Archivado en Comunicats, Salut Laboral

Més incidències sobre les baixes de maternitat/paternitat

En aquesta ocasió, la irregularitat afecta a les companyes/companys que han estat mares/pares i que han gaudit del permís de maternitat.

Este artículo se publicó originalmente en

pdf print pmail

La irregularitat deriva del fet que, des de fa uns anys, la Seguretat Social és qui abona el salari corresponent a les setmanes del permís de maternitat directament a les treballadores i treballadors, mentre que les Caixes completen aquest import fins a equiparar-lo al salari que haurien cobrat si haguessin estat treballant.

El problema sorgeix quan l’afectat o afectada, estant de permís, té una variació en el seu sou, provocat per un canvi de nivell, aplicació de conveni o pagament d’endarreriments. Mentre les Caixes fan el càlcul sobre la base del complement abonat durant les setmanes del permís, la Seguretat Social ho deuria fer sobre la base del salari que ha liquidat a les companyes i companys afectats, però això no ha estat així!

El motiu d'aquesta situació té una explicació ben senzilla: La Seguretat Social calcula l'import que deu abonar a la treballadora o treballador a partir de la informació que l'empresa li facilita. En el cas que es produeixi una modificació en les condicions retributives de la persona afectada (per exemple: aplicació d'un conveni col·lectiu que suposi un increment de salari), l'empresa deu informar a la Seguretat Social perquè rectifiqui la liquidació i/o la completi, ja que aquest organisme no rebrà aquesta informació per altre canal.

Així doncs, aquesta irregularitat ha estat provocada per les Direccions de les Caixes en general, quan han obviat la seva responsabilitat de transmetre la informació a la Seguretat Social.

Aquesta Secció Sindical de CC.OO. s’ha dirigit a la Direcció de la nostra Caixa per tal de que ens informin de la seva actuació en aquest tema, doncs hem pogut detectar que, en algun cas, aquesta no ha informat degudament a la Seguretat Social.

La Secció Sindical de CC.OO. fa una crida a totes les companyes i companys que es puguin trobar en aquesta situació perquè es posin en contacte amb els nostres delegats i delegades sindicals, i així revisar la seva situació, doncs pot tenir repercusions econòmiques per l’afectat/da.

Mentrestant, continuarem fent un seguiment acurat d’aquest tema i us mantindrem informats de la resposta que rebem per part de la nostra Direcció.

Mataró, 3.10.2005

Infórmate