Archivado en Comunicats, Nota de premsa, Condicions de Treball

CCOO Serveis sol·licita a la CNMV que acceleri les instruccions per a la implantació de la Directiva sobre Mercats d'Instruments Financers (MIFID II

Negociació sectorial formació Mifid II

El sindicat denuncia que el sector està a l'espera que la CNMV es pronunciï en relació amb les directrius per a l'avaluació de coneixements i competències de la professió bancària (MIFID II).

Este artículo se publicó originalmente en Banco Sabadell (CCOO Grupo Banco Sabadell) ,

Davant les notícies aparegudes en els mitjans de comunicació en relació amb la campanya desenvolupada des de la CNMV per testar la qualitat de la informació comercial que es facilita des de les entitats financeres, CCOO considera que les plantilles han de rebre una formació més pràctica en l'àrea de l'assessorament i la planificació financera.

De les informacions recollides en premsa, sembla deduir-se que algunes entitats del sector segueixen sense entendre que cal corregir les males pràctiques de comercialització que van generar problemes en el passat i segueixen sense donar instruccions concretes a la plantilla perquè assessori i comercialitzi de forma adequada.

La directiva MIFID II estableix que les entitats financeres han de garantir que el personal del sector financer tingui els coneixements i competències adequades per al compliment de les seves obligacions. Aquesta pauta ha derivat en les Directrius per a l'avaluació dels coneixements i competències publicades per ESMA al març de 2016, però la CNMV, tot i que va publicar que s'implementarien a Espanya, fins a la data no s'ha manifestat sobre com es durà a terme.

Mentrestant, les entitats han començat processos formatius al voltant de la Directiva MIFID II a través de centres de formació i associacions certificadores privades, sense tenir encara clar quines seran les línies de treball en aquest sentit. Per la nostra banda, hem emplaçat a les patronals dels tres convenis sectorials (AEB, CECA, UNACC i ASEMECC) a abordar aquest assumpte en les Comissions Consultives dels Convenis Col·lectius vigents, sense obtenir resposta fins al moment donada la incertesa normativa.

Atès als continguts dels programes formatius que hi ha en marxa, des de CCOO, entenem que s'estan equivocant al voler implantar uns nivells formatius amb un temari molt tècnic (formació que la gran majoria de les plantilles tenen a l'estar en possessió de titulacions universitàries a àrees d'economia) en lloc de ser una formació més pràctiques basada en:

1. Tècniques d'assessorament i planificació financera

2. Teoria i aplicació pràctica de la Directiva MIFID II

3. Implicacions jurídiques i fiscals.

4. Riscos dels productes de passiu i actiu.

5. Deontologia de la professió bancària.

I el sindicat avisa que la implantació de la directiva MIFID no pot ser l'excusa per augmentar la pressió de treball i jornada a les plantilles; no pot suposar cap risc per a l'ocupació per incapacitat professional sobrevinguda; no ha de ser la barrera en el qual les empreses derivin tota la responsabilitat a les i els professionals; i, finalment, recordem que des de CCOO portem més de dos anys defensant la implantació del Codi Deontològic per Bancàries/Bancaris. Un codi específic per a tots i totes les professionals del sector i comú per a totes les entitats, que salvaguardi l? "objecció de consciència" si es decideix no comercialitzar determinats productes entre determinats clients per molta pressió que hagi d'objectius comercials.

Algunes d'aquestes consideracions van ser recollides en alguns convenis col·lectius del sector financer.