci贸 de la Caixa va acceptar la part del dret a cobrar les dues pagues i va rec贸rrer davant del Tribunal Superior de Catalunya la part de la indemnitzaci贸. EL RECURS HA ESTAT DESESTIMAT.

Aquesta sent猫ncia totalment favorable a les tesis de CC.OO., ens va animar a continuar el proc茅s i davant les dues vies jur铆diques possibles, conflicte col路lectiu a Madrid o demandes individuals agrupades a Matar贸, ens v脿rem decidir per la segona.

Per als nostres advocats, 茅s la via m茅s directa per reclamar tant el dret a cobrar les pagues com la indemnitzaci贸.

Tenia dos problemes, aconseguir conv猫ncer la gent perqu猫 presentessin demandes individuals agrupades i que en qualsevol moment, qualsevol de les parts implicades podia presentar conflicte col路lectiu que paralitzaria les demandes fins a la resoluci贸 del conflicte.

La gent va respondre molt positivament. Tot i les limitacions de temps i recursos, m茅s d'un centenar de persones varen donar les seves dades per presentar les demandes.

Abans de presentar les demandes, l'equip jur铆dic que porta el cas, va fer una reuni贸 a Matar贸 amb l'assist猫ncia de bona part de les persones que han presentat la demanda. Tothom fou convidat i, en persona, l'advocat, va fer una explicaci贸 jur铆dica de tot el proc茅s i va respondre a totes les preguntes dels assistents.

Per una q眉esti贸 d'estrat猫gia, es varen presentar, en primer lloc, dues demandes de companys que, malgrat no tenir reconeguda l'antiguitat anterior a l'any 87, s铆 que havien estat treballant durant l'any anterior.

Ja ha sortit la sent猫ncia del Jutjat N煤mero 2 de Matar贸. TOTALMENT FAVORABLE, TANT PEL QUE FA AL DRET A COBRAR LES PAGUES VOLUNT脌RIES COM LA INDEMNITZACI脫 PER TOT EL TEMPS. En aquesta ocasi贸, els fonaments de dret se centren en les mancances del pacte i no pas en les circumst脿ncies personals dels demandants. Aix貌 implica que podria ser d'aplicaci贸 en futures demandes de gent entrada a partir de l'any 87.

Conscients d'aquesta circumst脿ncia, la Direcci贸 de la Caixa ha recorregut aquesta sent猫ncia en tots els seus extrems.

La resta de demandes es varen presentar agrupades en dues als Jutjats de Matar贸.

Finalment, davant el volum de demandes i dels resultats que anaven sortint, la Direcci贸 de la Caixa es va decidir a presentar Conflicte Col路lectiu a Madrid, en un intent d'aconseguir uns jutges m茅s ben猫vols amb els seus arguments i, si m茅s no, endarrerir al m脿xim la resoluci贸 del proc茅s.

Per tal de no perdre la iniciativa, els advocats de Comissions varen decidir presentar tamb茅 un altre Conflicte. Era la manera d'aconseguir que els jutges de l'Audi猫ncia tinguessin els nostres arguments des del primer moment i que aquests quedessin incorporats al sumari.

Heu de saber que ser脿 el mateix equip jur铆dic que ha defensat amb un 猫xit rotund les dues causes ja sentenciades, qui defensar脿 a Madrid a tots els empleats de Caixa Laietana.

Tothom ha de tenir molt clar que s'ha arribat a aquesta situaci贸 per les actuacions de CC.OO. i no pas per la literatura de l'altre sindicat. L'煤nic que han estat fent  per, te貌ricament, defensar els treballadors/es de Caixa Laietana ha estat q眉estionar les nostres iniciatives. Ni una sola l铆nia per reclamar a la Caixa la rectificaci贸 del pacte.

I, per a m茅s inri, si el resultat del Conflicte Col路lectiu 茅s positiu, encara haurem de sentir a dir all貌 que: "ells ja ho deien que s'havia de presentar un Conflicte".

Que no vulguin fer-nos creure que si no el van presentar, ells que tant clar tenien que era la millor via, va ser per a no entorpir les nostres actuacions. Els seus fets posteriors, els desmenteixen de la manera m茅s punyent. Si no ho varen fer, va ser perqu猫, en el fons, no es creuen la reivindicaci贸 i no varen voler assumir la possibilitat d'un resultat negatiu.

En definitiva, el que es vol 茅s superar les desigualtats producte d'un pacte que ha quedat superat per l'evoluci贸 de la legislaci贸 i la seva jurisprud猫ncia.

Si s'hagu茅s pogut refer el pacte, hauria estat un cam铆 m茅s net i menys traum脿tic.

Si no 茅s possible, esperem que sigui la just铆cia qui resolgui el problema.

Matar贸, 18 d'octubre del 2006