Arquivado en

Banc Sabadell: el joc del "trile"

Això és vergonyós

05-03-2013 A quatre dies d’abonar la nòmina, la Direcció de Recursos Humans va enviar un correu electrònic als «TOP 300», en el qual s’informava que procedirien a no pagar el 10% de la VEP per objectius aconseguits a 2012, i a no pagar el 10% del sistema CREA’s pels de l’últim trimestre.

Este artículo se publicó originalmente en Banco Sabadell (CCOO Grupo Banco Sabadell) ,

VEP i CREA’s: el joc del «trile»

«On és la bola? Sobre la taula, un cubilet verd, un altre vermell i un altre blau. Uns dits els remenen a tota velocitat davant la desprevinguda mirada de l’incaut de torn. On és la bola, en aquest, en aquell? És a la mà del ‘triler’, ben agafada entre la base del polze i la vora del palmell. Triï el color que triï, vostè perdrà sempre. I ell guanyarà sempre.»

A quatre dies d’abonar la nòmina, la Direcció de Recursos Humans va enviar un correu electrònic als «TOP 300», en el qual s’informava que procedirien a no pagar el 10% de la VEP per objectius aconseguits a 2012, i a no pagar el 10% del sistema CREA’s pels de l’últim trimestre. Aquesta decisió que apel·la, com sempre, a la responsabilitat unidireccional és, senzillament, un incompliment del què s’ha pactat, la qual cosa afecta al 80% de la plantilla. Comunicar prèviament uns incentius per objectius aconseguits i a posteriori, després d’haver-los complert, informar que no es pagarà el 10% de la compensació, és vergonyós.

Com que malauradament el banc no ha considerat necessari explicar als representants dels treballadors la situació extraordinària i sobrevinguda que l’ha portat a aquesta decisió de no pagar els incentius en la seva totalitat, a quatre dies de l’abonament de la nòmina, només podem pensar que es tracta d’un abús de poder que reflecteix menyspreu cap a les persones que treballen en aquesta empresa, als compromisos que té amb elles, al cansament i la desesperació amb què es treballa per la manca de recursos. En un comunicat anterior us vam informar de què amb motiu del sobreesforç immens i continuat fet per tota la plantilla en totes les fusions, i encara més en la CAM, havíem sol·licitat al Director General Miquel Montes una compensació o gest de reconeixement per aquest esforç. La seva resposta va ser que li semblava raonable i que ho presentaria a la Comissió Executiva. No ens vam imaginar mai que el «gest» seria no pagar un 10% dels incentius. Resulta, pel cap baix, d’un cinisme extrem. No entrarem a comparar l’impagament del 10% dels incentius amb les retribucions del Consell o de l’Alta Direcció o de les 27 persones que formen el denominat SRE0 2012, que poden accedir a percebre fins a un 50% del variable en opcions sobre accions (podeu veure informació més detallada en la web corporativa del banc, en la documentació a disposició dels accionistes per a la junta, especialment l’informe sobre política retributiva i la proposta de pagament de retribució variable de 2012). Tots som conscients de com són els sistemes retributius piramidals i que dins dels objectius de la Comissió Executiva Delegada, hi ha el de reduir al màxim les despeses d’explotació, entre les quals hi ha les salarials.

Malgrat que la Direcció del Banc sempre ha afirmat que els incentius són competència de l’empresari i no dels representants dels treballadors, passen vàries coses importants que, segons el nostre parer, converteixen els incentius en matèria salarial i, per tant, de la nostra competència:

1) com es pot qualificar de transparent, com afirmen en la memòria del bon govern corporatiu, un sistema d’incentius que «canvia la bola de lloc» a criteri discrecional de la Direcció?

2) Els incentius no arriben ni de lluny a compensar les hores extres que s’han fet, per això deixen de ser incentius extraordinaris i es converteixen en extensió de jornada que no paguen. És a dir, el sistema d’incentius és salari ajornat que ara no es paga, ja que, en paral·lel, no retribueixen les hores extres que tota la plantilla ha estat fent durant molts mesos i ni tan sols han compensat a totes les persones per treballar en festius.

3) La indignació, la queixa, la frustració i el desengany és general. Així ens ho han transmès els empleats, que ens han demanat que intervinguem i que ens fem ressò de la seva indignació.

És per això que amb tot el què ha passat us insistim en què, ara més que mai, us ajusteu, el màxim possible a la jornada de conveni, mantenint sempre, és clar, el gran nivell professional a l’hora d’exercir les funcions, com s’ha fet fins ara. Tanmateix, recordeu que el sobreesforç i la pressió contínua que deteriora amb el temps la nostra salut física i psíquica, mai serà valorada ni compensada equitativament. La pràctica de la responsabilitat no és bidireccional i els conceptes de reconeixement, compensació i agraïment, han estat substituïts per por, pressió i abús.

Per la nostra part hem volgut amb aquest comunicat donar veu a la indignació generalitzada i ara estem valorant les possibles accions sindicals o campanyes per posar fi a unes polítiques de Recursos Humans que, lluny d’incentivar i generar lleialtats, destrueixen, frustren i enganyen a les persones.

No jugarem més al «trile», sempre perdrem.

Continuarem informant.

Març de 2013

CCOO Servizos é un sindicato, é Comisións Obreiras nos sectores de Comercio, Financeiro, administrativo, das TIC, Hostalería, Telemarketing, Oficinas, Turismo... Leer más

Onde estamos