Archivado en Comunicats

Manifest 1 de maig de 2006 de CCOO de Catalunya

OCUPACI脫 ESTABLE AMB IGUALTAT. DEFENSEM LA IND脷STRIA I EL TREBALL DE QUALITAT

CCOO volem fer del nou Estatut una oportunitat per avan莽ar en un autogovern que comporti m茅s drets socials i laborals, un nou model econ貌mic m茅s eficient i just, i una societat m茅s solid脿ria. La celebraci贸 del 1r de Maig arriba enguany en un moment econ貌mic complex, en el qual conviuen creixement econ貌mic i problemes significatius en sectors industrials que afecten l聮ocupaci贸 i la seva qualitat. En el terreny pol铆tic assistim a dos fets molt rellevants, com s贸n el proc茅s del nou Estatut de Catalunya i les perspectives de pau obertes a partir de la declaraci贸 d聮alto el foc d聮ETA.

1. El nou Estatut d贸na resposta en bona part a les tres raons que han portat CCOO de Catalunya a donar suport a la seva reforma. Recull, per primer cop, un cap铆tol que regula drets i deures de ciutadania social. Defineix i incrementa les compet猫ncies de Catalunya. Estableix un nou sistema de finan莽ament, que millora clarament l聮actual, a partir d聮un augment dels recursos disponibles, que pot comportar un increment de la sufici猫ncia i l聮autonomia financeres necess脿ries per al desenvolupament econ貌mic i dels drets socials. El nou Estatut, en definitiva, fa compatibles autogovern, responsabilitat fiscal i la solidaritat que sempre hem defensat.

2. CCOO de Catalunya ratifiquem l聮aposta que vam fer amb l聮Acord per la internacionalitzaci贸, la qualitat de l聮ocupaci贸 i la competitivitat de l聮economia catalana. 脡s necessari avan莽ar de manera concertada cap un nou model econ貌mic que aposti per l聮ocupaci贸 estable, formada i de qualitat, que potenci茂 la innovaci贸 tecnol貌gica i organitzativa de les empreses, que respecti el medi ambient i que faci dels drets socials un instrument d聮igualtat i efici猫ncia econ貌mica.

3. Aquest any reivindiquem de forma especial la defensa de la ind煤stria catalana. Algunes empreses i subsectors industrials viuen processos d聮ajust i en ocasions de reestructuraci贸. Per fer-hi front reclamem que la pol铆tica industrial sigui una prioritat del Govern de la Generalitat. Cal que, amb la participaci贸 dels agents socials, es potenci茂n pol铆tiques horitzontals que donin suport a l聮activitat industrial, en el terreny de la creaci贸 de s貌l disponible, dels recursos financers a la innovaci贸 i d聮incentius a la reinversi贸 dels beneficis. 脡s imprescindible que el Govern esmerci esfor莽os i recursos que permetin compatibilitzar la ind煤stria actual amb la promoci贸 de noves activitats per assolir un sector industrial renovat, innovat i m茅s s貌lid.

4. Valorem de manera positiva la signatura del Pacte Nacional per a l聮Educaci贸. Catalunya necessita posar fi al sistema educatiu actual, basat en una doble xarxa, que segrega els alumnes en funci贸 de les seves condicions personals o socials. Cal construir un 煤nic servei p煤blic d聮educaci贸 que actu茂 com a instrument de cohesi贸 social i no de segregaci贸, que permeti encarar les noves necessitats educatives derivades de les complexes realitats socials.

5. Pel que fa a les negociacions estatals, cal destacar els acords referents a la Llei de depend猫ncia, aix铆 com el consens assolit amb els sindicats en el projecte de Llei d聮igualtat. La Llei de depend猫ncia es un primer pas del que ha de ser un nou esgla贸 en el sistema de protecci贸 social, a partir del reconeixement d聮un nou dret de ciutadania exigible per a tothom qui estigui en una situaci贸 de depend猫ncia. Valorem de manera positiva el projecte de Llei d聮igualtat en all貌 que fa refer猫ncia al m贸n laboral. Cal destacar l聮obligaci贸 de negociar mesures d聮igualtat que permetin reduir les situacions de desigualtat existents. Pel que fa al mercat de treball, cal evitar noves desregulacions de les relacions laborals i noves formes de contractaci贸 descausalitzades. El Govern ha de mantenir el seu comprom铆s de no efectuar reformes unilaterals de la legislaci贸 laboral.

