Archivado en Comunicats, Salari

M√°s sobre las pagas voluntarias: la Constituci√≥n seg√ļn el SEC-L

√Čs incre√Įble que alg√ļ pugui afirmar que els √ļnics que poden reclamar la tutela dels tribunals per vulneraci√≥ de drets fonamentals s√≥n els representants sindicals.

Però que ho faci un sindicat ens sembla totalment surrealista.

I, a més, malgrat, com diuen, no tenir clara l'opinió dels seus serveis jurídics, s’atreveixen a pontificar sobre el que hem de fer o no fer.

Voldríem tranquil·litzar tothom sobre les nostres intencions i activitats en el tema que ens ocupa.

Des del primer moment en que vàrem tenir prou elements per creure que el pacte signat l'any 1986 tenia elements que havien quedat desfasats, ens vàrem adreçar a la Caixa per tal de negociar una solució satisfactòria.

Paral·lelament a les peticions d'acord, vàrem iniciar un procés de demandes per anar confirmant les possibilitats reals d'aconseguir el que diferents sentències del Constitucional dictaminaven.

Com ja sabeu, el primer cas, d’en Manuel Luna, va guanyar en primera instància. La sentència, lògicament, fa referència a les seves condicions particulars, però en l'argumentació treu també la jurisprudència del Constitucional sobre la discriminació per data d'entrada o tipus de contracte.

Malgrat que la pr√≤pia Caixa va treure una nota reconeixent que el pacte del 86 tenia elements que la jurisprud√®ncia actual havia deixat obsolets, no va fer altra cosa que aplicar parcialment la sent√®ncia que havia perdut. Va pagar a l'afectat les dues pagues en q√ľesti√≥ i va rec√≥rrer la indemnitzaci√≥ que fixava el jutge. Tampoc en aquest moment no va voler negociar l'aplicaci√≥ a tota la plantilla.

En aquest moment, ja tenim presentada una altra demanda de dos empleats, que no s√≥n representants sindicals, i que havent entrat a treballar abans de l'any 1987, la Caixa no els hi reconeix la continu√Įtat en la contractaci√≥.

També estem en fase de recollida de dades, entre els nostres afiliats entrats a partir de l'any 1987, per presentar una demanda individual col·lectiva.

Les dues demandes per protecció del dret fonamental a la igualtat i la no discriminació contemplat a l'article 14 de la Constitució i, per tant, es reclama una indemnització valorada en l'import de les pagues deixades de cobrar.

La Secci√≥ Sindical de CC.OO., fa molt temps que creu que aquesta discriminaci√≥ salarial ha de tenir un final i, amb aquest objectiu, treballem pel b√© de tothom. Altres, que fins ara veien volar coloms,  ara volen donar lli√ßons, aix√≤ s√≠, sense definir-se si comparteixen o no l¬íactuaci√≥ de la Caixa.

Els nostres Serveis Jurídics ens han aconsellat que la millor opció per aconseguir el bon fi general i salvaguardar els drets individuals per a totes les pagues no cobrades és la via de la demanda individual col·lectiva.

Volem deixar const√†ncia, que ning√ļ no est√† obligat a presentar res. Tothom ho fa volunt√†riament. Se'ls hi explica individualment i, lliurement, decideix all√≤ que millor li conv√©.

També s'explica que fer una demanda no és garantia d'èxit, però, en aquest cas, creiem que tenim opcions de guanyar i què no podem renunciar a elles sense presentar batalla.

Si d'altres creuen tenir un altre camí, que el segueixin.

Per acabar, un parell d¬íapunts m√©s. L¬íun, sobre la mania d¬íalguns de dimonitzar el fet de l¬íafiliaci√≥, com si demanar-la fos un pecat. CC.OO. defensa l¬íafiliaci√≥ perqu√® amb ella els sindicats tenim m√©s for√ßa, perqu√® √©s una garantia per als treballadors i treballadores, i perqu√® √©s la millor manera d¬íorganitzar-nos. √Čs m√©s, creiem que tothom hauria d¬íestar afiliat a un sindicat (a qualsevol, per√≤ l√≤gicament nosaltres creiem que CCOO √©s el millor i per aix√≤ volem incorporar-los a la nostra organitzaci√≥).

I l¬íaltre punt; no tenim ganes d'entrar en m√©s disputes que l¬í√ļnic que provoquen √©s incertesa i angoixa en uns companys i companyes que prou atabalats estan amb la dif√≠cil tasca di√†ria a la nostra empresa.

Com sempre, però, restem a la vostra disposició per si ens voleu preguntar i/o aclarir cap dubte al voltant d’aquest tema

I,malgrat fer-nos pesats, a la Caixa, els recomanaríem que contemplessin la possibilitat d'arribar a un acord. I, si no és possible, continuarem ampliant el nombre de demandes de tots els afectats i afectades que vulguin seguir la nostre via.

PEL B√Č DE TOTHOM !

Mataró, 2 de juny del 2006