Archivado en Noticias, Empleo, Socio Economico

Les ocupacions que es reactiven a l'estiu: cambrers, dependents i monitors de campaments (Notícies economia rtve)

• Amb 2,75 milions d'afiliats a la Seguretat Social, el sector turístic supera ja al maig les dades de juliol de l'any passat
  • El comerç augmenta les plantilles en botiga i, cada vegada més, en magatzem i repartiment per les compres online

Este artículo se publicó originalmente en PAIS VALENCIANO (Servicios CCOO País Valencià) ,

rtve noticias

04.07.2023 | 07:18 horas
Por SOFÍA SOLER

• Alejandro García és estudiant universitari, però aquest estiu treballarà en un bar de platja en los Caños de Meca, Cadis. "Com la majoria dels joves de la meua zona, ens dediquem a l'hostaleria per a traure'ns alguns diners", conta a Rtve.es aquest xic de 22 anys, que se suma a les xifres d'ocupació estacional que caracteritza des de fa dècades el mercat laboral espanyol.
  • És temporada alta i el sector turístic preveu superar enguany les xifres de 2019 en reserves, mentre en ocupació ja ha batut rècords: al maig es va arribar als 2,75 milions d’afiliats a la Seguretat Social, segons Turespaña, uns 50.000 més que al juliol de l’any passat i una xifra que suposa el 13,3 % del total dels afiliats del conjunt de sectors de l'economia espanyola.
  • "Les categories de cambrers de sala, barra i ajudants de cuina són les que més ens demanen en el sector d'hostaleria per a la campanya estiuenca, principalment, en les zones turístiques", concreta Julia Carpio, directora de Serveis d'Adecco Staffing, que recorda que supermercats i grans superfícies de la costa també "incrementen moltíssim la venda" i s'han d'assortir de personal: caixers, reposadors, repartidors…
  • Però no sols del sol i platja viu l'economia. El període de rebaixes aviva les contractacions de treballadors en comerç i, cada vegada més, en logística per a gestionar els enviaments. Carpio relata que el ritme també va minorar per a aquest sector durant la pandèmia de COVID-19, però l'afluència a les botigues ha tornat l’any 2023 i, amb aquesta, les ofertes d'ocupació.
  • La fotografia del treball estiuenc es completa, entre altres, amb les activitats relacionades amb l'oci i el temps lliure, com ara monitors de campament, socorristes o serveis de neteja, que la legislació obliga a reconéixer com a ‘fixos discontinus’ si la relació laboral es repeteix any rere any.

Temporada alta en hostaleria

• "Hi ha molta gent que té contracte fix discontinu que ja sap l'època de l'any i l'empresa per a la qual ha de treballar", refereix Marcos Gutiérrez, secretari institucional i de Comunicació de l'Executiva Federal de Serveis de CCOO. Aquest escenari és el que trobem, per exemple, a les Illes Balears, on els empresaris de restauració van avançar la recerca de plantilles a Setmana Santa per tractar de minimitzar els problemes per a trobar treballadors, segons relata el president de la patronal mallorquina, Alfonso Robledo Planet.
  • "L'any passat ja va ocórrer i ens va enxampar de sorpresa", comenta sobre la falta de cambrers. Per això, enguany es van completar les plantilles a l'abril sota la fórmula de fixos discontinus, després van passar unes setmanes amb part dels contractes inactius i, al juny, els han tornats a activar per a la temporada alta, que confien que puga allargar-se fins a octubre o novembre. "Si el temps ens acompanya", postil·la Robledo.
  • Amb tot, en hostaleria continua havent-hi una quota d'ocupació temporal intensiva, treballadors que aprofiten l'arribada de turistes per realitzar "molt d'esforç durant tres, quatre o cinc mesos a l'estiu i tindre una base econòmica en la resta de l'any", segons assenyala Omar Francisco Rodríguez Cabrera, secretari sectorial federal d'Hostaleria i Turisme en UGT.
  • Però tant Gutiérrez (CCOO) com Robledo (Restauració Mallorca) consideren que és una modalitat en declivi, en part, per la dificultat de trobar habitatge assequible en les zones més turístiques. "Abans no era estrany que el mateix treballador començava a treballar en santfermins, després s'anava a la costa i acabava a Canàries", assegura el sindicalista.
  • D'acord amb les seues dades, el personal fix dels serveis que pivoten al voltant del sector turístic (agències de viatge, recepcionistes d'hotel, etc.) s'ha incrementat en unes 6.000 persones en cadascun dels col·lectius, no així en la categoria de cambrers, on CCOO assegura que s'han destruït 32.000 ocupacions des de 2019. "Més turistes amb menys treballadors fa que s'hagen incrementat les càrregues de treball", lamenta Gutiérrez, encara que el sector hostaler confia que aquest siga l'any de la recuperació.

• “Ja ningú vol ser cambrer": la falta de personal en hostaleria agita el debat per les seues condicions laborals
    SOFÍA SOLER

Les rebaixes estimulen els contractes en comerç