Archivado en Comunicats

TANCAMENT DEL PROCÉS NEGOCIADOR SOBRE HARMONITZACIÓ SALARIAL I CONDICIONS LABORALS

SECCIÓ SINDICAL ESTATAL DE CCOO-GRUP BMN

Es fixa data de signatura dels textos dels Acords el pròxim dimarts 17, situant l’endemà la segona reunió sobre el procés d’externalització per ja centrar-nos exclusivament en aquest procés.


Este artículo se publicó originalmente en bmn (Sección Sindical Estatal Grupo BMN) ,


pdf print pmail

Es fixa data de signatura dels textos dels Acords el pròxim dimarts 17, situant l’endemà la segona reunió sobre el procés d’externalització per ja centrar-nos exclusivament en aquest procés.

TANCAMENT DEL PROCÉS NEGOCIADOR SOBRE HARMONITZACIÓ SALARIAL I CONDICIONS LABORALS

Antecedents:
 
Com recordareu, en l’ERO de maig  la pretensió empresarial es va situar en liquidar totes les condicions per sobre de conveni col•lectiu, forçant en matèria salarial una rebaixa de salaris dels que estiguessin per damunt de la mitjana de cada nivell i fent desaparèixer la resta de la regulació existent en les caixes d’origen sobre la resta de matèries.

Davant aquesta pretensió, contra la qual CCOO es va mantenir ferm, l'aposta per la unitat sindical i el vostre suport al procés de mobilitzacions permeteren no només arribar a un acord que en matèria d'ocupació minimitzava substancialment la pretensió de 1.000 acomiadaments , sinó que a més delimitava una negociació sobre condicions laborals fora del procés de l'ERO, fixant com a data el 31/12/2013. Així, evitàrem que desapareguessin al maig els marcs laborals per sobre de conveni mitjançant l’aplicació de les possibilitats legals que ha facilitat a l'empresa la reforma laboral, a més de la complexitat de defensa jurídica de la validesa d'aquests marcs quan es produeixen processos de transvasament a una nova entitat, com va ser el nostre cas. A més, davant l'obstinació empresarial de què aquests marcs decaiguessin automàticament el 31/12/2013 si no assolíem un acord, vam aconseguir introduir dues qüestions clau: el principi de cost neutre de l'harmonització (és a dir, que no es produïssin estalvis per a l'entitat, sinó en tot cas un repartiment intern) i la figura de l'arbitratge com a alternativa en cas de falta d'acord, tot i ser conscients dels riscos d'aquesta figura .

Posteriorment, quan ja vam abordar la negociació al setembre, novament CCOO es va mantenir ferm davant la posició de la Direcció de realitzar una rebaixa de salaris directa per als que estiguessin per sobre de la mitjana, assentant un altre principi clau: que ningú tingués una minva salarial, sinó en tot cas una congelació de les seves retribucions. Aquest principi l'hem mantingut amb fermesa durant tot el procés.

Marcs d’acord assolits en la reunió del passat dia 11/12/2013

Els marcs d'acord assolits, la firma del qual està convocada pel dimarts 17, són els següents:

Principals elements del marc assolit en matèria d'harmonització salarial:
 
• Davant l'aplicació a altres entitats, l'acord deixa clar que les 18,5 pagues de conveni no depenen de beneficis i es componen almenys de salari base i triennis en totes elles.

• Fixa un procés d'harmonització fins 31.12.2017 basat en la solidaritat, amb congelació (sense minva salarial directa) dels que estiguin per sobre de la mitjana del seu nivell, repartint els estalvis obtinguts entre els qui estiguin per sota d'aquesta mitjana.

• Situa l'horitzó de 31.12.2019 com a límit per assolir l'harmonització, incloent a partir d’1.1.2018 un concepte no ja de neutralitat, sinó de costos per a l'empresa en funció de la seva situació econòmica i de la quantificació d'estalvis per esllavissades.

• Encara que es centra en harmonitzar a les plantilles provinents de les caixes, sense incloure en aquesta primera fase de l'aplicació als ingressats des d'octubre de 2011 (malgrat els plantejaments de CCOO), les futures revisions del sistema han de permetre abordar l'harmonització d'aquest col•lectiu.
Principals elements del marc assolit en matèria de condicions laborals:

Garanteix un marc millorat per sobre del conveni, en els termes següents:
 
• Consolida un horari de 8:00 a 15:00, que no es tenia garantit (en moltes fases des de 2011 la Direcció ha intentat estendre a tota l'entitat l'horari de Conveni amb les tardes dels dijous).

• Manté els dies addicionals de vacances per sobre de Conveni com a garantia ad personam.

• Estableix pel Compte nòmina l'exempció de comissions i despeses, 2.500 euros de descobert (amb regularització en 12 mesos de descoberts superiors actuals), exempció de comissions de manteniment i disposició en caixers, i remuneració a l'Euribor amb límit del 1,5% .

• Millora el Préstec habitatge de conveni permetent la seva concessió a afectats per mobilitat geogràfica i pujant l'import mínim a 225.000 euros.

• Millora igualment el Préstec social per a atencions diverses en quantia (60.000 euros) i permetent la seva ampliació fins als 20 anys amb garantia hipotecària.

• Incorpora supòsits de concessió de la bestreta social (automòbil en cas de mobilitat geogràfica).

• Estableix el dret a Préstec de reestructuració i refinançament a qui tinguin un descens del 50% d'ingressos de la unitat familiar o siguin objecte de mobilitat geogràfica.

