Archivado en Comunicats, Ocupacio

Ocupaci贸 - BBVA Catalunya

Baixes incentivades: per qu猫 a m铆?

Qu猫 canvia amb el PEIT? Que la destrucci贸 de llocs de treball s聮incrementa i s聮accelera, sense que el nombre d聮ofertes de prejubilaci贸 hagi augmentat en la mateixa proporci贸. O sigui, que el banc ha optat per buscar f贸rmules addicionals de reducci贸 de plantilla.I la f貌rmula m茅s barata 茅s emp猫nyer companyes i companys joves, amb poca antiguitat, a deixar l聮empresa.

Un dels anunciats, i denunciats sindicalment, objectius del PEIT 茅s la reducci贸 de plantilla, fruit de l聮externalitzaci贸 i subcontractaci贸 de feines banc脿ries; en la mateixa direcci贸 va el CLIMA, amb la nova estructura de CBCs i el tancament d聮oficines. Per貌 aquesta reducci贸 茅s un proc茅s que va comen莽ar molt abans.

A Catalunya, des de les fusions que van significar la creaci贸 del BBVA, hem passat d聮una plantilla fixa de 5.700 persones al juny del 2000 a una de poc m茅s de 3.700 actualment. Una destrucci贸 de 2.000 llocs de treball (el 35% !!!) que s聮havia realitzat, fins ara, a trav茅s de prejubilacions.

I la f貌rmula m茅s barata 茅s emp猫nyer companyes i companys joves, amb poca antiguitat, a deixar l聮empresa. Per una banda, la consolidaci贸 dels contractats en pr脿ctiques ha passat de m茅s del 95% habitual a un 30%. Per altra, han aparegut nombroses ofertes de baixa pactada, sense dret a la prestaci贸 d聮atur, al sector m茅s jove de la plantilla.

Els contractats en pr脿ctiques del 2008 s贸n pitjors que els dels anys anteriors? NO. Les companyes i companys que ja van passar un any en pr脿ctiques abans de consolidar, i ara porten 2, 3, 4 anys al banc han deixat de ser eficients? NO.

La ra贸 茅s molt m茅s senzilla i m茅s contundent.

Prejubilar una persona de 50 anys, amb Nivell IX i 11 triennis li costa al banc, fins el moment de la jubilaci贸, m茅s de 600.000 聙. Les ofertes de baixa incentivada es fan per la quantitat de 9, 12 o 14.000 聙. Pel preu d聮una prejubilaci贸 poden pagar 50 baixes incentivades.

Amb aquests n煤meros, 茅s f脿cil entendre l聮inter茅s del banc per 聯conv猫ncer聰 joves a marxar del banc. Totes les refer猫ncies a que 聯el banc no compta amb tu聰, 聯no est脿s donant el que esper脿vem de tu聰, etc., s贸n simplement xerrameca coactiva per ajudar al 聯convenciment聰. Per qu猫 a m铆?: no perqu猫 hagis passat de ser un treballador/a destacat a un incompetent. Simplement, perqu猫 el banc vol reduir plantilla (degut a un PEIT 猫ticament impresentable) i tu surts m茅s barat.

Els i les joves del BBVA s贸n tan v脿lids, i tan necessaris, com la resta de la plantilla. El banc t茅 l聮opci贸 d聮oferir la baixa incentivada, o la prejubilaci贸, a qui vulgui. Per貌 not茅 el dret d聮acompanyar les ofertes de coaccions i amenaces. I aix貌 茅s el que hem descobert que est脿 passant en alguns casos.

Algun gestor de personal est脿 deixant caure que la no acceptaci贸 de la baixa incentivada comportar脿 l聮acomiadament. 脡s completament inacceptable. CCOO combatrem les amenaces i, si cal, denunciarem les responsabilitats personals dels gestors que les facin.

Qualsevol persona que rebi una oferta de baixa, el primer que ha de fer, abans  de contestar al seu gestor/a, 茅s posar-se en contacte amb CCOO o amb qualsevol dels seus delegats i delegades. CCOO us assessorarem i, cas d聮haver sofert alguna coacci贸, intervindrem per posar fi a aquestes conductes inacceptables.

Quan els gestors van a parlar amb 聯prejubilables聰, ja saben que la immensa majoria d聮aquests companys consultaran amb el seu sindicat abans de decidir-se. Per貌 amb la gent jove, dissortadament (per a ella i per a tothom) menys sindicalitzada, el banc creu que pot operar sense la intervenci贸 del sindicat. Aix铆 li 茅s m茅s f脿cil assolir els seus objectius.

Ning煤 que vulgui conservar el seu lloc de treball ha d聮acceptar perdre麓l. CCOO donarem tot el suport que calgui, i actuarem contra els coaccionadors.

Les baixes incentivades s贸n una forma de reduir plantilla molt m茅s problem脿tica per al treballador/a que la prejubilaci贸, per貌 entenem que, en algun cas, pugui existir una voluntarietat real. El que no deixarem passar s贸n les baixes amena莽ades.

21 d聮octubre de 2008

llegir comunicat en pdf