Declaración conxunta dos interlocutores sociais europeos do sector bancario sobre os aspectos laborais da intelixencia artificial
A declaración, entre UNI Europa – a federación sindical europea de traballadores e traballadoras dos servizos, na que participa activamente CCOO Servicios como afiliada - e os empresarios - as patronais bancarias europeas EBF, EACB, ESBG - é a primeira deste tipo nun sector de actividade da UE. Esta Declaración Conxunta sobre os Aspectos Laborais da Intelixencia Artificial é o inicio dun proceso continuo sobre a IA, e tamén a culminación dunha ampla colaboración e diálogo entre as partes interesadas, tendo en conta os retos e oportunidades dinámicas do sector na introdución de procesos e sistemas que utilizan a IA.
"Introducir a IA no lugar de traballo conleva tanto riscos como oportunidades para os empregados de banca. O diálogo social a todos os niveis é vital para garantir que os sistemas de IA se aplican de forma responsable. Recoñecemos o compromiso asumido hoxe polos interlocutores sociais dos bancos europeos a favor do diálogo social, incluída a negociación colectiva, a todos os niveis", declarou Michael Budolfsen, presidente de UNI Europa Finanzas.
Esta declaración baséase no rico historial de declaracións conxuntas asinadas polos interlocutores sociais europeos nos últimos cinco anos, como a Declaración conxunta sobre o teletraballo no sector bancario europeo (2017), a Declaración conxunta sobre o impacto da dixitalización no emprego (2018) e a Declaración conxunta sobre o traballo a distancia e as novas tecnoloxías (2021).
Ademais, baséase nas conclusións dun proxecto desenvolvido ao longo de dous anos, financiado pola Comisión Europea, e dirixido aos interlocutores sociais, "A banca en 2030: Como influirán as tendencias mundiais actuais, e especialmente a Intelixencia Artificial (IA), no futuro do sector bancario europeo e dos seus empregados?"
O auxe da IA presenta tanto retos como oportunidades, como poñen de relevo as conclusións do proxecto "A banca en 2030". A dixitalización acelerada, agravada pola pandemia de COVID-19, impulsou a adopción da IA no sector bancario, remodelando as interaccións cos clientes e os paradigmas operativos para os seus empregados. Recoñecendo o potencial transformador da IA, os interlocutores sociais europeos subliñan a importancia dun compromiso conxunto proactivo e un uso responsable desta tecnoloxía.
A Declaración significa que empresarios e sindicatos deben garantir que:
- Aproveitan as vantaxes da IA mediante o diálogo social, incluída a negociación colectiva, en relación co uso, a aplicación e a supervisión continua da mesma
- As aplicacións que utilizan sistemas de IA deben ser transparentes, xustas e imparciais, e os empregados teñen que asegurarse de que se utilizan en consecuencia de tal maneira.
- Ningún traballador se quedará atrás**: os empresarios deben proporcionar a formación necesaria para adaptarse ás novas tecnoloxías. A declaración pide á UE e aos gobernos nacionais que proporcionen financiamento para a formación necesaria.
- A vixilancia mediante IA para controlar o traballo dos empregados debe ser limitada, transparente e proporcional.
- En relación coa IA e todos os demais aspectos da transformación dixital, os seres humanos manteranse no centro da organización do traballo, respectando plenamente o principio de control humano.
A Declaración remarca que a IA debe respectar os dereitos humanos fundamentais, e promover a non discriminación así como a toma de decisións libre de sesgos.
O diálogo social e a negociación colectiva serán claves en todo o proceso transformador do sector bancario, e destacamos que na Declaración se fai mención expresa á liberdade sindical, que debe ser respectada no contexto da IA.
"Esta Declaración Conxunta é a primeira que establece normas mutuamente acordadas sobre IA que fixan límites claros e proteccións para os traballadores de todo o sector bancario europeo. A declaración é un bo comezo e agora temos que facer un esforzo conxunto para garantir a súa aplicación xeneralizada", dixo Elke Maes, Vicepresidenta de Finanzas de UNI Europa.
Os interlocutores sociais europeos levarán a cabo unha avaliación completa desta Declaración Conxunta cara ao final do seu Programa de Traballo 2025-2026.
Para concluír, os interlocutores sociais europeos reafirman o seu compromiso de fomentar un enfoque colaborativo e integrador para aproveitar o potencial da IA, salvagardando ao mesmo tempo os intereses de todas as partes interesadas do sector bancario europeo.
Ligazón ao informe “A banca en 2030”. Dispoñible soamente en inglés.
- Ver e descargar (pdf) DECLARACIÓN CONJUNTA SOBRE LOS ASPECTOS LABORALES DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL REALIZADA POR LOS AGENTES SOCIALES EUROPEOS EN EL SECTOR BANCARIO (Tradución non oficial realizada pola secretaría de acción sindical internacional de CCOO Servicios).
