El proper 14 de desembre CCOO iniciarà una acció reivindicativa davant diverses zones comercials de Catalunya

CCOO demana a les empreses, a la Inspecció de Treball i a la clientela que respecti les condicions de treball del comerç davant les properes campanyes

Davant l'increment de la contractació en el sector del comerç per fer front a l'augment de vendes a Nadal i rebaixes, CCOO fa una crida al consum responsable i combatre la precarietat de les condicions contractuals i laborals. CCOO exigeix a les empreses i a la Inspecció del Treball que garanteixin les condicions de treball i el dret a la conciliació personal i laboral de les plantilles del sector. Alhora CCOO fa una crida a la ciutadania per un consum responsable dintre dels horaris comercials perquè les persones treballadores puguin conciliar.

Les dades estadístiques d'ocupació a Catalunya del sector del comerç segons l'EPA, tancades en el 3r trimestre del 2017 es desprèn:

- El sector del Comerç a Catalunya compte amb 119.030 empreses, majoritàriament petits comerços de menys de 9 treballadors (92%).

- El sector del comerç compta amb una ocupació del 15 % del total a Catalunya. El sector dóna ocupació a 444.335 persones a Catalunya, de les quals 380.508 estan assalariades. Del total de persones treballadores el 65 % són dones. D'aquestes persones assalariades, el 21 % correspon a contractes temporals i el 15 % són a temps parcial.

- Per aquestes dates s?arriba a un increment entre el 25 % i 3 0% de contractes temporals, en la seva majoria per a 15 o 20 hores setmanals.

D'aquestes dades estadístiques CCOO treu les següents conclusions:

- Estem davant una realitat laboral de molta rotació de personal i precarietat laboral. La majoria de contractes són de menys de 1 mes i molts a temps parcial, afectant majoritàriament a dones.

- Estem davant una majoria de persones treballadores que no tenen representació sindical, dons son establiments de menys de 9 treballadores, i la llei no contempla aquest dret per aquests tipus de centres de treball.

- Ens trobem sovint amb frau en la contractació fruit de la precarietat clonificada del mercat laboral: els contractes no corresponen a les categories professionals, la jornada no s?ajusta a la marcada en el contracte, la disponibilitat horària és discrecional de l?empresari.

En aquests mesos en que s?intensifica la contractació temporal per l'augment del consum, CCOO fa una crida:

1.       A les empreses que respectin les condicions laborals, fixades en el conveni col·lectiu, de totes les persones contractades i apliquin les mesures necessàries de prevenció de riscos laborals.

2.       CCOO ha demanat a les empreses que després de vint-i-quatre dies d?obertura continuada dels establiments comercials, el darrer diumenge que es pot obrir, el 24 de desembre es tanqui a les 18 hores.

3.       A la Inspecció de Treball que garanteixi el compliment normatiu de les condicions laborals i lluiti contra el frau en la contractació.

4.       A tota la ciutadania responsabilitat en el consum i hàbits de compra, concretament que respectin l'horari de tancament al públic a tot el comerç de les 21 hores, entrant amb temps suficient i no a darrera hora, per tal de poder ser atesos en les millors condicions i alhora facilitar el dret a la conciliació de les persones treballadores.

5.       A totes les treballadores i treballadors,  recordem que tenen les condicions laborals fixades a partir dels convenis col·lectius, tinguin o no representació laboral. CCOO estem a disposició de totes elles.

CCOO Serveis Catalunya

En aquestes setmanes que es fa més visible MÉS QUE MAI  aquestes realitats CCOO realitzarà el proper dijous 14 de desembre de 12 a 13 hores una acció reivindicativa davant les següents zones comercials:

Barcelona, Avinguda del Portal de l'Àngel
Salt (Girona), Centre comercial Espai Gironès
Lleida, Carrer Major i Carrer Sant Antoni. eix comercial.

>> Gràcies per comparar abans de les 21 hores -pdf català i castellà-