CCOO inicia una campanya per denunciar la precarietat i les càrregues de treball extremes al sector Comerç a Catalunya


La temporalitat i, sobretot, la parcialitat, defineixen les condicions de treball del sector Comerç. Un sector considerat essencial durant la pandèmia amb un gran nombre de convenis bloquejats i les plantilles dels quals suporten durant els últims mesos de l'any unes càrregues extremes de treball.


El sector Comerç afronta la campanya de vendes de finals d'any amb menys personal que tenia abans de la pandèmia. El tercer trimestre del 2021 es va tancar amb 16.966 persones ocupades menys que el mateix període del 2019. A això cal sumar-hi que encara hi ha més de 4.500 persones en situació d'ERTE al sector.

I els indicadors de precarietat tampoc no han millorat. La temporalitat se situa en el 17% i la parcialitat en el 13%, sent la parcialitat femenina (16,54%) dues vegades superior a la masculina (8,52%), fet que suposa una significativa bretxa de gènere. A aquests indicadors de precarietat cal afegir-hi els incompliments sistemàtics de la normativa legal o pactada: prolongacions de jornades que no es retribueixen, falsa parcialitat, persones realitzant hores molt per sobre de les legals i de les fixades als seus contractes, canvis d'horaris sense respectar els calendaris laborals...

Resulta especialment significativa, en aquest sentit, l'anàlisi sectorialitzada dels resultats del Pla Director per un treball digne 2018-2020, de la Inspecció de Treball i Seguretat Social que indica que al sector Comerç s'han produït un total de 3.068 regularitzacions (1.925 contractes transformats en indefinits i 1.143 increments de jornada).

I és que gran part de les i els treballadors del sector Comerç tenen les seves condicions laborals congelades. Segons dades del REGCON, el 65,3% dels Convenis col·lectius sectorials (54,1% de les persones treballadores cobertes pels mateixos) estan vençuts amb data 31/12/2020 o anterior. Un 20,5% addicional (14,1% persones treballadores) vencerà amb data 31/12/2021.

En el context descrit, es constata novament que les plantilles del sector viuen els últims mesos de l'any un període de càrregues de treball extremes, cada cop més concentrades entre l'última setmana de novembre (amb el Black Friday i el Ciber Monday) i la primera quinzena de desembre (amb les compres nadalenques que es prolonguen durant tot el mes i continuen amb el període de rebaixes de gener). De fet, una mitjana del 70% dels diumenges i festius d'obertura comercial es concentra als mesos de novembre, desembre i gener i en contra del que es pugui pensar o projectar-se en mitjans, el volum de contractació extra o de reforç en aquest període és absolutament marginal: el repunt de cotització mitjana a la Seguretat Social respecte al setembre o octubre no arriba al 2% i és inferior o igual al període punta a l'agost.

Davant d'aquest escenari, CCOO inicia una campanya adreçada a empreses, administracions, persones consumidores i plantilles. L'objectiu és que es faci complir la normativa legal i es desbloquegi la negociació col·lectiva sectorial perquè les plantilles d'un sector considerat essencial durant la pandèmia puguin fer la feina sota unes condicions de treball que els permetin viure.

CCOO Serveis Catalunya