Archivado en Comunicados, Negociacion Colectiva, Mobbing

Pressió Laboral i Prolongacions de Jornada

Pressió Laboral - Catalunya (Comunicat Conjunt)

La publicació dels resultats del BBVA al tercer trimestre del 2004 (2.059 milions d'euros de benefici, amb un increment del 18'4% respecte a l'any anterior) podria fer pensar que la direcció del banc ha de sentir-se prou satisfeta del rendiment de la seva plantilla. Dissortadament, o no és així o la superioritat ha optat per dissimular la seva satisfacció, comportant-se com si hagués de sotmetre els seus treballadors a un càstig permanent.

Este artículo se publicó originalmente en BBVA (Sección Sindical BBVA) ,

El final de la primavera va coincidir amb l'enviament de cartes amenaçadores a tres dels companys considerats "desajustats", segons un sistema de catalogació arbitrari. La campanya unitària desenvolupada pels sindicats (comunicats, carta i entrevista amb Recursos Humans, concentració a Terrassa,...) ha contribuït, segurament, a que no hi hagi hagut més cartes, tot i que el sistema de catalogació continua en vigor. La "valoració de competències" per la que totes i tots hem passat recentment és una de les peces d'aquest sistema, i per tant continua existint la possibilitat de noves mesures coactives i atemoridores.

La tardor ens ha portat una renovació de velles fórmules que tenen dues coses en comú: el menyspreu de la dignitat personal i l'incompliment malintencionat dels compromisos col·lectius. La campanya "Ironman", la campanya "més per menys", la campanya "tots a la venda", la campanya de correus convocant tota mena de reunions i cursets fora de l'horari laboral,... total: el banc està en campanya contra l'horari dels seus empleats, contra la seva salut i contra la conciliació de la vida personal i laboral.

Els sindicats del BBVA a Catalunya hem decidit posar en marxa una actuació conjunta, amb l'objectiu de fer respectar les condicions laborals que tenim, per llei i per acords col·lectius, i d'evitar que les insaciables exigències il·legals del banc continuïn generant un ambient de treball irrespirable i el seu conegut corol·lari d'estrès, baixes per depressió, infarts i altres malalties laborals. De forma immediata, hem acordat fer una carta a RRHH (que reproduïm al dors) plantejant la retirada de tota campanya que impliqui la prolongació de jornada dels treballadors i que hem lliurat en una entrevista mantinguda amb representants de tots els sindicats.

Hi ha altres opcions que anirem estudiant conjuntament, per veure si són convenients en un futur pròxim: denunciar a la Inspecció de Treball les situacions de prolongació de jornada, una recollida massiva de signatures a favor del respecte a la nostra jornada i condicions laborals, veure si alguna Zona o Territorial es "destaquen" per la seva actitud de considerar els treballadors com mobiliari d'oficina disponible les 24 hores del dia, i actuar en conseqüència, etc.

De moment, us proposem dues formes de contribuir a millorar el clima laboral. Per una banda, mantenir una actitud serena, però ferma, en defensa de la vostra completa llibertat individual fora de l'horari laboral pactat. Per una altra, informar-nos dels diversos correus i convocatòries que us arribin, particularment els que parlen de "assistència inexcusable" o els que suposin un tracte degradant o mal educat (sembla mentida, però d'aquest tampoc no en falten).

Si algú vol millorar la seva classificació en algun rànquing, que deixi de fer-ho a costa dels "seus" treballadors. Al cap i a la fi, d'aquests 2.059 milions, que a finals d'any seran molts més, potser els dissenyadors de campanyes i els convocants de reunions vespertines en rebran una petita porció, però la immensa majoria hem de comptar amb l'únic que tenim: el nostre salari de cada mes. I, en qualsevol cas, no hem d'oblidar que la salut és el més important.

Novembre 2004

Ver Comunicat+carta en pdf