Jornada virtual - 26 d´octubre a Barcelona

Els teus drets, la millor medicina - Campanya de CCOO sobre els riscos laborals de les cambreres de pisos

Jornada Cambreres de pisos - hostaleria - CCOO salut laboral automedicar-se  drets medicina - Encuentro camareras de piso hostelería CCOO salud labora

En el marc d'aquesta campanya de CCOO confederal i la Federació de Serveis, hem celebrat el 26 doctubre una trobada virtual amb cambreres de pisos, delegades de personal i de prevenció de riscos laborals de Catalunya, on s'ha presentat la Guia de Salud Laboral Camareras de Piso per analitzar i debatre l'ús de fàrmacs, hipnosedants i altres drogues; els seus efectes sobre la salut; les contingències comunes i professionals, així com el relacionat amb l'acció preventiva des de la representació de les treballadores i treballadors.

En la trobada organitzada per la secretaria confederal de Salut Laboral i la Federación de Servicios de CCOO "Els teus drets, la millor medicina", sobre les condicions laborals de les cambreres de pisos i l'elevat ús de fàrmacs a què es veuen obligades aquestes treballadores per suportar el ritme de treball, s'ha pogut constatar que en la reincorporació als centres de treball després de l'aturada de la COVID-19, s'ha produït un augment exponencial de les càrregues de treball de la ja de per si saturada rutina de treball de les plantilles. Especialment es veu clar en el departament de Pisos (Cambreres i Auxiliars); les Cambreres han vist com se sumen minuts i hores a la procedimental de neteja i higienització de zones comunes i habitacions. Només l'aplicació de la GUIA ICTE, suposa seguir un itinerari que, per mantenir la higiene, incrementa la càrrega de treball en un 20 %. Aquests sobreesforços que no han estat avaluats d'acord amb els articles 15 i 16 de la Llei 31/1995, repercuteixen directament en un empitjorament de les condicions laborals, i de salut i a un augment de l'ús d'analgèsics per "AGUANTAR EL DIA".

CCOO reclama a la patronal que avaluï els riscos que ha suposat el compliments de les mesures per fer front a la pandèmia i poder aplicar les mesures preventives oportunes. Es reivindica que es realitzin estudis rigorosos de temps en el repartiment d'habitacions assignades, tenint en compte que el prioritari és la salut de les treballadores, la formació necessària i el tenir en compte sempre les indicacions dels serveis de prevenció.

CCOO requereix al Govern a convocar quan més aviat possible la "Taula Tripartita per una Ocupació de Qualitat a l'Hostaleria", constituïda en l'anterior legislatura, per avaluar aquests riscos i poder aplicar les mesures preventives oportunes. Es reivindica que es realitzin estudis rigorosos de temps en el repartiment d'habitacions assignades, tenint en compte la salut de les treballadores, la formació necessària i comptant amb els serveis de prevenció.

CCOO exigeix ??així mateix al Govern que es modifiquin quan més aviat possible aspectes de la reforma laboral com la prevalença del conveni sectorial per sobre dels convenis d'empresa, o l'article 41.1 de l'Estatut dels Treballadors perquè les categories troncals o principals pròpies de l'activitat hotelera (com el personal de pisos, cuina i restauració, recepció i administració) no puguin ser externalitzades. També ha d'abordar un procediment que permeti establir coeficients reductors per anticipar l'edat de jubilació de les cambreres de pis, sense pèrdua quantitativa en la seva pensió, així com l'estudi de les malalties professionals relacionades amb les malalties dorsals o altres no contemplades en l'actualitat.

CCOO segueix demandant la realització d'inspeccions de treball que treguin a la llum les condicions laborals reals de les cambreres de pisos. S'ha d'insistir en el desenvolupament d'una acció preventiva en les empreses orientada als riscos laborals identificats, incloent la política de compres (llits mòbils i elevables, material ergonòmic, productes d'ús per a la neteja no tòxics); en què l'organització de la feina compti amb la participació de les treballadores, i que es millori i incrementi la formació i informació i la vigilància de la salut, amb reconeixements mèdics específics.

CCOO Serveis

22/10/2020