"La reforma fiscal que proposa CCOO representa una alternativa a la política de retallades"

CCOO ha presentat la seva proposta de reforma fiscal amb la qual pretén garantir la protecció social i els serveis públics, abaratir els béns i serveis bàsics a les famílies i assegurar la sostenibilitat del sistema de la Seguretat Social, entre altres objectius. En paraules del secretari general de CCOO, Ignacio Fernández Toxo, "és una aposta per un sistema progressiu en la recaptació, que paguin més els qui més tenen, i distributiu en la despesa, que atengui a qui més ho necessiti".

Toxo, en roda de premsa va presentar la proposta de reforma fiscal al costat del secretari de Comunicació, Fernando Lezcano, i el de Protecció Social i Polítiques Públiques, Carlos Bravo, ha començat valorant "positivament" el descens de l'atur en el mes de febrer, “encara que hagi estat tan limitat”, si bé ha ressaltat com a element negatiu que segueixi pujant entre les dones. En la seva opinió, també segueixen notant-se els efectes perniciosos de les dues últimes reformes laborals, sobretot l'última, que suposen un fre a la recuperació de l'ocupació pel que “no s'entén que organismes com el FMI segueixin reclamant que s'abundi en mesures d'aquest tipus”.

La proposta de reforma fiscal, que CCOO ja ha fet arribar al Govern, a UGT, a les organitzacions empresarials i als partits polítics amb representació parlamentària, amb els quals el sindicat iniciarà en breu una ronda de reunions, suposa una alternativa a la política de retallades i pretén “donar resposta a una conjuntura adversa i al mateix temps configurar un sistema fiscal d'acord amb una societat moderna”, va explicar Toxo. “Representa una aposta per un sistema progressiu en la recaptació, de manera que pagui més qui guanyi més, i distributiu en la despesa, que reparteixi entre els qui més ho necessiten”, va subratllar.

Segons Toxo, CCOO fa una aposta molt seriosa per millorar els ingressos, entorn del 3% del PIB, prop de 30.000 milions d'euros a l'any, la meitat amb mesures contra el frau i l'elució fiscal i la resta amb increments de la recaptació directa i indirecta, amb un objectiu clar: contribuir a la recuperació de l'ocupació i l'activitat econòmica, garantir el finançament dels serveis públics i les xarxes de protecció social i la sostenibilitat del sistema de Seguretat Social, així com l'accés als béns bàsics (energia, aliments...) a les famílies, fonamentalment a les persones més necessitades, aquelles que no tenen cap tipus d'ingressos, per les quals defensa una Renda Mínima.

Cal recaptar més, de manera compatible amb el creixement econòmic”, amb l'objectiu de garantir l'educació, la sanitat i altres serveis públics, va incidir en el mateix sentit el responsable de Protecció Social i Polítiques Públiques de CCOO, qui va desgranar les principals propostes del sindicat: a més de la lluita contra el frau i l'elució fiscal; la reducció dels beneficis fiscals sense justificació social; elevació de la imposició directa i disminuir la indirecta a través de l'IVA; incloure en el tipus superreduit a tots els béns i serveis vinculats a l'alimentació i l'energia, és a dir, gas, calefacció i electricitat, la qual cosa suposaria una ajuda a les famílies per un import de 4.000 milions d'euros; recuperar els impostos sobre patrimoni, successions i donacions; crear impostos sobre transaccions financeres (ITF) i dipòsits bancaris, entre uns altres.

“L'alternativa a aquestes mesures”, va concloure Carlos Bravo, “és una reforma de conjuntura pensant en les properes eleccions europees”. Alguna cosa, que “seria el pitjor que es podria fer”, va subratllar.

C.S.CCOO