Arquivado en Comunicats, Dones i Igualtat

25 de novembre, diada internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones

L'augment de la desigualtat provoca més violència.

Un tipus de desigualtat que podem trobar en les empreses és la desigualtat de gènere.

El gènere és una sèrie d'idees socialsque assigna a homes i a dones rols diferents. I en general, els rols masculins són més valorats que els femenins.

Aquestes idees socials també es traslladen a l'àmbit laboral, donant com resultat que les dones ocupin llocs de menor responsabilitat, guanyin menys diners i rebin menys capacitació que els seus companys. És a dir, que posseeixin menys recursos.

Com qualsevol altra desigualtat, aquesta reforçarà la violència, que és exercida en major mesura contra qui compta amb menys recursos. En aquest cas, les dones.

Hi ha un tipus de violència particular que s'exerceix contra la dona, la violència masclista: la violència de gènere,l'assetjament sexual  i/o per raó de sexe.

La desigualtat de gènere, associada a d’altres tipus de desigualtats, fa que les dones es converteixin en víctimes de violència en major mesura que els seus companys. I la violència serà més freqüent si els agressors són els seus caps o supervisors, perquè, a més de tots els altres recursos, posseeixen el poder que els atorga  la jerarquia.

D'aquesta forma, es completa el cercle de la violència: hi ha certs recursos que generen desigualtat, i quanta major és la desigualtat, major és la probabilitat que la violència aparegui i actuï.

Quan això succeeix el funcionament de l'organització comença a anar malament. Per què? perquè la violència afecta al clima laboral, no solament a  qui són les seves víctimes directes.

Els casos de violència, en qualsevol de les seves formes, produeixen alts nivells d'estrès que no solament tenen efectes psicològics sinó també físics en les persones que els pateixen.

El cercle de la violència, per tant, funciona llevant-nos la salut, la vida, la integritat i la dignitat, és temps de trencar-ho, Com? Eliminant els factors que ho fan funcionar.

La violència laboral no es produeix només per l'actitud de certs individus: sorgeix en certes estructures organitzatives més que en unes altres.  Revisar aquestes estructures i modificar-les ajudarà a detenir la violència.  Per a això, tenim una guia indispensable: el concepte de treball decent.

Treball decent és un treball en el qual no existeixen diferències entre homes i dones, en el qual no hi ha discriminació, ni polítiques injustes.

Treball decent és seguretat laboral. És un treball en el qual hi ha una cultura d'empresa  que no fomenta els abusos de poder i sanciona la violència.

Treball decent és formació. Perquè la formació no solament pot prevenir la violència sinó ajudar a enfrontar-la. A més de ser una eina de canvi cultural.

Treball decent és, en resum, un treball just.I som responsables d'aconseguir-ho.

Cap organització funciona aïllada i no podem confiar en la bona voluntat de les empreses, que el seu principal objectiu és el guany.

Des de cada sector treballem per acabar amb la desigualtat i la violència, introduint  en la negociació dels convenis col•lectius i en els plans d'igualtat, garanties de protecció laboral, cooperant en l'elaboració de protocols de prevenció  i control de la violència.

Hem de fomentar la cultura de la solidaritat i accionar la nostra participació. Quan les treballadores estan recolzades pel seu sindicat, poden enfrontar un fet injust i denunciar-ho, sense pors.

Hem de promoure i exigir polítiques que creen treballs decents i inspeccions laborals que garanteixin que aquestes polítiques es compleixin.

Hem de treballar de manera transversal, per eliminar les desigualtats de gènere i totes aquelles injustícies que avui funcionen com un element afavoridor del cercle desigualtat -violència en les nostres empreses i en la nostra societat.

La nostra meta és la igualtat de tracte i oportunitats. Detinguem el mecanisme de la violència. Les treballadores i treballadors, som la peça més important, per això, hem d'actuar, uneix-te a la nostra lluita.         Detinguem el mecanisme de la violència. Les treballadores i treballadors, som la peça més important, per això, hem d'actuar, uneix-te a la nostra lluita.

Trenquem el cercle de la violència masclista!

COMFIA-CCOO

CCOO Servizos é un sindicato, é Comisións Obreiras nos sectores de Comercio, Financeiro, administrativo, das TIC, Hostalería, Telemarketing, Oficinas, Turismo... Leer más

Onde estamos