CCOO Federaci贸n Servicios

Logo 1

Preserva't per evitar riscos personals i professionals

Preserva't per evitar riscos personals i professionals


D聮un temps en莽脿 us venim avisant del canvi de tarann脿 que s聮est脿 produint en la gesti贸 dels Recursos Humans a Caixa Tarragona. Ens estem convertint en una empresa m茅s deshumanitzada.

Aquesta situaci贸 t茅 una conseq眉猫ncia directa en els acomiadaments produ茂ts en els 煤ltims temps, que s聮han fet de manera totalment arbitr脿ria i sense respectar la legislaci贸 laboral vigent,

 que obliga a l聮empresa a obrir un expedient disciplinari, i s聮han fet de la manera m茅s absolutista i d猫spota que coneixem, iniciant, com d猫iem en el passat comunicat del dia 28 de maig, una 聯Campanya d聮Acomiadaments Sumar铆ssims聰, recorrent a la simple f贸rmula 聯d聮acomiadament improcedent: 45 dies per anytreballat i al carrer聰, sense pr猫via obertura de cap expedient disciplinari.

Des d聮aquest comunicat, us volem insistir que compliu escrupolosament amb la normativa establerta. Si aquesta normativa ens impedeix fer negoci i complir els objectius comercials, ha de ser la Caixa la que prengui la decisi贸 de modificar la normativa, o perdre negoci. No assumiu una responsabilitat que no us correspon.

Per part nostra, demanem a la Direcci贸 que revisi tota la normativa vigent a Caixa Tarragona i l聮adapti a la realitat del nostre negoci. Cada cop hi ha m茅s oficines amb nom茅s dos empleats, i tamb茅 amb un sol empleat; ja no som administratius sin贸 gestors, hem de sortir al carrer i vendre, hem de fer di脿riament el PAC, hem de ser proactius, hem de con猫ixer tots els productes, cada cop m茅s variats... Per貌 la normativa de la Caixa continua sent la mateixa, vetusta, arcaica i burocr脿tica; ella no s聮adapta. Aix貌 no es pot mantenir d聮aquesta manera.

Alguns temes a tenir en compte per la seva especial incid猫ncia en l'aplicaci贸 de la pol铆tica disciplin脿ria: (us recomanem que imprimiu aquest comunicat per la seva extensi贸 i perqu猫 el tingueu sempre a m脿 com a recordatori)

L'inici de l'expedient sancionador t茅 b脿sicament un doble origen:
1.  La queixa del client a trav茅s de la B煤stia de Servei d聮Atenci贸 al Client, trucades telef貌niques, etc. (all貌 que en podr铆em dir 聯den煤ncies聰), que provoca la investigaci贸 dels fets. Sovint hi ha una excessiva predisposici贸 a congraciar-se amb el client, cosa que d贸na lloc a situacions injustes.
2.  La detecci贸 de la incid猫ncia a trav茅s d'una auditoria presencial o a dist脿ncia. De vegades aquesta auditoria 茅s indu茂da i/o dirigida pel responsable territorial.

Imputaci贸 de fets

1. Imputaci贸 a l'empleat. El fet que una operaci贸 es processi des d'un terminal comporta, d聮entrada, que tu ets el responsable. No serveixen les autoritzacions verbals ni dir que es tracta d'una q眉esti贸 d'煤s i costum. No cedeixis el teu password a ning煤.

Per evitar confusions sobre l聮autoria de les operacions bloqueja el teu terminal cada vegada que t'absentis del teu lloc de treball (esmorzar, accions comercials, etc.) i no permetis que altres empleats hi operin.

2. Normativa. Cal complir escrupolosament la normativa establerta a la Caixa. La consecuci贸 dels reptes no justifica en cap cas l聮incompliment de la normativa. No emprenguis iniciatives audaces, fora del normal, atrevides. Val m茅s perdre un client que perdre el lloc de treball.

La normativa d'empresa no 茅s modificable ni interpretable per a nosaltres ni per als nostres caps. Nom茅s una normativa posterior pot derogar-la. Per tant, les interpretacions sui generis no s贸n cap excusa per al seu incompliment. Per aix貌 tu ser脿s el responsable 煤nic d'haver-la vulnerat si no pots provar que has actuat per instruccions del teu superior. Ets tu qui es mulla, no ell. Si alg煤 茅s tan temerari que et fa canviar la teva actuaci贸 contradient la normativa, demana-li que ho faci per escrit.

3. Nivell d'autoritzaci贸. Recorda que hi ha operacions que no t'estan permeses per m茅s que el teu nivell d'autoritzaci贸 possibiliti, a la pr脿ctica, que les facis (condonaci贸 de comissions pr貌pies, etc.).

4. Errades administratives. Sovint l'inter猫s que es t茅 d聮ocultar mers errors administratius ha donat lloc a resultats deplorables, molt pitjors dels ocasionats per la no ocultaci贸 del fet.

