Archivado en Comunicats, Salut Laboral

EL Ministeri de Treballa susp猫n amb un "zero" el Servei de Prevenci贸 Mancomunat de les Caixes d'Estalvis

Les conclusions de l'informe suposen que les caixes hauran de replantejar-se de manera immediata com treballar la Prevenci贸 de Riscos Laborals

Les conclusions de l'informe que ens ha rem猫s el Ministeri de Treball, despr茅s d'efectuar un seguiment de les actuacions d'aquest Servei de Prevenci贸, suposen que les caixes hauran de replantejar-se de manera immediata com treballar la Prevenci贸 de Riscos Laborals, contemplant alguns riscos molt importants que fins ara negaven, i dotant-se de l'organitzaci贸 necess脿ria per  fer-ho. Aix铆 ho ent茅n, a inst脿ncies de CCOO, la Inspecci贸 de Treball.

Des del primer moment, quan 34 caixes d'estalvi van constituir el Servei de Prevenci贸 Mancomunat de Caixes d'Estalvis (SPMCE), CCOO vam veure clar que ho feien per estalviar-se costos i diluir el control i la participaci贸 sindical, motiu pel qual no van comptar amb l'acord sindical. Durant aquest temps, i davant la falta d'objectivitat i rigor en les actuacions del SPMCE, no hem deixat de treballar davant diferents inst脿ncies, treball que ara d贸na el seu fruit en les conclusions de l'informe del Ministeri i l'anunci de noves actuacions per part de la Inspecci贸 de Treball davant les caixes.

L'informe, que avala les posicions defensades per CCOO des de fa anys, afecta tant a les Caixes adherides al SPMCE com a les que no hi estan ja que es reconeixen les seg眉ents q眉estions:

1.- L'organitzaci贸 preventivaes considera聯manifestament insuficient聰, tant pel nombre de t猫cnics (8 per a 90.000 empleats i 17.000 oficines) com per la seva coordinaci贸.

2.- En l'Avaluaci贸 de Riscos nom茅s es va realitzar una comprovaci贸 d'aspectes com escales i rampes, portes, instal路lacions el猫ctriques, etc猫tera, per貌 no es va fer una avaluaci贸 dels llocs de treball ja que es va considerar que no tenien riscos laborals.

La conseq眉猫ncia 茅s que en les caixes no s'ha realitzat l'Avaluaci贸 de Riscos derivats del treball intensiu amb ordinadors (PVD), atracaments, psicosocials, maternitat, embar脿s o treballadors especialment sensibles, entre d聮altres.

3.- Els estudis realitzats per les caixes sobre la condici贸 d'usuaris de pantalles de visualitzaci贸 dels seus treballadors s贸n insuficients i interpreta que per recon猫ixer la condici贸 d'usuari 茅s suficient que se superin dues hores de treball efectiu diari.

Per tot aix貌, El Ministeri de Treball considera necessari continuar amb les actuacions de la Inspecci贸 de manera individualitzada en cada caixa, comprovant tant que es facin correctament les avaluacions de riscos, com el reconeixement de la condici贸 de treballadors usuaris de pantalles de visualitzaci贸 de dades que comporta, entre d聮altres: l'aplicaci贸 del Protocol Sanitari de Vigil脿ncia Espec铆fica en el disseny del lloc de treball i de l'accessibilitat dels programes,   el dret a reconeixement m猫dic cada vegada que es produeixin trastorns que poguessin derivar-se del treball amb ordinador, l'establiment de les pauses necess脿ries quan l'alternan莽a de tasques no sigui possible o no n聮hi hagi prou per disminuir el risc suficientment i el coneixement de quants dispositius de control de productivitat tingui instal路lats el programa.

Finalment, el Ministeri de Treball anuncia que continuar脿 amb les inspeccions en cadascuna de les Caixes adherides al SPMCE, a les que estarem atents recaptant informaci贸 de quantes visites, requeriments i actes d'infracci贸 poguessin dur a terme les diferents Inspeccions Provincials.

Controlar el compliment d'aquests requeriments exigir脿 que CCOO continuem treballant, com sempre, pel nostre comprom铆s amb la salut de les plantilles.

13 de novembre de 2007.