És prioritari garantir la seguretat i la salut de plantilla i clientela en l'hostaleria

CCOO i UGT s'han dirigit a les patronals d'hostaleria perquè garantisquen la seguretat i la salut de plantilles i clientela en l'actual escenari d'emergència sanitària.  Certificar que en l'establiment s'han implantat les mesures de prevenció adequades és el camí per a assegurar que no existeixen riscos per a la salut.

El Govern promou un distintiu de Destí Segur que està lligat  a l'aplicació de les Guies de prevenció configurades pel sector i promogudes pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme

El 21 de juny s'acaba l'Estat d'Alarma, però això no significa que la situació d'emergència sanitària haja finalitzat. De fet la situació es pot tornar potencialment més perillosa a partir de l'1 de juliol quan s'obrin les nostres fronteres. En aquest context és imprescindible garantir la seguretat i la salut de les plantilles i la clientela dels establiments d'hostaleria.

Tal com estableix la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (LPRL), les empreses tenen l'obligació d'avaluar el risc i establir mesures de prevenció adequats per a protegir la salut del personal. Per tant, és necessari establir plans de contingència abans que s'inicie la la activitat, activant els òrgans paritaris de prevenció. També serà necessària l'avaluació dels Serveis de Prevenció Aliens per a poder establir aquests plans de contingència. Un instrument que pot ajudar a garantir el compliment de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals són les “Guies per a la reducció del contagi pel coronavirus SARS-COV-2 en el sector turístic” del MINCOTUR, coordinades per l'Institut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE), juntament amb la Secretaria d'Estat de Turisme, en coordinació amb el Ministeri de Sanitat, que s'han elaborat amb àmplia participació i consens d'administracions autonòmiques i locals, associacions sectorials, patronals i els sindicats CCOO i UGT.

Aiximateix, han sigut consensuades amb l'Associació Espanyola de Serveis de Prevenció Laboral (AESPLA). A més, a aquestes Guies se'ls ha donat rang de “Especificacions UNE”.

Les empreses tenen l'obligació d'avaluar el risc i establir mesures de prevenció adequats per a protegir la salut del personal. Per tant, és necessari establir plans de contingència abans que s'inicie la la activitat, activant els òrgans paritaris de prevenció.

UGT i CCOO entenen que la certificació promoguda per aquestes guies hauria de servir per a garantir la Seguretat i Salut del Turisme a Espanya i, per tant, col·laborar a restablir la reputació del nostre Destí; però també criden l'atenció que per a obtindre aquesta certificació, les persones treballadores a través dels seus representants sindicals han de formar part dels Comités de Contingència i s'han de tornar a realitzar les avaluacions de riscos a la llum de les mesures a enfront del Covid19. Per tant, no n'hi ha prou amb la declaració responsable que han posat en marxa algunes administracions territorials.

El Covid-Free no és un mer adhesiu de “llevar i posar” posada en els aparadors d'hotels o restaurants.

Finalment, per a garantir els drets d'informació, consulta i participació de la plantilla que estableix la citada LPRL, la RLT s'ha d'anar incorporant al treball en la mateixa proporció que el facen les plantilles, començant pels i les delegades de prevenció.  Així mateix, més enllà del que contemple la pròrroga dels ERTEs, han de convocar a la RLT per a abordar les desescalades i desafectacions, per a garantir que aquestes es produeixen amb normalitat i equitat

Materials de la Campanya, Salut i Seguretat en l'Hostaleria

Descàrrega per a Twitter, Facebook i Instagram