Archivado en Comunicats

Pressió Laboral - Catalunya

Simplement digues "NO"

Amb la campanya "ironman", el BBVA, ens demana als empleats que ens convertim en superherois o superatletes. CCOO et propossem que utilitzis la gorreta de natació per anar cada tarda a la piscina o a la platja. Treballar en el BBVA no ha d'estar un esport de risc, ni una tasca per a superhomes o superdones.

Tornem de vacances, comen√ßa el nou "curs" i descobrim que el Banc ja ens ha desplegat damunt la taula tota una bateria "d'enginyoses" campanyes dirigides a incrementar les vendes, la productivitat, la rendibilitat, l'efic√†cia... √Čs a dir, a incrementar, la pressi√≥, la prolongaci√≥ de jornada, les baixes per estr√®s i en definitiva el malestar general de la plantilla.

Una d'aquestes campanyes és la denominada "IRONMAN". Nom adoptat d'un superheroi de còmic, que posteriorment ha inspirat també unes proves atlètiques de resistència, caracteritzades per la seva extraordinària duresa, i que Banca Comercial acompanya amb diversos materials de suport, com son una revista, un tríptic i... ¡una gorreta de bany!.

Una bona part de la plantilla del BBVA, els que en podr√≠em denominar la generaci√≥ dels "chiripitifla√ļticos", els que, per entendre'ns, encara continuem utilitzant el terme de "tebeo" en lloc del de c√≤mic, ens haur√≠em sentit m√©s familiaritzats, potser, amb altres tipus d'herois, m√©s propers generacionalment i de perfil menys violent. Diguem, per exemple, ESPINETEMAN.

Finalment, per√≤, ens sentim afortunats amb l'elecci√≥ del Banc, ja que, si afrontar la quinzena del libret√≥n guarnits amb gorreta de nataci√≥ ja resultar√† grotesc, anar a visitar els clients enfundats en un vestit de pues roses, podria tenir conseq√ľ√®ncies d'abast imprevisible.

Paral·lelament a la "moderna" iniciativa Ironman, que sinó fos patètica, podria estar còmica, ens trobem d'altra banda propostes més tradicionals. El gust per lo clàssic. Correus electrònics convocant a reunions de treball per la tarda amb la indicació de "asistencia inexcusable", la campanya "más por menos" (de moment només a la territorial de Barcelona), a la qual li dedicarem una circular apart, però que sospitem deu proposar que a menys plantilla, més jornada i més pressió, per obtenir els mateixos resultats. La campanya "Todos a la Venta" que proposa sortir al carrer els propers dies 18 i 19 a tota la plantilla dedicada a tasques comercials; la consigna tramesa a través de totes les zones de que la tarda del dimarts de cada setmana, totes les forces de venda han d'estar a lliure disposició del Banc, tinguin o no jornada partida, és clar; etc., etc., etc.

I mentre tant, els Sindicats en general, però CCOO en la seva condició de primera força sindical, que fa al respecte?
Doncs be, CCOO hi ha coses que no podem fer, coses que sí podem i d'altres que ja hem fet i que volem recordar a tothom. Ho expliquem.

1.- Situacions que no podem evitar:

No podem impedir que el Banc ens proposi tot el que a ell l'interessi: fer guàrdies els dissabtes quan tenim una jornada d'Oficina SFP per la qual lliurem tots els dissabtes, treballar els dimarts per la tarda, malgrat tenir jornada continuada, o fins i tot, que ens vestim de nedadors olímpics o de "lagarto guancho" per anar a visitar els clients.
CC OO aquí no podem fer res, però en realitat no és cap problema. Certament les propostes ens pressionen i ens enverinen, però som nosaltres, els propis empleats, qui tenim l'antídot infal·lible. Recordeu l'anunci en contra les drogues?:

"Simplement digues NO".

2.- Accions que sí podem fer, que fem, hem fet i seguirem fent:

• Hem demanat una entrevista amb la direcci√≥ de RRHH per tal de corregir aquesta nova erupci√≥ de pressi√≥ injustificable.

• Totes aquelles propostes del Banc que vulnerin la legalitat vigent, les denunciarem davant l'autoritat laboral. (jornades no regulades o no pactades, reunions inexcusables per la tarda, etc.)

• Garantim a tots els companys que decideixen gaudir dels seus drets, que actuarem amb tota l'energia de que estem capa√ßos, per evitar les m√©s m√≠nimes pressions. Recordem, per cert, que una recent sent√®ncia permet demandar els casos de mobbing per la via penal. √Čs a dir, la condemna ja no ser√† una multa, sin√≥ que pot comportar penes de pres√≥ pels assetjadors laborals.

• Anem a convidar a la resta de Sindicats de Catalunya, tal i com hem fet en anteriors campanyes pel tema dels desajustats, del acomiadament de Girona, etc... a que participin unit√†riament amb nosaltres.

3. Coses que ja hem fet, però que sovint oblidem.

Tenim signat un conveni col·lectiu per tots els treballadors de Banca i uns acords d'empresa que regulen i garanteixen les nostres condicions laborals, que per cert, no estan gens malament.. Per exemple, sabeu que hi ha un Banc en el sector, en el qual la jornada mitja setmanal està ja per sota de les 35 hores, amb fins 29 dies laborables de vacances i cinc dies més de llicència -és a dir, sis setmanes-? Sona be, oi? Doncs aquest Banc es el nostre,. el BBVA. I el millor de tot és que no cal fer cap tràmit, gestió ni instància per gaudir d'aquest horari i jornada Ja ho tenim, només hem de aprofitar-ho.

Davant la fèrtil producció d'estrambòtiques i poc saludables iniciatives del Banc, com a resposta proposem simplement gaudir dels nostres drets. No només és possible, sinó que, a més, comprovarem que és molt fàcil i que NO PASSA RES.. Siguem feliços, recuperem la nostra salut i la nostra vida personal. Es compatible amb una activitat laboral, responsable i professional.

CC OO ofereix un paraig√ľes amb el qual segur que no ens mullarem. √Čs ampli, resistent i hi cap tothom. Nom√©s cal que ens hi posem sota, per√≤, aix√≤ s√≠, aquest pas endavant l'hem de fer cadascun de nosaltres.

De les hipot√®tiques amenaces, ja ens encarregarem CC OO. Nosaltres tamb√© en sabem de jugar als superherois i en altres cap√≠tols ja hem desposse√Įt dels seus poders a perillosos personatges com BONASAMAN, TAPIAMAN, LORESMAN i altres. Recordeu?.

El bé sempre triomfa.

15 d'Octubre de 2004