• Situa la capacitat d'endeutament en el 50% dels ingressos nets de l'empleat.

• Remet al 31 de març del 2014 (i per tant, manté la regulació actual i obre un nou procés de negociació o arbitratge en cas de no acord) matèries qualitatives com:

    Pla d'Igualtat i mesures per a la conciliació de la vida personal i familiar.
    Pla de Prevenció de Riscos Laborals.
    Protocol per a la prevenció de l'assetjament sexual.
    Protocol de la prevenció de l'assetjament laboral.
    Dret d'informació i consulta a la normativa sobre classificació d'oficines.
    Dret d'informació i consulta sobre la promoció i carreres professionals.

• Delimita un marc unificat en matèria de drets i garanties sindicals.

 
Compromís sobre compensació a afectats per reduccions de jornada

Finalment, la pressió que hem vingut efectuant des de CCOO al costat d'altres organitzacions sindicals, a fi de buscar solucions per a les persones afectes a reduccions de jornada, es concreta en mecanismes de compensació de festius si el dia de reducció és coincident i en una compensació en quantitat equivalent a l'import de la prestació deixat de percebre del SEPE.


Valoració del procés i els marcs assolits

Amb independència de la valoració interna que farem a CCOO sobre el procés de negociació i els marcs assolits, entenem que cal anticipar que si bé entenem que el nostre treball ha estat clau per delimitar els seus principis i els continguts fonamentals, no hem pogut complir tots els objectius que des de CCOO ens havíem marcat: ni pel que fa a accelerar més els terminis de l'harmonització salarial i estendre-la ja als ingressats des d'octubre de 2011, ni pel que fa a generar una regulació més desenvolupada en matèria de refinançaments de deutes o mecanismes d'ajuda en cas de desplaçament. No obstant això, realitzarem la nostra anàlisi valorant els elements que sí que hem aconseguit assolir i apostant pels espais de seguiment de l'acord com els àmbits per reivindicar en un futur els aspectes que no s'hagin aconseguit incloure en el mateix.

Inici del procés real de negociació sobre externalitzacions
 
Un cop esgotat el procés de negociació sobre condicions laborals, amb independència de l'acte de signatura del proper dimarts, la prioritat sindical s'ha de situar en un dur procés que afecta de manera fonamental a un col•lectiu de més de 150 companys i companyes, la negociació del qual s'iniciarà de forma efectiva el proper dimecres 18.

Reiterem, en aquest sentit, les prioritats que des de COMFIA-CCOO BMN hem marcat, i que us comunicàrem en informatius anteriors:

•    Entenem essencial que per part de la Direcció s’explicitin les implicacions legals que entenen tindria la fórmula d’externalització escollida, les garanties jurídiques, contractuals i laborals que ja han estat negociades per la seva part amb les empreses, els seus marges de negociació amb la representació sindical i, de manera urgent i inexcusable, es paralitzi qualsevol tipus de transvasament entre unitats de SSCC, per tal de dotar de la màxima transparència i objectivitat el procés.

•    Pel que fa a les garanties jurídiques, contractuals i legals a exigir en aquest moment, ja durant el procés de negociació de l’ERO formulàrem de manera conjunta amb altres sindicats plantejaments en aquest sentit que, això no obstant, no fou possible concretar en el mateix Acord, encara que sí adquirir el compromís de negociació que ara cal abordar. Per tant, elaborarem amb la resta d’organitzacions sindicals les nostres prioritats a efectes d’aquestes garanties, al voltant dels següents elements clau:

o    Garanties de solvència i rellevància en el mercat de les empreses receptores de plantilla.
o    Garanties de què la ubicació dels serveis es mantindran a la ciutat d’origen.
o    Garanties de manteniment d’ocupació a la nova empresa.
o    Garanties de manteniment i/o compensació de les actuals condicions laborals, en línia amb acords assolits en altres entitats en processos d’externalització similars.
o    Compensació econòmica als afectats per l’externalització.
o    Permetre la lliure elecció entre baixa incentivada en les condicions de l’ERO o externalització.
o    Manteniment dels criteris d’exclusió de la III Reestructuració.

Des de COMFIA-CCOO BMN us garantim que, un cop més, anem a bolcar-nos en aquest procés, comptant amb el suport sindical i tècnic del conjunt de la Federació. Igualment, prioritzarem aportar-vos a les persones afectades el màxim nivell d’informació sobre el mateix de forma particularitzada, mitjançant els nostres delegats i delegades en els diferents àmbits de SSCC. Sabem que és un procés dur perquè implica un canvi no desitjat d’entitat fins i tot encara que es mantingui el lloc de treball, però justament entre tots hem de fer que les condicions del procés siguin les millors possibles per a la gent, i que aquest lloc de feina tingui garanties reals del seu manteniment i de les seves condicions laborals.



Infórmate

CCOO Servicios es un sindicato, es Comisiones Obreras en los sectores de Comercio, Financiero, administrativo, de las TIC, Hostelería, Contact-center, Oficinas, Turismo... Leer más


Síguenos en Telegram

Dónde estamos


OFICINAS CENTRALES
C/ Albasanz, 3 1º Planta
28037 Madrid
Tel: 91 540 92 82
Asesoría Madrid 91 536 51 63-64
Otras Comunidades
Fax: 91 559 71 96
Email: contacta@servicios.ccoo.es