- JOINT DECLARATION ON EMPLOYMENT ASPECTS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE BY THE EUROPEAN SOCIAL PARTNERS IN THE BANKING SECTOR
OPA hostil BBVA-Sabadell: Reclamamos medidas antimonopolio a reguladores e supervisores, ademais de garantÃas laborais
Ante o lanzamento de OPA hostil de BBVA sobre o Sabadell, que xera aínda maiores incertezas que o escenario de fusión, CCOO expresamos a nosa profunda preocupación e requirimos a supervisores e reguladores que pasen das palabras aos feitos con medidas "anti-trust" ante unha posible nova onda de concentración do sector. Desde CCOO, ademais, reiteramos a nosa esixencia de plenas garantías laborais e de emprego para o persoal de ambos os bancos. Ler máis
CCOO defenderemos o mantemento do emprego nunha posible fusión BBVA-Sabadell
O responsable do sector Financeiro de CCOO-Servizos, Jorge Villarino, coida que esta hipotética fusión é diferente doutras dos últimos quince anos, vinculadas á crise económica do 2008 ou ao impacto da pandemia.
«Estamos a falar dunha operación que se presenta cunha prima de adquisición. Aquí non se trata da adquisición dunha entidade por un euro, como pasou no pasado, senón dunha prima sobre o valor da acción dun 30 % que está a ofrecer a entidade que adquire», salienta o sindicalista.
Se seguir adiante este proceso, vixiaremos «moi de preto» para que a unión entre as entidades non sexa traumática en termos de emprego. Para iso está Comisións Obreiras, sindicato maioritario no Sabadell e cunha posición moi relevante no BBVA.
Tamén subliñamos a necesidade de dar unha «saída xusta» á negociación do convenio colectivo, «acorde cos excelentes resultados do sector», que será a base sobre a que se teña que producir a homologación de condicións de traballo tras unha posible fusión.
Novas concentracións en Abanca: Esiximos mellores horarios, retribucións xustas e un bo clima laboral
Hoxe, 26 de abril, delegados sindicais de CCOO, UGT e SIB reunímonos de novo fronte ás sedes de Abanca en A Coruña e Madrid. O noso obxectivo: reclamar melloras nas condicións laborais, incluíndo horarios máis flexíbles e unha maior capacidade para conciliar a súa vida persoal e profesional, así como un clima laboral máis saudable, actualmente marcado pola crispación.
¿Por que estas demandas? As razóns son evidentes: Abanca non está a demostrar responsabilidade social cara á súa plantilla. Desde que a entidade foi adquirida hai unha década, tras ser rescatada polo FROB e renomeada como ABANCA, as persoas traballadoras foron fundamentais para garantir a súa viabilidade.
Durante este período, o persoal realizou sacrificios significativos en termos de salarios e horarios laborais para contribuír ao éxito do negocio. Porén, agora, cun entorno económico máis favorable, onde ABANCA rexistra beneficios exponencialmente crecentes ano tras ano, os propietarios non mostran disposición a retribuír eses sacrificios.
Esta falta de reciprocidade por parte da dirección de ABANCA xenera serias cuestións éticas. O cadro de persoal séntese explotado e polo tanto demanda traballar en condicións saudables e recuperar os dereitos que cederon en beneficio da entidade, que hoxe se sitúa entre as máis ricas do país.
Mentres ABANCA continúe priorizando o crecemento dos seus beneficios sen atender ás necesidades do seu persoal, a presión sobre o persoal seguirá sendo insostible. É fundamental que a empresa recoñeza e valore o esforzo de quen a respaldarou en momentos difíciles, garantindo así un ambiente laboral xusto e equitativo para todos.
Mobilizacións en Abanca: Por un mellor horario, retribución e clima laboral
Ante o imobilismo da dirección de Abanca na Mesa de Negociación, e perante a falta de avances, é o momento das mobilizacións.
Expuxemos diversas propostas encamiñadas a mellorar:
• O horario de todo o persoal. A empresa non está disposta a mellorar o horario se a cambio non se aumenta considerablemente o número de persoas con horario dispoñible para a empresa,sen ofrecer compensación salarial adecuada.
• Salario e beneficios sociais. A empresa argumenta que xa aplicou un incremento salarial, que se vincula ao acordado no convenio colectivo, e que non está disposta a discutir unha maior compensación. A incerteza reina sobre a retribución variable, suxeita á decisión empresarial.
• Clima laboral. Négase a abordar a mellora do ambiente laboral. Non entende que a baixa produtividade que alegan se pode mellorar con cambios na forma de traballar e de dirixir ás persoas, está demostrado que sacar o látigo e diminuír o número de plantilla nin dá resultado nin mantén san ao persoal. É hora de cambiar as cousas.
Hoxe venres, 19 de abril, as delegadas e os delegados das seccións sindicais de CCOO, UGT, e SIB-sf de ABANCA concentrámonos ás portas de Rúa Nova en A Coruña e de Recoletos en Madrid. Convidamos ao resto de sindicatos con representación no banco para que se unan a estas mobilizacións.