Archivado en Comunicats, Salut Laboral

La c脿rrega mental s聮ent茅n com l聮esfor莽 intel路lectual

Riscos psicosocials

08 02 08  El 24 de gener, una vegada m茅s, vam tornar a demanar a l聮empresa que ens indiqu茅s de manera concreta les mesures correctores que pensen aplicar i en els terminis que ho pensen fer.

Untitled DocumentRiscos psicosocials

Fent una mica de mem貌ria, ja que en aquesta empresa aquestes coses acostumen a anar molt lentes, recordareu que a final de setembre i a principi d'octubre de 2006 es va fer l'avaluaci贸 de riscos psicosocials, per mitj脿 d'un q眉estionari de 75 preguntes que el Servei de Prevenci贸 ens va enviar via intranet.

El 31 de juliol de 2007, 9 mesos i mig despr茅s, l'empresa ens va enviar els resultats d'aquesta avaluaci贸. En aquests resultats es reflectia de manera evident que la c脿rrega mental 茅s motiu d'insatisfacci贸 per part dels empleats siguin on siguin. Segons la metodologia del m猫tode d'avaluaci贸 que es va utilitzar, es fa necess脿ria una intervenci贸 en el termini m茅s breu possible.
Aquest concepte de c脿rrega mental s'ent茅n com l'esfor莽 intel路lectual que ha de fer el treballador per afrontar el conjunt de demandes que rep el sistema nervi贸s mentre desenvolupi la seva feina.

Dels resultats de l'enquesta es despr猫n que:
路 El temps i la intensitat d'atenci贸 que els empleats dediquen a la seva feina 茅s alta.
路 Consideren esc脿s el temps assignat a cada tasca.
路 Gaireb茅 la totalitat dels enquestats es sent fatigat en finalitzar la feina.
路 Majorit脿riament, els enquestats responen que utilitzen una elevada quantitat d'informaci贸, que de vegades 茅s complicada.
路 Un percentatge molt significatiu dels enquestats, m茅s del 60%, consideren que de vegades s'han de saltar els m猫todes establers (normativa) per poder fer la seva feina.

Aix貌 茅s considerat i viscut com un aspecte molt estressant.
Des del 31 de juliol hem tingut 4 reunions amb l'empresa per parlar d'aquest tema: una per explicar-nos els resultats i tres m茅s per parlar de quines mesures correctores s'haurien d'aplicar per millorar el tema de les c脿rregues mentals; per貌 fins avui les 煤niques propostes concretes presentades s贸n les de CCOO (que reprodu茂m al revers d'aquest full).

El 24 de gener, una vegada m茅s, vam tornar a demanar a l'empresa que ens indiqu茅s de manera concreta les mesures correctores que pensen aplicar i en els terminis que ho pensen fer. Per tant, si en un per铆ode de temps raonable continuem sense tenir cap resposta, estarem obligats una altra vegada a denunciar el tema a la Inspecci贸 de Treball, de la mateixa manera que va passar perqu猫 l'empresa fes l'avaluaci贸 de riscos psicosocials.

En continuarem informant.
Febrer de 2008

Proposta de mesures correctores d'aplicaci贸 immediata

路 Ampliaci贸 dels equips de supl猫ncies.
路 Formaci贸 especifica per als RA i Suport de Zona sobre l'Adm.
路 Que les oficines tinguin sempre els empleats determinats en la plantilla homologada.
路 Que els quadres de vacances serveixin realment per prevenir i cobrir les abs猫ncies planificades.
路 Establir un sistema r脿pid de detecci贸 dels problemes relacionats amb l'Adm perqu猫 es pugui reaccionar de manera immediata atenent la demanda de recursos.
路 Establir un sistema de comunicaci贸 directe entre l'oficina i organitzaci贸 per con猫ixer les peculiaritats i necessitats especifiques de les oficines.
路 No comptabilitzar com 100% els empleats de nova incorporaci贸 fins que no tinguin la formaci贸 i l'experi猫ncia m铆nima per poder desenvolupar el seu treball amb normalitat.
路 Establir sistemes de rotaci贸 de funcions en les oficines en les quals sigui possible pel nombre d'empleats.
路 Formaci贸 per a tota la plantilla per millorar els recursos personals d'actuaci贸 sobre situacions d'estr猫s derivades de l'entorn laboral.
路 Establir mesures especifiques de control sobre la prolongaci贸 de jornada.
路 Control personal de temps en cas de prolongaci贸 de jornada a trav茅s de la intranet indicant el motiu.
路 Planificaci贸 racional de les campanyes comercials amb la intenci贸 que no es solapin ni es converteixin en abusives perqu猫 no incrementin les c脿rregues de treball.
路 Definici贸 i redistribuci贸 de les funcions i tasques.
路 Establir per normativa sobre la base de les funcions i tasques, el personal m铆nim que ha de disposar una oficina, evitant que hi hagi oficines amb 1 o 2 empleats.
路 Racionalitzaci贸 de la normativa de treball per evitar incompliments for莽osos.
路 Aplicar prioritats d'actuaci贸 i organitzaci贸 en les tasques di脿ries (1, 2, 3..), de mateixa manera que es fa amb l'agenda comercial dels gestors.
路 Afegir un camp extra espec铆fic per poder afegir temps extres de petites tasques di脿ries que no estiguin incloses en l'Adm.