Casu铆stica d'actuacions que poden ocasionar problemes de faltes i sancions 

Si analitzem els acomiadaments disciplinaris que 煤ltimament estan prodigant a la nostra Caixa i els expedients sancionadors dels 煤ltims temps, veiem que els problemes sorgeixen una vegada i una altra per causes similars. Per aix貌, sense pretendre fer una llista exhaustiva de temes en qu猫 茅s possible que tinguem problemes, i obviant situacions clares com a apropiacions indegudes, n聮enumeren unes quantes:

L聮empleat com a client

La figura de l'empleat situat a un costat i a l'altre del taulell actuant al mateix temps com a client i com a representant de l'empresa ha d'evitar-se. Si actuem com a clients ha d'atendre'ns un altre empleat. Al marge que hi hagi el costum generalitzat d'actuar d'una altra manera, qualsevol incid猫ncia en aquesta pr脿ctica operativa ser脿 sospitosa d'una actuaci贸 en qu猫, beneficiant-nos de la nostra condici贸 d聮empleat, han primat els nostres interessos per damunt dels de l'empresa.

La condici贸 d'empleat no suposa que a les nostres relacions com a clients de Caixa Tarragona puguem, de manera unilateral i al marge de les condicions m茅s beneficioses pactades col聲lectivament, obtenir avantatges complementaris.

Les actuacions que, quan utilitzem irregularment la condici贸 d'empleat, suposin aconseguir un benefici econ貌mic propi s贸n les que impliquen una sanci贸 m茅s greu, tant si signifiquen apropiaci贸 indirecta de diners o b茅ns, com si suposen manipulacions per aconseguir sobrepassar el l铆mit d'endeutament previst a la Normativa. En el sup貌sit d'endeutament excessiu, no s'han de cometre irregularitats. Posa't en contacte amb el teu sindicat per plantejar davant la direcci贸 f贸rmules excepcionals de finan莽ament.

Hem d'evitar especialment:

  • Obrir contractes d'operacions d'actiu o passiu al nostre favor o de familiars propers. Encara que tinguis facultats, qualsevol operaci贸 amb un familiar sotmet-la a l'autoritzaci贸 d'un superior.
  • Variar els l铆mits de les nostres targetes.
  • Condonar-nos les comissions que s贸n a c脿rrec de l'empleat.
  • Operar amb dip貌sits de familiars en qu猫 no hi figurem com a titulars (c貌njuge, germans, pares, fills grans, etc.) S贸n freq眉ents els problemes sorgits arran de l'actuaci贸 en representaci贸, no documentada, d'un familiar o persona propera. Desavinences sobrevingudes fan que l'empleat quedi exposat a no poder provar que la seva operaci贸 estava justificada.
  • Emprar el capital procedent de cr猫dits per a finalitats diferents de les declarades.
  • Disposar anticipadament d'efectes ingressats per l'empleat en el seu compte sense la corresponent autoritzaci贸.
  • Deixar rebuts, xecs i reintegraments pendents de carregar.
  • Excedir-te del l铆mit autoritzat de descobert.

L'empleat en les seves relacions amb la Caixa

Hem de ser especialment curosos en aquests temes:

  • No hem de conc贸rrer amb l'activitat de la Caixa, encara que sigui una empresa familiar. Hem de sol聲licitar autoritzaci贸 escrita per treballar en empreses de clients o prove茂dors.
  • No hem de signar cap document en representaci贸 de Caixa Tarragona si no disposem de poders notarials.
  • No hem d聮ocultar operacions que han de ser comptabilitzades com a menyscaptes administratius a fi d'ocultar errades.
  • 脷s en benefici propi d'eines de treball (fax, m貌bil, etc.).
  • Condonar comissions o comptabilitzar petites difer猫ncies de caixa a c脿rrec de l'empleat per ocultar errors. Alterar l'arqueig amb aquesta finalitat.
  • No es pot fer servir el password d'un altre empleat. Determinades operacions no s贸n delegables (per exemple, operacions de risc). Recorda que les autoritzacions verbals se les emporta el vent. Les extralimitacions del teu nivell de compet猫ncia han de ser autoritzades per escrit pel teu superior.
  • Arrendar immobles finan莽ats amb pr茅stec d'empleat (primer habitatge).
  • Treballar en altres activitats estant de baixa per incapacitat temporal.
  • Realitzar gestions personals durant l聮horari de treball.
  • Facturaci贸 de despeses. Hem de facturar totes les despeses que s'hagin generat per la nostra comesa com a empleats, sempre amb els comprovants pertinents i amb la conseg眉ent autoritzaci贸 del superior jer脿rquic. No has de facturar despeses d'un altre empleat, cadasc煤 ha de facturar les seves pr貌pies despeses, i desglossar factures comunes.

