Archivado en Comunicats, Salari

L´altra cara de la fusió: les persones

21 12 04 Els empleats i les empleades expliquen què senten i viuen aquests primers dies després de la integració. (PDF:Cat. / Cast.)

Este artículo se publicó originalmente en Banco Sabadell (CCOO Grupo Banco Sabadell) ,

L’altra cara de la fusió: les persones

La valoració positiva que el mercat i els alts directius d’aquesta entitat fan d’aquesta “reeixida i ràpida” fusió no té en compte les persones que la fan possible. Són danys col·laterals perfectament assumibles per l’organització. No obstant això, creiem que hauria de preocupar seriosament als dirigents d’aquesta empresa l’esgotament de la plantilla. Difícilment un col·lectiu de persones cansades i insatisfetes podrà portar a terme l’anunciat i ambiciós nou pla triennal de negoci que, entre d’altres objectius, pretén una reducció important de la ratio d’eficiència, la qual cosa implica més retallades que afectaran a la qualitat de la vida laboral personal de la plantilla.

És molt difícil publicar un escrit que resumeixi breument com és el procés de fusió Sabadell/Atlántico. Tanmateix, pensem que la millor manera de compartir la situació que viuen actualment les persones que treballen en el Grup Sabadell és publicar alguns dels escrits que la plantilla ens envia. Ho farem amb el permís dels autors i les autores i de manera anònima perquè moltes persones d’aquesta empresa tenen por dels seus gestors - per alguna cosa serà -. Tal vegada així en Josep Oliu, Juan María Nin, Juan Cruz Alcalde i la resta dels membres del Comitè Executiu entenguin per què insistim en que rebaixin la pressió laboral i compensin la plantilla amb una part dels beneficis obtinguts en aquests últims anys. Aprofitem per dir-vos que el mes d’octubre ens vam dirigir als directius abans esmentats reclamant novament una compensació extra per a tota la plantilla. La seva resposta la podeu trobar al nostre web, apartat d’acció sindical/retribució salarial. (vegeu text)Tot seguit reproduïm dos escrits que ens han enviat un treballador i una treballadora des de diferents àmbits territorials. Un és llarg i l’altre breu, però tots dos reflecteixen com es sent la plantilla. La nostra intenció és, si ens ho permeteu, seguir publicant els vostres escrits, per això us animem a que ens feu arribar la vostra experiència sobre la situació que vivim en el Grup Banc Sabadell.

Escrit rebut des de la Comunitat de Madrid:“Han passat 11 dies laborals des de la fusió de les oficines de Banc Sabadell amb Banco Atlántico i encara no s’ha publicat res a la pàgina web d’aquesta Secció Sindical ni s’ha rebut a les oficines cap comunicat sobre l’esdeveniment catastròfic que ens ha tocat viure a les oficines fusionades des del dia 7 i des d’unes quantes setmanes abans de tancar-les.

Sóc administratiu d’una de les oficines de Banc Sabadell que s’ha fusionat amb una altra de Banco Atlántico.

Ens hem traslladat a la de l’Atlántico, amb tot el què això ha comportat des d’unes quantes setmanes abans del dia “D”. Si hagués de dir una per una les tasques que hem hagut de fer la llista seria interminable, a més a més de continuar fent la feina diària d’atenció al públic fins al dissabte dia 4.

El caos que ens hem trobat a l’oficina receptora de la fusió ha sigut monumental. Tot el que traslladàvem era en caixes i ho havíem de col·locar novament a l’oficina nova, tal com estava a l’oficina d’origen. A més a més, havíem de continuar amb la tasca diària d’atenció al públic, el doble o el triple de clients i de trucades telefòniques! Tot s’agreuja per haver d’ajudar als nostres companys de Banco Atlántico a fer la seva tasca diària (ajuda que donem gratament perquè també sabem de sobres què significa aquesta situació) perquè, tot i haver fet els cursos de SIBIS, els que hem patit més canvis informàtics perquè venim de Banco Natwest ho sabem molt bé, no es pot comparar amb treballar en “real” i amb els clients al davant.

Entre els incidents que s’han produït, molts només els conec de sentir-los comentar per part dels apoderats de l’oficina i, per tant, no els puc descriure, però fan referència a qüestions comptables i al canvi de productes. Explico, doncs, els incidents que m’han tocat de prop, els clients descontents, la càrrega de treball afegida a la feina diària, l’estrès durant tota la jornada de treball i fora d’ella (perquè la majoria, per no dir tots, ens hem portat els problemes de feina a casa).

 Canvi de llibretes, hem d’explicar que els moviments que no surten a la llibreta de Banco Atlántico tampoc sortiran a la nova de SabadellAtlántico i hem de lliurar-los un extracte per tal que vegin els moviments que falten.

 Recollida dels DNI i signatures per a la seva digitalització, que en teoria ja s’havien recollit per part dels companys de Banco Atlántico, però que ara no serveixen per tenir el compte antic.

 Lliurament de BsOnline nous, targeta i contracte, perquè la numeració de les targetes enviades a l’oficina no coincideix amb la numeració que hi ha al contracte pendent de signar pels clients.

 Petició de targetes de dèbit noves perquè, curiosament, als clients de Banco Atlántico els han deixat amb una targeta, que és tant de dèbit com de crèdit, amb la qual només poden disposar en el caixer a crèdit.

 Lliurament de talonaris als clients de Banco Atlántico i cancel·lació de comptes per duplicitat.

 ...

Per tot plegat i tot el que vindrà, des d’aquesta Secció Sindical, s’hauria de posar en coneixement de l’empresa, si encara no s’ha fet, l’esforç que tots els treballadors fem per què la integració es faci de la millor manera possible per a tots, tant els clients com els empleats. I, igual que es va demanar la compensació per la formació d’integració als companys de Banco Atlántico i als tutors de Banc Sabadell, que es demani alguna compensació per als treballadors que estem patint en la nostra pell la fusió d’una oficina de Banc Sabadell amb una altra de Banco Atlántico.”
Escrit rebut des de Girona:“No teniu la sensació que us prenen el pèl? Un cop més ens feliciten per la nova integració en la qual no s’han ni molestat a posar els mitjans necessaris. Aprofitant-se com sempre del sobreesforç dels empleats, que amb la seva voluntat han fet possible que les oficines funcionin amb greus problemes d’organització.

Què són els empleats per a una empresa de serveis com és el Grup Banc Sabadell? Màquines de lloguer. Tant li fa les condicions en què funcionen, solament compten els resultats.”
Malgrat tot el que s’exposa en aquestes cartes, volem subratllar la sensació de solidaritat entre els companys i companyes davant d’aquesta situació de caos. Aquesta solidaritat no és fruit de les filosofies i actituds que fomenta l’alta Direcció. Més aviat es tracta d’un valor exclusivament atribuïble a la qualitat de les persones que treballen en aquesta empresa i que sobreviu a pesar de les polítiques prepotents, agressives i monataristes que desenvolupen els dirigents del Grup.

Suggerim al Comitè Executiu que destina tot el capital que calgui per contractar a experts com Roland Berger per dissenyar ràpides fusions, contractin també experts en polítiques de Recursos Humans per gestionar i motivar les persones d’una manera més racional i humana. Tots i totes els ho agrairíem profundament.

Aprofitem per desitjar a tots i totes unes bones festes.

Sabadell, desembre de 2004