IGUALTAT

Eines contra la violència masclista a la feina

El passat 4 de maig, des de l'Àrea d'Igualtat de l'Agrupació de Serveis Tècnics de CCOO Catalunya, vam estar a la presentació de la Guia per a l'elaboració de protocols de prevenció i abordatge de l'assetjament sexual i per raó de sexe a la feina i el Decàleg de Tolerància Zero.

Este artículo se publicó originalmente en serveistecnics (Agrupació Serveis Tècnics Catalunya) ,

El Consell de Relacions Laborals de Catalunya (CRL) acaba d'editar una nova Guia per a l'elaboració de protocols de prevenció i abordatge de l'assetjament sexual i per raó de sexe a la feina i un Decàleg de Tolerància Zero contra aquesta "expressió sorda de la violència masclista" a l'entorn laboral, en paraules del secretari general del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Josep Ginesta, que va cloure l'acte de presentació d'ambdues eines el proppassat dijous.

Tots dos instruments han estat elaborats per persones expertes designades pels sindicats CCOO i UGT, les organitzacions empresarials FOMENT, PIMEC i FEPIME, i la Generalitat de Catalunya.

Un deure legal i moral

La Guia, una versió simplificada del Protocol contra l'assetjament sexual i per raó de sexe a la feina publicat pel CRL en novembre de 2015, està principalment adreçada a facilitar-ne la comprensió a les petites i mitjanes empreses, que constitueixen la immensa majoria (el 99,5 per cent) del teixit productiu de Catalunya, i servir-los de referència a l'hora d'elaborar el seu propi protocol.

La creació de mesures, instruments i procediments per eradicar d'aquestes pràctiques abusives i discriminatòries dins de les empreses i organitzacions és una exigència legal.

Aquest document pretén ajudar a prevenir, detectar i resoldre situacions d'assetjament sexual i per raó de sexe a les organitzacions. No obstant això, no es tracta d'un model únic i universalment traslladable a qualsevol organització, sinó que deu adaptar-se a les pràctiques habituals de cada empresa. "Pretendre transcriure-la  literalment és un error", adverteix la comissió redactora.

Construir uns ambients de feina exempts de violència masclista, "fent possible una societat més justa i igualitària", subratlla la directora general d'Igualtat i presidenta de la Comissió d'Igualtat i Temps de Treball del CRL, Mireia Mata i Solsona, és també "una obligació moral envers la qualitat del treball i la salut de les persones treballadores".

(resum del CRL)