L'empleat en les seves relacions amb els clients

S'ha de prestar especial atenci贸:

  • No hem de tenir tracte de favor amb clients (particulars o empreses) si existeix una vinculaci贸 personal o familiar. En tot cas, cal l'autoritzaci贸 del nivell superior.
  • No hem de fer consultes injustificades de les bases de dades de l'empresa. Si aquestes consultes s贸n fetes en benefici propi o en perjudici del client, si s贸n detectades, suposen, a la pr脿ctica, l'acomiadament.
  • Hem de mantenir el secret professional en temes que afectin a clients o relatius a dades financeres o t猫cniques de la Caixa d'煤s intern a les quals tens acc茅s. No podem facilitar dades sobre clients a persones alienes a la Caixa. Ens hem d聮assegurar que les informacions sobre clients es faciliten al mateix client o a persones degudament autoritzades per escrit.
  • Operacions aportades per comissionistes. Es donen situacions en qu猫 es presenta a l'oficina un individu que s'ofereix a portar operacions d'actiu. Sovint es tracta d'una actuaci贸 duta a terme amb elevades comissions que han de pagar els prestataris. No servir脿 de res al聲legar que desconeix铆em l'exist猫ncia d'un pacte entre tercers.
  • Fingir ingressos transitoris de clients a fi de poder sobrepassar un nivell d'autoritzaci贸.
  • Fer pr茅stecs del patrimoni de l'empleat a clients.
  • Excedir-se dels l铆mits establerts en concedir targetes o operacions d'actiu. Atenci贸 amb les acumulacions de risc.
  • Fraccionar l'import de les operacions per poder-les aprovar sense traslladar-les a un nivell superior.
  • Finan莽ar clients mitjan莽ant targetes de les quals es fan disposicions d'efectiu a cr猫dit i sense lliurar-ne la targeta (si posteriorment a aquesta operaci贸 es generen impagats, estarem en fals).
  • Atendre reintegraments sense aplicar el condicionant establert per la normativa.
  • Permetre que clients operin amb llibretes de les quals no s贸n titulars (pares, germans, etc.).
  • Desar efectes de clients per cercar regularment el moment en qu猫 hi haur脿 saldo per carregar-los (茅s una actitud que comporta prendre part per un client en perjudici d'un altre, vulnerant a m茅s a m茅s la normativa pel que fa a la manera d'operar amb els efectes en gesti贸 de cobrament).
  • Permetre una operat貌ria d聮ingressos i transfer猫ncies de grans quantitats i que sospitem que no es corresponen amb l'activitat declarada dels clients que les fan (operacions que presumiblement corresponen a blanqueig de diners).
  • En cap cas facis operacions en comptes de familiars dels quals no siguis titular.
  • No has d'acceptar comissions o compensacions, directament o indirectament, de clients o prove茂dors, ni rebre obsequis, excepte de poc valor i que signifiquin nom茅s un gest d'atenci贸 personal.
  • Atenci贸 amb els moviments d聮efectiu no raonables amb l聮activitat de l聮empresa/client sense justificaci贸 (blanqueig de diners). Hem de recordar que l聮empleat pot inc贸rrer en responsabilitat penal personal, a banda de la que correspongui a la Caixa.
  • Sorgeixen amb relativa freq眉猫ncia problemes pel coneixement que t茅 el responsable de l'oficina d'ingressos no declarats de clients i de l'estimaci贸 dels mateixos com a element a valorar a l'hora d'estimar la capacitat credit铆cia dels mateixos. Aquests ingressos no s贸n cap tipus de garantia d'una operaci贸 d'actiu (no s贸n embargables) i per tant si b茅 poden donar una idea d'unes majors possibilitats econ貌miques no serviran per a justificar la concessi贸 de l'operaci贸. La teva actuaci贸 pot ser interpretada com que anteposes els interessos del client, o els teus (promoci贸), als de la Caixa.
  • En la mateixa l铆nia, en l'afany per concedir operacions d'actiu, no has de buscar escletxes en la normativa que facilita la Caixa.

MOLT IMPORTANT

En cas d聮auditoria, si a l聮acta o verbalment se sol聲licita cap aclariment, limita聮t a respondre les q眉estions t猫cniques plantejades, sense afegir-hi res m茅s, ni fer apreciacions de caire familiar. En el cas que l聮auditor/a, en el transcurs o b茅 al final de l聮auditoria, demani explicacions per escrit, no s聮ha de fer mai immediatament. Pren-t聮ho amb calma (un dia per exemple) per pensar b茅 el redactat (qualsevol escrit es pot utilitzar com a prova autoinculpat貌ria en un expedient disciplinari). En tot cas l聮assessorament i la supervisi贸 del teu sindicat 茅s important. Has de guardar una c貌pia de l聮escrit.

Finalment, davant el m茅s m铆nim indici de ser objecte d聮aplicaci贸 d聮una pol铆tica disciplin脿ria, parla amb el Sindicat, parla amb CCOO.

Per prescripci贸 legal, quan s聮obre un expedient a un afiliat, la Direcci贸 ha de remetre l聮expedient explicatiu dels fets imputats al Sindicat, i t茅 dret tant l聮empleat com el seu sindicat a presentar les al聲legacions corresponents. Durant el tr脿mit de l聮expedient estar脿 present un representat sindical, i disposar脿s de l聮assessorament legal necessari.

CCOO disposem dels nostres propis serveis jur铆dics, cosa que no passa a d聮altres sindicats, que han de subcontractar-los cada vegada.


Tarragona, a 26 de juny de 2008

Veure en PDF