6. Altrament, continuem reivindicant la urg猫ncia i la necessitat d聮una nova pol铆tica fiscal progressiva, tant a Catalunya com a Espanya. Observem amb for莽a preocupaci贸 la pol铆tica fiscal que practica el PSOE, indistinta de la de la dreta. El resultat 茅s un sistema fiscal menys progressiu i amb menys capacitat de redistribuci贸 social de la riquesa.

7. L聮ampliaci贸 de l聮estat del benestar ha de comportar l聮extensi贸 dels drets de ciutadania a tothom i pol铆tiques d聮integraci贸 laboral i social a les persones immigrades, les quals s贸n ja una realitat dins de la classe treballadora. Les persones immigrades no podran exercir els seus drets plenament fins que no se聮ls reconegui la condici贸 de ciutadans i ciutadanes a partir del reconeixement del seu dret de vot.

8. En aquest 1r de Maig volem reivindicar de forma especial el dret dels joves a la seva emancipaci贸 personal. Una emancipaci贸 basada en una educaci贸 i una formaci贸 que impulsin la igualtat d聮oportunitats, un treball estable i de qualitat, amb condicions de treball i sou no prec脿ries, que els permetin accedir a habitatges dignes sense haver d聮hipotecar les seves vides. Estem conven莽uts que educaci贸, formaci贸, treball de qualitat i habitatge s贸n requisits b脿sics per accedir a la plena autonomia com a persones.

9. El 1r de Maig 茅s tamb茅 el moment de ratificar el nostre comprom铆s amb la construcci贸 social i pol铆tica d聮Europa. CCOO continuarem potenciant la Confederaci贸 Europea de Sindicats (CES). Les negociacions i mobilitzacions contra la Directiva de serveis (anomenada Bolkestein) han demostrat la potencialitat del sindicalisme europeu. La CES ha de tenir un paper determinant en la reconducci贸 del proc茅s de Constituci贸 europea, avui bloquejat. Necessitem una Europa unida pol铆ticament i socialment, que aprofundeixi en el model social europeu com a alternativa a la globalitzaci贸 sense regles ni drets que propugnen els ultraliberals.

10. Considerem que el 1r de Maig 茅s una data adequada per ratificar el nostre comprom铆s internacionalista envers els pobles que pateixen l聮opressi贸 i l聮ocupaci贸 estrangera. Volem fer una menci贸 especial del poble saharaui, que fa m茅s de trenta anys que lluita pel reconeixement de la seva sobirania. I tamb茅 volem destacar la necessitat que els pobles del Pr貌xim Orient trobin de manera definitiva la via per a una pau estable i per al seu reconeixement mutu.

11. Finalment, volem reiterar el nostre comprom铆s per la pau i, en especial, per l聮oportunitat que sembla obrir-se a Euskadi per posar fi definitivament a la viol猫ncia i per aconseguir una societat en qu猫 totes les idees puguin ser defensades en llibertat i democr脿cia. CCOO de Catalunya afrontem aquest 1r de Maig des de la convicci贸 profunda que tots aquests reptes nom茅s els podem assolir a partir d聮una aposta clara per la unitat d聮acci贸 sindical i la plena autonomia i independ猫ncia, tant pol铆tica com econ貌mica, de les organitzacions sindicals respecte a tot tipus de poder, empresarial, pol铆tic, institucional o medi脿tic. El sindicalisme nacional i de classe que CCOO de Catalunya defensem i practiquem fa de la defensa de la seva independ猫ncia, de tot tipus de poder, una senya d聮identificaci贸 b脿sica i fonamental.

Manifestacions

Barcelona: 11.30 h- Rda. Sant Pere / Pg. Gr脿cia