Hostaleria

CCOO i UGT demanen a les patronals hostaleres que garantisquen la seguretat i la salut de plantilla i clientela

Els sindicats s'han dirigit a les patronals d'hostaleria perquè garantisquen la seguretat i salut de les plantilles i la clientela, en l'actual escenari d'emergència sanitària. Certificar que en l'establiment s'han implantat les mesures de prevenció adequades és la millor via per assegurar que no existeixen riscos per a la salut.

Este artículo se publicó originalmente en PAIS VALENCIANO (Servicios CCOO País Valencià) ,

El 21 de juny conclou l'estat d'alarma, però això no significa que la situació d'emergència sanitària hi haja finalitzat. Existeixen indicis per afirmar que la situació es pot tornar potencialment més perillosa a partir del 21 de juny, amb l'obertura generalitzada de les nostres fronteres. Amb aquest context, és imprescindible garantir la seguretat i la salut de les plantilles i la clientela dels establiments hotelers.

CCOO i UGT exigeixen a les empreses el compliment de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (LPRL) pam a pam, que contemplen les reavaluacions de riscos i que estableixen les mesures de protecció a cadascú (biològics, físics, ergonòmics i psicosocials). Per tant, és necessari establir plans de contingència abans que s'inicie l'activitat i s’activen els òrgans paritaris de prevenció. També caldrà l'avaluació dels Serveis de Prevenció Aliens per poder establir aquests plans de contingència.

Els sindicats recorden que les empreses turístiques que compten amb un instrument que pot ajudar a garantir el compliment de la LPRL, com són les ‘Guies per a la reducció del contagi pel coronavirus SARS-COV-2 en el sector turístic’ del MINCOTUR. Han estat elaborades amb una àmplia participació i consens d'administracions autonòmiques i locals, associacions sectorials, patronals i els sindicats CCOO i UGT. Així mateix, han estat consensuades juntament amb l'Associació Espanyola de Serveis de Prevenció Laboral (AESPLA). A més, a aquestes guies se'ls ha donat el rang de “Especificacions UNEIX”.

UGT i CCOO entenen que la millor via per garantir que en un establiment s'han implantat les mesures de prevenció adequades és mitjançant una certificació. La seua obtenció no pot basar-se només amb una avaluació inicial, també cal activar un Comité de Seguretat i Salut en què estiga present la representació legal dels treballadors i de les treballadores, que assegure el compliment de la LPRL i realitze una reavaluació dels llocs de treball, tenint en compte les excepcionals circumstàncies de la crisi sanitària. En aquest sentit, tots dos sindicats entenen que la declaració responsable que han posat en marxa algunes administracions territorials no garanteix la seguretat de l'establiment.

Finalment, s'han de garantir uns processos de desescalada en els quals desafecte a les persones per una activitat creixent i que s’atorguen les garanties higièniques requerides. Per garantir els drets d'informació, consulta i participació de la plantilla que estableix la citada LPRL, la representació legal dels treballadors i de les treballadores s'ha d'anar incorporant al treball, donant prioritat als delegats i a les delegades de prevenció.

Desafecció dels ERTE a Alacant

Per a CCOO i UGT, resulten inacceptables les dades de desafectació dels ERTE que s'estan donant a la província d'Alacant, i això està duent a una economia informal o submergida. Els sindicats insten a les empreses que, de manera imminent, complisquen amb la legislació en matèria de jornada i descansos, desafectant a les persones treballadores amb equitat. Aquelles empreses que pretenguen lucrar-se sobre la base d'un treball sense drets, i sense respecte als enormes esforços realitzats per l'Estat, que han garantit prestacions al conjunt de la població treballadora, estan condemnades al curtterminisme i al fracàs.

De la mateixa manera, els sindicats denuncien aquelles empreses que estan carregant els seus costos en matèria d'higiene a través de taxes complementàries il·legals com la taxa “COVID”, posada en pràctica per alguns establiments.

Així mateix, més enllà del que contemple la pròrroga dels ERTE, les empreses han de convocar a la representació sindical per abordar les desescalades i desafectacions, de manera que es puga garantir que s’hi produïsquen amb normalitat i equitat.